اخباربانک و بیمهبرتر

تعادل در معاملات بورس تا پایان سال جاری

به گزارش صنعت کار، نادر اسراری به بازگشت روند معاملات بورس به روند صعودی اشاره کرد و افزود: بخش عمده بهبود معاملات در بازار ناشی از رسیدن قیمت‌ها به سطوح ارزنده بعد از تجربه اصلاح جدی و بیش از ٥٠ درصدی بود.

وی با بیان اینکه به واسطه چنین اتفاقی، عمده سهام حاضر در بازار در موقعیت خوبی قرار گرفته بودند، گفت: بازار به واسطه نمادهای وابسته به قیمت جهانی که پیش‌بینی افزایش قیمت را داده بودند در مسیر صعودی قرار گرفتند و بر این اساس، بازار توسط گروه‌های اصلی به مسیر صعودی بازگشت.

اسراری خاطرنشان کرد: بعد از بازگشت رشد به اینگونه سهام در بازار شاهد اعتماد عمومی به معاملات بورس بودیم و روند صعودی به اکثر سهام در بازار سرایت کرد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: خوش‌بینی‌هایی نسبت به آینده روابط بین الملل ایران شکل گرفت که باعث شد تا گروه‌های کوچک در بازار به خصوص دو گروه بانکی و خودرویی مورد اقبال بازار واقع شوند.

وی اظهار داشت: انتظار بهبود فضای بین‌الملل منجر به کاهش نگرانی دولت از آینده تورمی کشور شد که این امر زمینه ارائه مجوز برای افزایش قیمت کالاهایی مانند تایر، سیمان، دارو و روغن نباتی را فراهم کرد.

اسراری با اشاره به اینکه چنین سهامی در بازار جزو گروه‌های کوچکی هستند که فعالان قدیمی بر روی این سهام تمرکز دارند، اظهار داشت: مجموعه این عوامل در کنار افت شدید قیمت سهام باعث شد تا معاملات بورس روند معقولی را آغاز و سعی کند تا اعتماد از دست رفته را به بازار بازگردد، به دنبال این اتفاق در صورت عبور شاخص بورس از محدوده یک میلیون و ٤٠٠ هزار واحد می‌توان به تداوم روند صعودی بازار امیدوار بود.

وی گفت: بعید است شاخص بورس به صورت مطلق در روند صعودی قرار گرفته باشد و به سمت سقف‌های جدید حرکت کند ، همچنین سهامداران نباید انتظار داشته باشند که شاخص بورس در مدتی کوتاه به کانال دو میلیون واحد بازگردد.

اسراری خاطرنشان کرد: در این میان اگر تکلیف موضوع قیمت‌گذاری جدید فولاد مشخص شود و به نوعی این تصور در بازار حاکم نباشد که قرار است محدودیت‌هایی برای قیمت‌گذاری در کشور ایجاد شود می‌توان صعود ملایمی را در بازار شاهد باشیم اما نه به سمت سقفی که تا چند ماه گذشته بازار تجربه کرده بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه شاخص بورس بعد از کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد تلاش می‌کند تا به صورت هوشمند حرکت کند، افزود: اکنون به صورت مداوم چنین ذهنیتی در بازار وجود دارد که قیمت ارز با روند افزایشی همراه می‌شود یا خیر، این موضوع وابسته به روابط بین الملل ایران است.

اسراری اظهار داشت: برخی گمان می‌کنند با بهبود این روابط ممکن است نرخ دلار به کمتر از ٢٢ هزار تومان برسد که این موضوع ممکن است برای برخی از صادرکنندگان چندان جذاب نباشد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون قیمت‌های جهانی در انتظار مشخص شدن وضعیت کرونا هستند، خاطرنشان کرد: تصور فعالان بازار به این صورت است که با پایان یافتن کرونا به سمت روند صعودی قیمت‌های جهانی پیش خواهیم رفت.

اسراری خاطرنشان کرد: در صورت افزایش قیمت‌های جهانی حتی با کاهش نرخ دلار می‌توان امیدوار بود که بازار بتواند به سقف قبلی نزدیک شود اما اگر به سمت بهبود روابط بین الملل پیش رویم فقط می توان تصور کرد تا چند گروه خاص مانند گروه بانکی و حمل و نقل که می توانند منجر به رشد تخلیه و بارگیری محموله ها از کشتی‌ها در بنادر شوند سقف قیمت های گذشته را پس بگیرند، در آن زمان مابقی گروه‌ها شانس باز پس‌گیری سقف گذشته را نخواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در برخی از زمان مردم به واسطه مشکلات داخلی و بین الملل نسبت به فضای حاکم در بازار بدبین می شوند، گفت: با توجه به وجود چنین وضعی مردم تلاش می کنند به سمت سرمایه‌گذاری در دیگر بازارها پیش روند و به محض ایجاد سقف در دیگر بازارها و وجود حباب در قیمت ها سرمایه خود را به سمت این بازار وارد کنند.

شاخص بورس از ابتدای سال جاری وارد مدار صعود شد و تا نیمه مرداد به بالای ۲ میلیون واحد رسید. از آن زمان شاخص بورس وارد اصلاح شد تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد پایین آمد.

با توجه به فاکتورهای مثبت داخلی و بین المللی از هفته گذشته بورس صعودی شد و انتظار می رود این روند صعودی ادامه‌دار باشد.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا