اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

آیا دست دلالان از بازار فولاد کوتاه می شود؟

به گزارش صنعت کار، در حال حاضر تفاوت قیمت در بورس کالا و بازار آزاد توانست سود زیادی را راهی جیب دلالان کند، موضوعی که نگرانی هایی را در جهت تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی ایجاد کند.

حال عرضه کامل فولاد در بورس می تواند با حذف این تفاوت قیمتی حضور واسطه ها را کمرنگ کند.

در این میان مجلس نیز با بررسی طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد سعی بر آن دارد تا مشکلات موجود در این بازار را حل کند.

براساس این طرح باید تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس عرضه شود و این موضوع می تواند به شفاف شدن قیمت و تقاضا کمک کند.

از سویی دیگر براساس این طرح هر فعال اقتصادی که ماده اولیه از بورس خریداری می کند، چنانچه این مواد را تبدیل به ماده نهایی نکند، برای بار بعد نمی تواند اقدام به خرید ماده اولیه کند درنتیجه این تصمیم دیگر دلالان نمی تواند محصول را از بورس خریداری کرد و آن را دپو کنند تا با کاهش محصول در بازار آن را با قیمت بیشتری به فروش برسانند.

همچنین اگر مشخص شود که محصول خریداری شده از بورس در بازار آزاد به فروش رسیده تمام سهمیه آن فعال اقتصادی قطع خواهد شد.

این اتفاق می تواند دست دلالان را از بازار کوتاه کند و عرضه و تقاضا واقعی تر شود. البته این موضوع نیازمند رصد کامل بازار خواهد بود تا متخلفان و دلالان شناسایی شوند. درواقع کنترل بازار باید با قدرتی بیش از گذشته انجام شود تا مشکلات جدید بر سرراه صنعت فولاد و صنایع مرتبط با آن قرار نگیرد.

البته در شرایطی که بازار داخل اشباع بوده و تقاضای چندانی وجود ندارد بهتر است تولیدکنندگان تمرکز خود را بر بازار صادراتی گذاشته و در کنار آن دولت به ویژه وزارت صمت نیز موانع موجود بر سر راه صادرات را از میان بردارد.

بی تردید توسعه صادرات غیرنفتی به ویژه در حوزه فولاد با حضور در بازارهای جهانی می تواند ارز مورد نیاز کشور را تامین کرده و به دنبال آن توسعه واحدهای تولیدی را به همراه داشته باشد.

به گزارش صنعت کار، البته کارشناسان و فعالان زنجیره فولاد معتقد هستند آزاد گذاشتن قیمت ها می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و در نهایت عرضه و تقاضا است که می تواند قیمت واقعی را کشف کند.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا