اخبارراه و ساختمان

دستیابی به بازار پایدار نیازمند اعتماد سازی در بازارهای هدف است

به گزارش صنعت کار، محمد اسلامی روز سه شنبه در همایش بین المللی “اتحادیه اوراسیا و نقش ژئوپلتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه ای” در منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: عضویت در اتحادیه ای با موقعیت ژئو استراتژیک بسیار مهم بازار مصرف ۱۸۰ میلیونی و غنی از منابع طبیعی علاوه بر مزایایی نظیر استفاده از تعرفه های ترجیحی ، کاهش استفاده از دلار و افزایش سهم ارز ملی در پرداختهای تجاری ، تنوع بخشی به صادرات کشورمان و استفاده از ظرفیتهای اتحادیه بعنوان درگاهی برای تامین نیازهای اساسی در شرایط تحریم های ظالمانه، امکان سرمایه گذاری های مشترک در بخش های مختلف تولیدی و ایجاد بازار مشترک را فراهم می آورد.

وی خاطرنشان کرد: پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا علاوه بر دستاوردهای اقتصادی ، سیاسی ، تضمینی برای استقرار صلح و امنیت در منطقه قلمداد می شود.

اسلامی تصریح کرد: در صورت عدم رفع نواقصی نظیر فقدان ساختار واحد در حوزه مدیریت تجارت خارجی در کشورمان ، تولیدات با کیفیت و رقابتی ، سیستم توزیع نامناسب بازار و عدم استقرار بازار به صورت حرفه ای و یا بحران شرکتهای بزرگ شاهد عدم تعادل در صادرات و واردات همسنگ در منطقه خواهیم بود.

وزیر راه تاکید کرد :ضرورت دارد با استفاده از فرصت موافقتنامه تجارت آزاد برنامه های مطلوبی پایه ریزی شود و در راستای ایجاد قدرت تجارت و لجستیک برنامه ریزی های منسجمی را به انجام برسانیم .

وی افزود: باید با برخورداری از قدرت لجستیک بتوانیم همواره با استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل ترکیبی در تداوم رساندن کالاها به بازارهای مقصد هم به صورت هدفمند در تدارکات صادراتی و هم در بحث ترانزیت با فرصتهای بیشمار موجود در کشور را در دستور کار قرار دهیم.

اسلامی گفت : با ایجاد برندهای تجاری معتبر و قدرت لجستیک می توانیم سهم خودمان را در منطقه به ویژه با استفاده از مزیت های مناطق آزاد روز افزون افزایش دهیم .

اسلامی تصریح کرد: منطقه آزاد انزلی با مزیت هایی چون قرار داشتن در کنار دریای خزر و بخشی از کریدور ترانزیتی شمال-جنوب ، با توجه به تعاملات فی مابین بنادر دریای خزر و از همه مهمتر الحاق راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه راه‌آهن کشورهایcis و همچنین تعاملات پنج جانبه راه‌آهن ها با همدیگر و مبادلات بندری این فرصت را به وجود آورده که ما بتوانیم حجم ترانزیتی در منطقه خزر و ارزش ترانزیتی کشور را از ۱۰ میلیون تن سریعا به حداقل ۵۰ میلیون تن ترانزیت در این منطقه افزایش بدهیم .

وی با اشاره به الزامات وزارت راه در این زمینه افزود: برای این هدف گذاری اقداماتی از قبیل توسعه زیرساختها به خصوص در بحث ریلی مورد تاکید مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور در حال انجام داریم .

اسلامی تصریح کرد: در پیشبرد برنامه اتصال چابهار به شبکه‌های ریلی ، پیشبرد اتصال راه‌آهن قزوین- رشت –بنادر انزلی- آستارا جزو اولویت یکم بوده و در برنامه زمان بندی اجرا خواهد شد.

وزیر راه اظهار داشت:اتصال راه آهن جمهوری اسلامی ایران به کشور افغانستان که انشاءالله در ماه آینده با حضور روسای جمهور دو کشور بهره برداری خواهیم کرد به افزایش ظرفیت ترانزیتی و حمل و نقل بین المللی ما کمک می کند .

وی با اشاره به ۲۴۰ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری و هدف‌گذاری ۳۰۰ میلیون تنی گفت: با تعاملات ایجاد شده با کشورهای آسیای میانه و عضو اوراسیا آنها می توانند با سرمایه گذاری در پس کرانه‌های بنادر جنوبی ما از فرصت حضور در بنادر جنوبی ما در دریای عمان و خلیج فارس بهره‌مند شوند .

به گفته وی در این صورت ما می توانیم ظرفیت تبادلات تجاری و ترانزیتی مان را با در اختیار گذاشتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای کشورهای محصور در خشکی در آسیای میانه فراهم کنیم و از این طریق شاهد گسترش تبادلات تجاری و ترانزیت باشیم.

وزیر راه نوید داد ، برای تسهیل کار جابه جایی کالا برای بازرگانان عزیز در منطقه اوراسیا و ماورای قفقاز همین ماه حرکت کشتی‌های رو-‌رو آغاز شده است.

وی اظهار داشت:جمهوری اسلامی ایران با تصویب و ابلاغ موافقتنامه کنونی برای همکاری با اتحادیه اروپا آسیا گام اولیه و اساسی را به سوی گسترش ارتباطات در کلیه حوزه های تجاری و اقتصادی با اعضای این اتحادیه برداشته و پیوستن به این تشکل اقتصادی منطقه‌ای فرصت بی نظیری را برای کشور به وجود آورده است.

اسلامی افزود: آسیای مرکزی و قفقاز و عمده کشورهای عضو اوراسیا به مثابه بخشی از حوزه تمدنی ایران فراتر از معادلات مربوط به واحدهای ملی و مرزهای جغرافیایی سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ژئوپولتیکی برخوردار است .

وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد در این فضای دوستانه تخصصی راهکارهای عملیاتی در جهت شتاب دهی به توسعه این منطقه و بهبود ارتباطات اقتصادی کشورمان با سایر اقتصادها در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی ارائه گردد .

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا