اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

زور فولادی ها چربید/ جلسه اضطراری آقای معاون

به گزارش صنعت کار، به گزارش صنعت کار، روز گذشته رییس انجمن فولاد ایران در نامه ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور خواستار بررسی مجدد شیوه نامه و رفع اشکالات آن شد. بهرام سبحانی در این نامه بیان کرده است که این تصمیم می تواند بر صنعت فولاد تاثیر منفی داشته و آن را با ضرر همراه کند.

اما درست پس از انتشار این نامه، خبرها حاکی از آن بود که علیرضا رزم حسینی وزیر صمت در دیدار با معاونان خود بر اجرای این تصمیم تاکید داشته و بیان کرده است باید با متخلفان مقابله کرد.

همچنین خداداد غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو نیز روز گذشته اعلام کرد: شیوه نامه جدید فولاد از ابتدای هفته آینده اجرایی می شود.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با تاکید بر “حذف سقف رقابت در تعیین قیمت”، اظهار داشت: در شیوه نامه جدید، دولت قبول کرده که قیمت بر مبنای رقابت در بورس کالا کشف و تعیین شود. بدین ترتیب، روند قیمت گذاری کاملا رقابتی خواهد بود.
وی در ادامه به تامین نیاز بازار داخل اشاره کرد و گفت: به منظور تعیین مازاد عرضه بازار و صادرات محصولات، یک الگوی شفاف تعریف شده و برخی نگرانی ها در خصوص وجود امضای طلایی برطرف شده است.
غریب پور افزود: بر اساس این دستورالعمل، تولیدکنندگان زنجیره فولاد، اقدام به عرضه کافی محصولات تولیدی در بورس کالا می کنند و در صورت عدم تقاضا و معامله، امکان صادرات خواهند داشت.
رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره عرضه کافی به بازار، گفت: با توجه به اینکه کلیه محصولات تولیدی زنجیره فولاد در بورس عرضه می شود، بازار دیگر مثل گذشته با کسری مواجه نمی شود و تولیدکنندگان داخلی می توانند به هر میزان که نیاز به مواد اولیه تولید دارند، اقدام به خرید از بورس کالا کنند.

از سویی دیگر روز گذشته نماد شرکت های فولادی در بورس قرمز شد. موضوعی که پیش تر فولادی ها نسبت به آن هشدار داده بودند.

اما امروز خبرهای دیگر از صنعت فولاد به گوش می رسد. درواقع خبرهایی که از سوی چیلان منتشر شده نشان می دهد اعتراض فولادی ها جواب داده است و شیوه نامه بار دیگر بررسی می شود. براساس این خبر نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور جلسه هماهنگی در این خصوص با حضور همه ذینفعان، از جمله انجمن فولاد، اتاق بازرگانی، بورس کالا و برخی از تولیدکنندگان فولاد تدارک دیده است.

قرار است این جلسه مهم، فردا با حضور معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور، معاونان وزارت صمت، بورس کالا و تشکل‌های زنجیره فولاد برگزار می‌شود تا با اعمال اصلاحات ضروری، زمینه اجرای شیوه نامه فراهم شود.

بی تردید با توجه به فشار فعالان فولادی و همچنین حمایت ویژه دولت از این صنعت، در این جلسه ایرادات وارده به شیوه نامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و سعی می شود با جلب رضایت حداقلی ذینفعان، شیوه نامه در عمل اصلاح و اجرایی شود.

با انتشار این خبر بازار نیز واکنش نشان داد و معاملات نمادهای فولادی به سرعت به سمت تعادل پیش می رود. در پی این واکنش صف فروش فولاد هم در حال جمع آوری است. درواقع بازار نسبت به جلسه فردا خوش بین است.

حال باید منتظر ماند تا نتیجه جلسه روزآینده مشخص شود.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا