راه و ساختمان

ساماندهی در تاخیر پرواز ایرلاین ها

به گزارش صنعت کار، شرکت‌های هواپیمایی ایرانی با وجود مشکلات و دغدغه‌های جدی که در مسیر خود می‌بینند تلاش کردند خدمت‌رسانی به مسافران را ادامه دهند هرچند بسیاری از پروازهایشان با تاخیرهای بیش از حد استاندارد روبه‌رو بوده‌ است، تاخیرهایی که این بار باعث شده دادستان تهران به طور ویژه برای بررسی و ارزیابی آن وارد عمل شود و برای آینده نیز اعلام آمادگی کند که دادستانی حضور جدی در این زمینه خواهد داشت.

در جلسه‌ای که جعفری دولت‌آبادی با نمایندگان ایرلاین‌ها گذاشته از حضور نماینده دادستانی در فرودگاه مهرآباد خبر داده و اعلام کرده است که از این پس پیگیری ویژه‌ای در زمینه‌ی تاخیرهای پروازی صورت می‌گیرد تا شرایط طوری رقم بخورد که مسافران از سرگردانی در فرودگاه دور شوند.

اظهارات دادستانی تهران نشان از آن دارد که این حوزه قضایی به طور دقیق شرایط تاخیرهای ایرلاین‌ها بررسی کرده و عوامل مربوط به عملکرد آنها یا موضوعاتی که خارج از اختیارات آنها قرار می‌گیرد را به شکل جدی ارزیابی کرده است.

عمده‌ترین دلیل تاخیرهای پروازی در ایران به ایرلاین‌ها مربوط نمی‌شود. یکی از عوامل که مربوط به مسائل و مشکلات فصلی است به بارش برف و باران یا دیگر پدیده‌های جوی مربوط است که تقریبا هیچ یک از ابعاد آن در اختیار ایرلاین‌ها نیست.

یکی‌دیگر از اصلی‌ترین دلایل تاخیرها به شرایط فرودگاهی باز می‌گردد تا هم در بخشی از ایام سال و در برخی فرودگاه‌ها اتفاق می‌افتد. مثلا فعالیت فرودگاه مهرآباد با یک باند فعال در طول سال‌های گذشته یا محدودیت‌ دستگاه یخ‌زدا در فرودگاه‌های ایران باعث شده در برخی از ساعات یا روزهای شلوغ صف پرواز هواپیماها طولانی شود.

بخش دیگری که بیشتر با مسئولیت شرکت‌های هواپیمایی ارتباط برقرار می‌کند مربوط به مهیاشدن شرایط هواپیما برای انجام فرآیند پروازی است. این موضوع که مسئولیت دقیق آن در بسیاری از کشورها برعهده شرکت‌های هواپیمایی است در ایران به دلیل مشکلاتی که در زمینه تامین هواپیما و قطعات یدکی مربوط به آن وجود دارد باز هم تقصیر ایرلاین‌ها را کم می‌کند، هرچند به نظر می‌رسد در ایام لغو تحریم‌ها شرکت‌های هواپیمایی ایرانی این فرصت مهم را در اختیار داشتند تا از شرایط برجام برای بهبود اوضاع ناوگان استفاده کنند، اما به نظر می‌رسد محدودیت‌های منابع مالی و دوری شرکت‌های ایرانی از شراط واقعی بازار باعث شده اتفاق چندان مثبتی در این حوزه رخ ندهد.

با توجه به نظرات دقیق دادستان تهران درباره علل تاخیر پروازی به نظر می‌رسد این بخش از این پس زیر ذره‌بین مقامات قضایی قرار دارد، موضوعی که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز آن را تایید می‌کنند.

اسعدی سامانی ضمن مثبت ارزیابی کردن جلسه با دادستان تهران ابراز امیدواری کرد: در آینده با فراهم شدن شرایط شبیه به جلسه اخیر دو طرف امکان تبادل اطلاعات و سخنان خود را داشته باشند.

به گفته وی پس از جلسه اخیر باید منتظر بود که نتایج این گمانه‌زنی‌ها چگونه می‌شود تا ضمن ارزیابی دقیق از شرایط صنعت هواپیمایی کشور امکان بهبود سطح خدمت‌رسانی به مسافران فراهم شود.
منبع:ایسنا
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا