اخبارصنعت و معدن

گام جدید شرکت های معدن و صنایع معدنی برای تامین مالی

به گزارش صنعت کار،خداداد غریب پور که در جلسه ویدئوکنفرانس “تشکیل شرکت های سهامی عام پروژه” با حضور معاون طرح و برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت،‌ معاون برنامه ریزی ایمیدرو و مدیران عامل شرکت های ملی مس، چادرملو و مدیران مبارکه و گل گهر سخن می گفت،‌ تصریح کرد: اکنون که معدن و صنایع معدنی پیشران توسعه در کشور شده، تنوع بخشی به تامین مالی در این حوزه، ضرورت دارد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی حدود 4.8 میلیارد یورو به صورت ارزی و 40هزار میلیارد تومان به صورت ریالی، طرح های توسعه پیش رو دارند، ضروری است که روشی نوین برای تامین مالی پیاده سازی شود.

در مسیر تنوع بخشی تامین مالی
وی با بیان اینکه ایمیدرو، از دو سال گذشته تنوع بخشی در تامین مالی را یکی از رئوس برنامه های خود قرار داده بود، یادآور شد: پیش از این، با افزایش سرمایه شرکت ها، بخشی از نیاز پروژه ها به منابع مالی برطرف شده اکنون مسیری تازه برای تامین مالی در آستانه اجرا شدن است.

“معادن و فلزات”؛ پیشرو تشکیل شرکت سهامی عام پروژه
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، افزود: شرکت توسعه معادن و فلزات در ماه های اخیر اقدام به پیاده سازی این روش کرده و شرکت سهامی عام پروژه تشکیل داده است و از این رو لازم است که از تجربه این شرکت در مسیر پیش رو،‌ استفاده شود.
رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به جایگاه بورس و قوانین مربوطه در روش جدید،‌ گفت: برای جلسات آتی، از دکتر حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و دکتر علی صحرایی مدیر عامل شرکت بورس تهران نیز دعوت به عمل می آید.

برنامه زمان بندی
وی با اشاره به اینکه شخص وزیر صنعت معدن و تجارت هم پیگیر این موضوع است، ادامه داد: با هماهنگی های که بین این وزارتخانه و نهادهای مربوطه به عمل می آید، برنامه زمان بندی برای تشکیل شرکت های سهامی عام برای شرکت های بزرگ از جمله ملی صنایع مس، فولاد مبارکه، گل گهر، چادرملو،‌ فولاد خوزستان و ….مشخص خواهد شد.
غریب پور با بیان اینکه پروژه های منتخب به صورت کامل مورد مطالعه قرار می گیرند، تاکید کرد: تعریف شاخص های اثرگذار پروژه ها از جمله نرخ بازگشت سرمایه، نرخ بازده داخلی و خالص ارزش فعلی(NPV) از جمله عوامل موثر در جذابیت پروژه ها است.
وی افزود: همچنین بررسی نمونه اساسنامه شرکت تازه تاسیس شده سهامی عام پروژه، یکی دیگر از پیش نیاز ها است.

سعید زرندی معاون وزیر صنعت معدن و تجارت نیز با اشاره به استقبال این وزارتخانه از روش جدید تامین مالی، گفت: هر یک از شرکت های بزرگ، به طور جداگانه شرکت سهامی عام،‌ خواهد داشت. وی افزود: آماده اجرای این برنامه هستیم و موضوع را در شرکت سهامی بورس مطرح کرده ایم.

اردشیر سعدمحمدی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس نیز با اشاره به تاکید رئیس هیات عامل دراین باره، گفت: اکنون دو پروژه اسید فسفریک خلیج فارس و کنسانتره 50هزار تنی مس را به روش جدید تامین مالی خواهیم کرد.

ناصر تقی زاده مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز از آماده بودن این شرکت برای تامین مالی دو پروژه، یک مگا مدول آهن اسفنجی و یک طرح فرو سیلیس، با تشکیل شرکت سهامی عام خبر داد.
نماینده شرکت فولاد مبارکه نیز گفت: این شرکت نیز دو طرح خط آهن سنگان-بافق و تجمیع معادن کوچک برای تولید کنسانتره سنگ آهن را با تشکیل شرکت سهامی عام، تامین مالی خواهد کرد.

محمود زیدآبادی معاون شرکت معدنی و صنعتی گل گهر نیز اظهار داشت: برای شروع این برنامه، در شرکت سهامی عام پروژه شرکت معادن و فلزات، مشارکت کرده ایم.

در این جلسه، نعمت ا… شهبازی مدیر کل دفتر سرمایه گذاری و تامین منابع مالی وزارت صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه در سطح وزارت اقتصاد و مجموعه بورس،‌ هماهنگی هایی در این زمینه آغاز شده و قرار است با کاهش بروکراسی موجود، زمان تشکیل شرکت های سهامی عام پروژه، کوتاه شود. وی گفت: قرار است در صنایع غذایی، پوشاک و … نیز شرکت سهامی عام پروژه ایجاد شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا