اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

ترخیص کالا، ماجرایی که همچنان ادامه دارد

به گزارش صنعت کار، در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد و از سویی دیگر شیوع ویروس کرونا بر واردات و صادرات برخی کالا ها اثر داشت.

عدم ترخیص کالا از گمرک توانست مشکلاتی را ایجاد کند اما در این میان وزارت صمت سعی بر آن دارد تا با ورود درست این مشکل را از میان بردارد.

در ابتدای سال جاری بانک مرکزی فرصتی 4 ماهه به صادرکنندگان داد تا 27 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات را بازگردانند. اما براساس گزارش های منتشر شده تا خرداد ماه مبلغ ارز در سامانه نیما به 16 هزار تومان کاهش پیداکرد. درواقع ورود ناگهانی ارز به این سامانه قیمت ها را کاهش داد.

تصمیم بانک مرکزی به نوعی صادرکنندگان را متضرر کرد درنتیجه باقی ارز صادراتی با سرعت کمتری راهی سامانه نیما شد.

با کاهش ورود ارز به سامانه نیما، نرخ ارز روند رو رشد را آغاز کرد و در آن سوی مسئله کمبود ارز در بانک مرکزی کلید خورد.

چنین موضوعی توانست کالاهای مانده در گمرک را گرفتار کند و ماه ها در انتظار ترخیص بمانند.

درنتیجه خبرساز شدن چنین موضوعی وزیر صمت نیز به ماجرا ورود کرد و راهی بندر عباس شد.

علیرضا رزم حسینی روز شنبه پس از بازدید هوایی از باراندازهای کالاها در بندر، محوطه ها و پسکرانه مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور در نشست بررسی موانع و مشکلات ترخیص کالاهای اساسی و مواد اولیه در بنادر و گمرکات درجمع مدیران اقتصادی افزود: از مجموع ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا در گمرک های کشور حدود ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی ترخیص شده است.

وی ادامه داد: سه و نیم میلیون تن کالای اساسی دیگر و چهار میلیون تن مواد اولیه برای تولید در حال ترخیص است و از سوی دیگر بازرگانانی که به ارز نیاز ندارند و خود ارز مورد نیاز را تامین کرده اند، امکان ترخیص دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: سامانه جامع تجارت چندین ماه به صورت آزمایشی راه اندازی شده و بازرگانان و تجار می‌توانند از سامانه برای کارهای تجاری خود استفاده کنند، البته مشکل‌هایی دارد که باید تا ۹ آذر حل شده تا به صورت رسمی آغاز بکار کند.

رزم حسینی تصریح کرد: با توجه به شرایط خاص کشور که در جنگ اقتصادی هستیم نیاز است بروکراسی اداری کمتر شده و این آفت و مصیبتی که اقتصاد را تحت تاثیر خود قرار داده کاهش شود.

حال شب گذشته نیز، معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت گفت: وضع ذخایر استراتژیک کشور در شرایط بسیار خوبی است و روند ورود کالا به کشور فوق العاده تسهیل شده و کالا در گمرک نمی‌ماند.

عباس قبادی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به تسریع ترخیص کالا‌های اساسی از بنادر و گمرکات گفت: ۳.۷ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات بوده است، ۴ میلیون تن هم دیگر کالا‌ها بوده و الباقی نیز کالا‌های کانتینری که در مجموع ۸.۳ میلیون تن کالا بوده است.

وی ادامه داد: با صدور دستورالعمل جدید، تا کنون ۱.۳ میلیون تن کالا ترخیص شده است.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت اضافه کرد: حدود ۴۰۰ هزار تن در حال ترخیص است و حدود ۶۰۰ هزار تن کالا هم کار ترخیصشان در حال انجام است.

به گزارش صنعت کار، آن طور که مشخص است وزارت صمت عزم خود را جزم کرده تا مشکل واردکنندگان برای ترخیص کالا را حل کرده و نیاز کشور را برطرف کند. بی تردید ورود کالا های مانده در گمرک می تواند بخشی از تنش های اقتصادی را حل کند، اما همچنان بحث ترخیص کالا موضوعی خبرساز است.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا