اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

فولادی ها بی رمق شدند

به گزارش صنعت کار، با ابلاغ این شیوه نامه نحوه قیمت گذاری در حلقه های بالادستی فولاد نیز مشخص و قرار بر آن شده است که مواد اولیه از جمله سنگ آهن، کنسانتره و گندله نیز براساس قیمت جهانی در بورس عرضه شود.

درست پس از ابلاغ این شیوه نامه موجی از اعتراض ها شکل گرفت. فولادی ها معتقدند با این روش صنعت فولاد با آسیب مواجه می شود. این در حالی است که صنعت فولاد تولید 55میلیون تن فولاد را برای 1404 هدف گذاری کرده است و این آسیب می تواند تحقق این هدف را هم به خطر اندازد.

اما در آن سوی ماجرا فعالان حوزه سنگ آهن اعتقاد دارند با اجرای این شیوه نامه تصمیم گیری برای حلقه های بالادستی معقول تر از گذشته می شود.

البته اعتراض فولادی ها تنها به صحبت در رسانه ها ختم نشده است، بهرام سبحانی رییس انجمن فولاد ایران در نامه ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری خواهان اصلاح ایرادات موجود در این شیوه نامه شده است.

سبحانی در این باره می گوید،  ظرفیت تولید فولاد کشور طبق برنامه چشم انداز 1404، 55 میلیون تن پیش بینی شده است. اگرچه رسیدن به این ظرفیت طی 5 سال باقیمانده از برنامه تقریبا غیر محتمل است اما با فرض رسیدن به 45 میلیون تن ظرفیت بالقوه و 40 میلیون تن ظرفیت بالفعل، به صراحت اعلام می کنم که بی توجهی به اصلاحات شیوه نامه آسیب به صنعت فولادی است که در سال های اخیر با رشد بالنده توانسته جایگاه جمهوری اسلامی ایران در بین تولیدکنندگان بزرگ دنیا را به رتبه دهم ارتقا دهد.

هرچند برخی از فعالان حوزه سنگ آهن اعتراض فولادسازان را بدلیل کاهش سود آنها تلقی می کنند اما نگاهی به بازار امروز نشان می دهد، ابلاغ این شیوه نامه توانسته بر بازار اثر منفی داشته باشد.

با نگاهی به نماد فولادی ها در بورس متوجه می شوید که منفی هستند که بخشی زیاد از این اتفاق به تصمیم اخیر باز می گردد. درواقع بار دیگر تصمیمات اتخاذ شده برای این صنعت توانست بازار فولاد و سهامداران آن را آشفته کند.

فولاد خراسان نیز طی روزهای گذشته به موضوع تاثیر منفی این تصمیم اشاره داشته است. شرکت فولاد خراسان (نماد بورسی فخاس) در نامه‌ای به مدیرعامل ایمیدرو اثرات مخرب شیوه‌نامه جدید تنظیم بازار فولاد که توسط معاون اقتصادی رئیس جمهور ابلاغ شده است را تشریح کرده است. در این نامه صراحتاً عنوان شده است که اعلام مفاد این شیوه‌نامه باعث کاهش قیمت سهام شرکت‌های فولادی در دو روز اخیر شده است. در این نامه به صراحت به تبعات سیاست‌گذاری دستوری قیمت فولاد و خسارت‌های فراوان واردشده به صادرکنندگان به دلیل معطل ماندن بارهای صادراتی در مرزها و تعلل وزارت صمت اشاره شده است.

حال امروز 3آذر سال 99، نماد شرکت های فولادی در بورس قرمز شده است و این موضوع می تواند نشان از یک تصمیم ناگهانی و بدون کارشناسی باشد که  علاوه بر آسیب به فولاد سازان، سهامداران را هم نگران می کند.

 

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا