اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

یکپارچه شدن قیمت گذاری زنجیره فولاد با شیوه نامه جدید

به گزارش صنعت کار، موضوع قیمت گذاری در زنجیره فولاد بارها مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. اتفاقات رخ داده در این زنجیره مجلس شورای اسلامی را هم وارد میدان کرد تا بررسی های لازم انجام شود.

در نهایت شیوه نامه جدید برای زنجیره فولاد و حل موضوع قیمت گذاری از سوی معاونت اقتصادی رییس جمهوری ابلاغ شد تا حسن ختام این موضوع باشد. اما شروع تازه ای برای اعتراض ها بود.

تولیدکنندگان فولاد با اعتراض به این شیوه نامه خواستار اصلاح آن شدند و معتقد هستند این شیوه نامه به ضرر فولادی ها است.

از نگاه فولادسازان با اجرای این شیوه نامه، شاهد افزایش قیمت سنگ‌آهن، گندله و کنسانتره و فروش آنها به قیمت جهانی به فولادسازان خواهیم بود؛ اما در مقابل فولادسازان مجبورند محصولات خود را با 80درصد قیمت جهانی به فروش برسانند.

سجاد غرقی نایب رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران و فعال حوزه سنگ آهن با اشاره به انتقادات فولادی ها نسبت به این شیوه نامه به «صنعت کار» گفت: به طور کلی باید در طول زنجیره فولاد شاهد سیاست یکپارچه باشیم. البته فعالان سنگ آهن نیز معتقد هستند باید در بندهایی از این شیوه نامه اصلاحاتی انجام شود، من جمله بحث عوارض حدود 50 درصدی برای برخی محصولات این زنجیره.

وی ادامه داد: پیش از این اتفاق امتیاز و یارانه غیر معقولی از سوی سنگ آهن به فولادی ها اعطا می شد. درواقع فولادسازان می خواهند  نهاده ها را 50 درصد ارزان تر بخرند اما شمش را بالاتر از قیمت جهانی در بورس عرضه کنند.

به گفته غرقی، اعتراض هایی که امروز از سوی فولادی ها مطرح می شود، بخشی به دلیل منافعی است که پیش تر وجود داشت.

نایب رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در ادامه تصریح کرد: قیمت گذاری در کل زنجیره باید یکدست باشد. نمی توان صادرات را برای یک حلقه ممنوع کرد حلقه ای دیگر مملوء از یارانه باشد.

غرقی اضافه کرد: 80درصد قیمت جهانی اعلام شده در شیوه نامه برای فولادی ها، کف قیمت است و در عمل فولاد به قیمت جهانی خرید و فروش می شود. متاسفانه زمانی که کنترل عرضه به دست بورس و فولادی ها باشد شاهد هستیم که به نفع حلقه شمش مکانیزم هایی اجرایی می شود.

وی ادامه داد: هرچند این شیوه نامه در برخی بندها نیازمند اصلاح است اما به طور کلی این اتفاق ریسک سرمایه گذاری در بالادست را معقول خواهد کرد.

غرقی بیان کرد: اتاق بازرگانی نیز اصلاحات پیشنهادی را بررسی و تدوین کرده است.

به گزارش صنعت کار، یکدست شدن شیوه قیمت گذاری در زنجیره فولاد می تواند سود منصفانه ای را میان حلقه ها تقسیم کند. از سویی دیگر فروش مواد اولیه به قیمت جهانی نیز می تواند منجر به توسعه هر چه بیشتر بالادست یعنی معادن سنگ آهن شود.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا