اخبارخودرو

کمبود قطعات یدکی خودروهای وارداتی در‌ بازار

به گزارش صنعت کار، بازار لوازم یدکی این روزها با نوسان قیمت ارز با چالش جدیدی مواجه شده از یک سو تردید برای سفارش گذاری واردات افزایش یافته و از سوی دیگر به دلیل بالا بودن هزینه ها، امکان سرمایه گذاری برای قالب سازی قطعات جدید وجود ندارد و در این شرایط بسته بودن مرزها نیز مزید بر علت شده و به کمبود قطعات در بازار دامن زده که خودروهای با عرضه محدود را با چالش کمبود مواجه کرده است.

سید مهدی کاظمی، دبیر اتحادیه لوازم یدکی و قطعات خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این خصوص می گوید: خودروهایی که تعداد اندکی از آن ها در کشور محدود است و کمتر احتمال خرابی آن ها وجود دارد ، نیاز به قطعات این دسته از خودروها بیشتر برای تصادف خواهد بود که به دلیل کمبود قطعات بدنه این‌خودروها، شاهد افزایش قیمت آن ها هستیم.
وی با اشاره به تاثیر مستقیم‌نرخ ارز بر افزایش قیمت قطعات نیز می افزاید: هم اکنون به دلیل نوسان نرخ ارز، فعالان این حوزه برای سفارش گذاری واردات قطعات و یا حتی تولید آن دچار تردید هستند.
کاظمی تصریح می کند: برخی از خودروهای شاسی بلند کره ای با وجود وفور قطعات چینی، باز هم با کمبود قطعات مواجه هستند.
وی دلیل این امر را عدم انجام سرمایه گذاری برای تولید قالب عنوان و اظهار می کند: تاکنون برای این دسته از قطعات، سرمایه گذاری با هدف تولید قالب انجام نشده چرا که این امر نیازمند هزینه بالایی است و با توجه به محدود بودن این خودروها در داخل کشور، داخلی سازی این قطعات به صرفه نخواهد بود.
دبیر اتحادیه لوازم یدکی و قطعات خودرو با بیان این که فعالان این حوزه برای تامین این قطعات طی تفاهم با مشتری نسبت به واردات از کشورهای همسایه اقدام می کنند، اظهار می کند: تامین این قطعات از طریق واردات به طور میانگین ۱۵ تا ۲۰ روز زمانبر خواهد بود که این موضوع منجر به نارضایتی مصرف کننده شده و او را تحت فشار قرار می دهد ضمن آن که با افزایش قیمت دلار و بالارفتن قیمت ها و پرداخت کرایه، قیمت تمام شده کالای تامین شده افزایش می یابد.
کاظمی ادامه می دهد: اگر عرضه متناسب شود فعالان این حوزه آمادگی تامین قطعات با تکیه بر واردات را خواهند داشت.
وی در خصوص وضعیت خدمات پس از فروش این دسته از خودروها نیز می گوید: برخی از خودروهای وارداتی، نماینده ای در داخل ایران ندارند و از طریق شخصی وارد ایران شدند بنابراین خدمات پس از فروش مناسبی در ایران ندارند بنابراین فعالان بازار لوازم یدکی دست به کار می شوند و قطعات مورد نیاز این دسته از خودروها را با واردات تامین می کنند که در این شرایط به دلیل رقابت، کمبود و گرانی در بازار وجود نخواهد داشت.
کاظمی می گوید: در کمبود قطعات کرونا نیز بی تاثیر نبوده و با بستن مرزها این کمبود تشدید شده که با باز شدن مرزها بدون شک دوباره قطعات وارد کشور می شود بنابراین به طور کلی کمبود قطعه ای وجود ندارد و بدون شک امکان تامین قطعه مورد نیاز با قیمت بالاتر وجود دارد.
وی در ادامه یادآور می شود: از آن جا که این صنف نیاز ۲۲ میلیون خودرو را در کشور تامین می کند و در ردیف گروه یک قرار می گیرد، بر این اساس بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در ردیف مشاغل ضروری قرار گرفته و فعالیت این صنف در دو هفته جاری بلا مانع خواهد بود.
کاظمی ادامه می دهد: البته مغازه های داخل پاساژ بسته خواهد بود اما از آن جا که برخی از این‌ مغازه داران باید نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنند راهی برای ورود آن ها به پاساژ فراهم خواهد شد که واحدهای موجود در پاساژها نیز این موضوع را پذیرفته اند.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا