اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

حمل و نقل اصلی ترین گلوگاه صادرات معدنی

به گزارش صنعت کار، خداداد غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو در همایش ملی پدافند غیرعامل با رویکرد تداوم تولید در صنایع معدنی و فلزی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: ایمیدرو جهش واقعی تولید را با رشد تولید محصولات خود در سال جاری محقق ساخت.

وی ادامه داد: به طوری که طی 6 ماهه امسال، در تولید کنسانتره آهن 8 درصد، گندله 18 درصد، آهن اسفنجی 19 درصد و تولید فولاد 12 درصد رشد داشتیم. در بخش های دیگر نظیر آلومینیوم، آلومینا، کنسانتره مس و غیره نیز در تولید رشد مطلوبی داشتیم.

در پی چنین اتفاقی باید ورود به بازارهای صادراتی نیز در دستور کار قرار گیرد، زیرا بازارهای داخلی پذیرای بخشی از این تولیدات بوده و مازاد آن باید راهی بازارهای صادراتی شود.

در این باره سهراب شرفی رییس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس با اشاره به اهمیت صادرات غیرنفتی به «صنعت کار» گفت: شاید بهتر باشد مشخص کنیم از معدن تا مرزهای صادراتی و بنادر ما چه اتفاقات مثبتی رخ داده است؟ آیا این اقدامات در راستا با جهش تولید عملی شده است؟

وی ادامه داد: هرچند در تولید مواد معدنی از دید مدیران عملکرد خوبی داشتیم اما آن طور که باید در حوزه صادرات شاهد رفع موانع نیستیم . درواقع باید در جهت تحقق شعار سال یعنی «جهش تولید» موانع صادراتی را از میان برداریم.

شرفی در پاسخ به این سوال که اصلی ترین گلوگاه برای توسعه صادرات معدنی چیست، اظهار کرد: شاید اصلی ترین گلوگاه نبود ماشین آلات حمل و نقل و فرسوده بودن آنهاست. متاسفانه کامیون های ما فرسوده و ظرفیتی 20 تنی دارند که خود مشکلی بزرگ است.

وی ادامه داد: از سویی دیگر هزینه های حمل و نقل و هزینه های جانبی مانند لاستیک و … نیز بالا بوده و همین موضوع قیمت حمل و نقل را افزایش می دهد. در برخی موارد هزینه حمل بالاتر از قیمت محصول می شود. درنتیجه توجیه اقتصادی صادرات از بین می رود.

چنین اتفاقی می تواند توان رقابتی در بازارهای صادراتی را کاهش و بازار را به دست رقبا بسپارد آن هم در شرایطی که صادرات غیرنفتی می تواند در ارز آوری نقش مهمی برای اقتصاد ایفا کند.

شرفی در این باره نیز بیان کرد: باید موانع صادراتی از میان برداشته شود. امروز مشکل اصلی پس از بحث حمل و نقل، موضوع نقل و انتقالات پول است. باید زمانی که برای تولید برنامه ریزی می کنیم بازارهای مصرفی از جمله داخلی و خارجی را بررسی کنیم. باید مشکلات حل شده و دیپلماسی تجاری را با قدرت بیشتری بکار گیریم.

 

به گزارش صنعت کار، بخش معدن و صنایع معدنی می تواند در کاهش وابستگی های اقتصاد به درآمدهای نفتی نقش مهمی ایفا کند اما همانطور که مطرح شد باید موانع صادراتی از میان برداشته شود تا قدرت رقابتی تولیدکنندگان در بازارهای خارجی افزایش یابد.

 

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا