اخبارتاپنفت و پتروشیمیویژه ها

میدان نفتی یادآوران بلاتکلیف نیست/ چینی ها رفتند ایرانی ها آمدند

به گزارش صنعت کار، میدان یادآوران در مجاورت میدان سنباد که یکی از میدان‌های نفتی عراق است قرار دارد. از این میدان دو نوع نفت سنگین و نفت سبک به ترتیب از دو لایه سروک و فهلیان تولید می‌شود.

اما بهره برداری از فازهای 2 و 3  این میدان در ماه های اخیر از سوی برخی رسانه ها مورد انتقاد قرار گرفته و اعلام می شود فازهای توسعه ای 2 و 3  این میدان بلاتکلیف مانده است.

سعید ساویز کارشناس نفت و گاز در گفت و گو با «صنعت کار» با اشاره به انتشار این اخبار اظهار کرد: فاز اول این میدان توسط شرکت چینی ساینوپک به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: قراردادی که در دولت هشتم منعقد شد به نوعی بود که ظرفیت تولید 120 هزار بشکه ایجاد شد اما چینی ها تعهد 85هزار بشکه را دادند و این کمتر از میزان ظرفیت ایجاد شده بود .

ساویز اضافه کرد: همچنین اولویت واگذاری فاز 2  نیز در قرارداد به چینی ها داده شده بود اما برخی ابهامات درباره تیم اول این پروژه وجود داشت، به همین دلیل تیمی جدید وارد کار شد و اعلام کرد چینی ها با همان امکانات میزان تولید را افزایش دهند.

این کارشناس نفت و گاز ادامه داد: تیم حاضر در پروژه به چینی ها اعلام کردند برای فاز 2  بیایند اما آنها قبول نکرده و حاضر به سرمایه گذاری نشدند.

وی تصریح کرد: با توجه به چنین موضوعی تیم ایرانی وارد کار شده و امروز کار در حال انجام است. البته با توجه به شرایط موجود نمی توانیم افزایش تولید داشته باشیم زیرا روند کارهای اداری زمان بر بوده و از سویی دیگر شیوع کرونا هم مزید بر علت شده است.

ساویز بیان کرد: حال در چنین شرایطی برخی خبرگزاری ها به نوعی از چینی ها حمایت می کنند و تلاش بر آن دارند تا پروژه را پروژه ای بلاتکلیف معرفی کنند در حالی که کار در فاز 2  در حال انجام است.

وی اظهار کرد: نکته جالب آن است که سوالاتی از سوی این خبرگزاری ها منتشر می شود که بارها پاسخ آنها اعلام شده است.

به گزارش صنعت کار، پروژه توسعه میدان نفتی یادآوران در حال حاضر به دست متخصصان ایرانی در حال انجام است تا هرچه زودتر به انجام برسد.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا