اخبارصنعت و معدنگوناگون

کاهش 70 درصد تخلفات گمرکی با ایکس‌ری / سامانه نظارتی «ستاک» آغاز به کار می‌کند

به گزارش صنعت کار، حامد گودرزی رئیس نظارت بر فرآیندهای گمرکی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: استقرار دستگاه‌های ایکس‌ری (تصویر برداری با اشعه ایکس) در مبادی گمرکی و مسیرهای مواصلاتی درون‌جاده‌ای نه تنها در راستای کشف قاچاق کالا و ارز کمک شایانی می‌کند، بلکه در پیشگیری از خطرات امنیتی، تروریستی و مواد مخدر هم اثر به سزایی دارد.

وی با بیان اینکه استقرار ایکس‌ری در مبادی گمرکی حدود 60 تا 70درصد کاهش تخلفات را به همراه داشته، عنوان کرد: تاکنون 20 درصد مبادی گمرکی کشور به دستگاه‌های ایکس‌ری مجهز شده‌اند و در حال حاضر نیازمند تأمین و نصب 52 دستگاه در 32 نقطه مرزی کشور هستیم.

رئیس نظارت بر فرآیندهای گمرکی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد مزایای دستگاه‌های ایکس‌ری مستقر شده در محورهای مواصلاتی تشریح کرد: به طور کلی ایست و بازرسی حضوری، موجب اتلاف وقت کامیونداران و افزایش ترافیک جاده‌ای بوده است، اما ایکس‌ری از یک سو فرآیندهای بازرسی و تفتیش را مکانیزه و هوشمند می‌کند و از سوی دیگر روند عبور و مرور و کشف قاچاق را تسریع و تسهیل خواهد کرد.

نظارت سخت‌گیرانه سازمان انرژی اتمی بر دستگاه‌های ایکس‌ری

رئیس نظارت بر فرآیندهای گمرکی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم‌اکنون 8 شرکت دانش بنیان داخلی مسئول تولید دستگاه‌های ایکس‌ری هستند و این شرکت‌ها بدون آنکه هزینه‌ای به دولت تحمیل کنند، می‌توانند از محل اخذ عوارض مستقلا درآمدزایی داشته باشند.

به گزارش فارس، پیش از این برخی از فعالان حمل‌ و نقل جاده‌ای کشور نگران تأثیر منفی دستگاه‌های ایکس‌ری بر سلامت رانندگان بودند، اما به گفته کارشناسان با وجود ضوابط سخت‌گیرانه در مورد استاندار‌د‌ دستگاه‌های ایکس‌ری و همچنین آیین‌نامه‌های اجرائی قانون حفاظت در برابر اشعه دیگر نباید نگران شایعات مطرح شده در این زمینه بود.

 

 

منبع: فارس

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا