اخباربرتربرگزیدهصنعت و معدن

ترخیص ٤.٢ میلیون تن مواد اولیه از گمرکها تا پایان امسال

به گزارش صنعت کار، علیرضا رزم حسینی با اشاره به ترخیص ۴۰۰ هزار تن کالا مواد اولیه تاکنون، اظهار کرد: ترخیص مواد اولیه در سال جهش تولید به افزایش تولید کمک خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره ترخیص ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی تا آخر هفته گذشته، گفت: احتمالا ظرف یک ماه آینده کلیه کالاهای اساسی مانده در بنادر تخلیه خواهند شد.

رزم حسینی همچنین از رفع تعهد ارزی صادرکنندگانی که برای آن‌ها پرونده قضایی تشکیل شده خبر داد و گفت: واردکنندگانی که از سوی وزارت صمت اولویت بندی شدند می توانند واردات انجام دهند.

وی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می گفت، درباره تامین کالای اساسی در دوران کرونا به مردم اطمینان خاطر داد.

گزارش گمرک ایران در ماه‌های اخیر نشان داد که حدود هشت میلیون تن کالا در گمرک و بنادر موجود است که بیش از ۳.۵ میلیون تن آن را کالای اساسی و ۳.۵ میلیون تن کالای اساسی غیر ضروری (شامل ۸۰ درصد مواد اولیه تولید) تشکیل می داد. این در حالی بود که با وجود دستورالعمل هایی که تا پیش از این برای رفع موانع ترخیص در دستور کار قرار گرفته بود، همچنان گره هایی وجود داشت که از مهمترین آنها مسایل ارزی و عدم تخصیص و تامین ارز بود.

اما به دنبال شدت گرفتن انتقادات و تبعات ناشی از دپوی کالاها، در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تصمیماتی در رابطه با رفع موانع ترخیص به ویژه مشکلات ارزی اتخاذ شد که بر اساس آن صاحبان کالاهای اساسی و مواد اولیه و ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید می توانند از ۱۷ آبان ماه در اسرع وقت نسبت به ترخیص کالا اقدام کنند. آخرین گزارش از وضعیت ترخیص کالاها نیز از این حکایت داشت که طی ۱۰ روز گذشته ۱.۲ میلیون تن کالا از گمرک‌های کشور ترخیص شده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا