اخبارصنعت و معدن

شستا علاج مشکلات را در داخل جستجو کرده است/هلدینگ‌های شستا سودآور شدند

به گزارش صنعت کار، رهبر معظم انقلاب اسلامی که اخیرا با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم تاکید کرده بودند باید به‌دنبال علاج مشکلات در داخل باشیم، در دیدار رؤسای سه قوه و دیگر اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی نیز با اشاره به چهار محور لازم برای اقتصاد کشور یعنی حل مشکل کسری بودجه، افزایش سرمایه‌گذاری، جهش تولید و حمایت از قشرهای ضعیف خاطرنشان کردند: باید با همت جدی و تلاش پیگیر مسئولان، تأثیر اجرای راهکارهای عملی در زندگی مردم مشخص شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان‌شان، افزودند: کارشناسان برای مشکلات اقتصادی کشور راهکارهای مشترکی دارند بنابراین مشکل، نداشتن یا ندانستن راهکار نیست بلکه نیازمند همت، شجاعت و اهتمام جدی و پیگیری هستیم.

براین اساس، مجموعه های بزرگ اقتصادی کشور از جمله شستا نیز در دو سال اخیر که سال های جهش تولید و رونق تولید بوده اند، تلاش خود را برای افزایش تولید، درآمد زایی، افزایش صادرات و رفع مشکلات کشور به کار گرفته اند و نگاهی به عملکرد مجموعه شستا و هلدینگ ها و شرکت های زیرمجموعه آن نیز نشان می دهد که اهداف و برنامه ها و رویکرد حاکم بر مدیران و کارکنان شستا، افزایش تولید، ارتقاء بهره‌وری و سودآوری و نیز کمک به بهبود معیشت مردم و رفع مشکلات موجود از طریق توانایی ها و امکانات داخلی بوده است.

عملکرد شستا و هلدینگ ها و زیرمجموعه های آن نشان می دهد که این رویکرد یعنی حل مشکلات داخل در سال جهش تولید مورد توجه مدیران و کارکنان این مجموعه بزرگ اقتصادی بوده و از طریق افزایش تولید، توانسته است ضمن بهبود عملکرد شاخص های تولید، بسیاری از مشکلات موجود را از طریق مزیت های نسبی و توانایی‌های داخلی کشور حل کند.

بررسی هلدینگ های زیرمجموعه شستا نشان می دهد که با وجود شرایط کرونا، رکود تورمی حاکم براقتصاد و رشد منفی اقتصاد در سال های اخیر در اثر فشار تحریم های حداکثری، شرکت های شستا در نیمه نخست سال جاری نیز رشد قابل توجهی در تولید، فروش و درآمد داشته اند. و روند رو به رشد دو سال اخیر خود را با شتاب بیشتر ادامه داده است. رشد 93 درصدی هلدینگ تاپیکو، رشد 42 درصدی هلدینگ تیپیکو، رشد 71 درصدی هلدینگ تاصیکو، رشد 137 درصدی هلدینگ سیتا در سود خالص و رشد 27 درصدی تاپیکو، رشد 29.5 درصدی تیپیکو، رشد 59 درصدی تاصیکو، رشد 59درصدی سیمان تامین ورشد 73 درصدی رایتل در فروش را در نیمه نخست سال 99 که به نام سال جهش تولید نام گذاری شده،  نشان دهنده دغدغه مدیران وکارکنان شستا در افزایش تولید، توجه به توان داخلی کشور برای حل مشکلات اقتصاد کشور بوده است و توان بالای مدیران و کارکنان و مجموعه شرکت ها و هلدینگ های شستا در این مسیر دستاوردهای قابل توجهی را برجای گذاشته و رکورد تولید و فروش را در سال 99  وسال جهش تولید ثبت کرده است.

حاشیه سود خالص 44 درصدی

عملکرد تلفیقی شستا نشان می دهد که حاشیه سود ناخالص از 25 درصد در سال 97 به 47 درصد در سال منتهی به 31 خرداد 99 رسیده است. همچنین حاشیه سود عملیاتی از 10 درصد در سال 97 به 48 درصد در خرداد 99 رسیده است. از سوی دیگر حاشیه سود خالص از 8 درصد در سال مالی منتهی به خرداد 97 به 44 درصد در سال مالی منتهی به خرداد 99 رسید.

بهبود نسبت های مالی شستا

نسبت‌های مالی شستا نیز عملکرد خوبی داشته و نسبت بهای تمام شده به فروش نیز از 75 درصد در خرداد 97 به 53 درصد در خرداد 99 کاهش یافته که به معنای مدیریت بهینه عملیات، افزایش بهره‌وری و راندمان تولید می‌باشد. همچنین  نسبت هزینه‌های اداری، عمومی و فروش به فروش از 14 درصد در خرداد 97 به 6 درصد در خرداد 99 رسیده است که نشان دهنده صرفه جویی هزینه‌ها و کنترل هزینه‌های عمومی است. نسبت هزینه های مالی به فروش نیز از 8 درصد در خرداد 97 به 4 درصد در خرداد 99 رسیده که نشان‌دهنده به‌کارگیری روش‌های مناسب تامین مالی و وصول بهتر مطالبات و اصلاح گردش عملیات در شستا است.

کاهش تعداد شرکت های زیانده

اتفاق مهم دیگر در مجموعه شستا کاهش تعداد شرکت های زیان ده بوده است که از 40 شرکت زیان ده در سال 96 به 14 شرکت در اسفند 98 ،  8 شرکت در 31 خرداد 99 و 6 شرکت در 31شهریور 99 رسیده است. به عبارت دیگر، در شش‌ماه نخست سال 99 کاهش 57 درصدی در تعداد شرکت های زیان‌ده را شاهد بوده‌ایم. این پیام بزرگی به شرکت های فعال در اقتصاد ایران است که می توانند با بهبود روش‌های تولید و مدیریت هزینه‌ها، از زیان‌دهی خارج و به سودآوری برسند.

افزایش سود خالص در هلدینگ های زیر مجموعه شستا

صبا تامین در سال مالی منتهی به 31 اردیبهشت 99 نسبت به 31 اردیبهشت 98 با رقم 7094 میلیارد تومان با 796 درصد رشد سود خالص همراه بوده است. این رقم سود خالص در هلدینگ تاپیکو با عدد 6087 میلیارد تومان و رشد 20 درصدی، در هلدینگ تیپیکو با سود خالص 2649 میلیارد تومان و رشد 137 درصد، در هلدینگ تاصیکو با 2798 میلیارد تومان سود خالص و رشد 135 درصدی، در سیمان تامین با 1494 میلیارد تومان سود خالص و رشد 196 درصدی، در کشتیرانی با سود خالص 236 میلیارد تومان و رشد 94 درصدی، در صنایع عمومی با 387 میلیارد تومان سود خالص و رشد 116 درصدی همراه شده است.

این عملکرد نشان می دهد که همه زیرمجموعه های شستا با بهبود عملکرد، افزایش کارایی و بهره‌وری، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش تولید و فروش و سودآوری همراه بوده‌اند.

افزایش رشد سود شستا نسبت به رقبا

مقایسه عملکرد شستا در بین گروه ها و هلدینگ های چند رشته‌ای‌ نشان می دهد که شستا تقریبا در تمام رشته‌ها و بخش های اقتصادی با موفقیت عمل کرده و نه تنها به افزایش تولید در سال جاری وسال 98 دست یافته و شاخص‌های عملکردی خوبی بر جای گذاشته، بلکه در حفظ توان ساخت داخل و افزایش توان داخلی نیز عملکرد موثری داشته و نه تنها میزان وابستگی به خارج را کاهش داده است بلکه با افزایش صادرات، عملا نیازهای ارزی کشور نیز تامین شده و علاوه بر کاهش ارزبری واردات، به ارز آوری بیشتر صادرات نیز توجه داشته است و 105 درصد تعهدات ارزی در سامانه نیما ایفا شده است.

بررسی نسبت‌های مالی و وضعیت ریسک‌های مالی، نرخ بهره، نرخ ارز، نقدینگی، عملیاتی، اعتباری، قوانین نظارتی، استراتژیک، تغییر ارزش دارایی‌ها، ترکیب پرتفوی و… در شستا نشان می دهد که این شرکت به هر میزان که افزایش ساخت داخل داشته و اتکای خود را به داخل افزایش داده و صادرات را افزایش و واردات را کاهش داده است، به همان میزان موفق به کاهش ریسک ها و هزینه های مالی و تولیدی  شده و مشکلات را با اتکا بر جوانان متعهد و متخصص خود حل کرده است.

شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی شامل وغدیر، وصندوق، وبانک، وامید و شستا است. مجموع ارزش این شرکت‌ها تا چهاردهم آبان ماه سال 1399،  410 هزار و  663 میلیارد تومان است که 45 درصد از ارزش بازار این گروه متعلق به شستا، 23 درصد به وامید و سه شرکت دیگر مجموعا 32 درصد از ارزش کل بازار این صنعت را به خود اختصاص داده‌اند.

بخش اعظم سرمایه‌گذاری شستا در شرکت‌های بورسی بوده و 91 درصد پرتفوی آن بورسی و 9 درصد را پرتفوی خارج از بورس تشکیل می‌دهد این در حالی است که در سایر شرکت های بزرگ درصد کمتری از پرتفوی‌شان بورسی است.

از نظر سودآوری، شرکت‌های گروه تقریبا در یک سطح هستند و در وضعیت مطلوبی قرار دارند اما بازده حقوق صاحبان سهام تلفیقی شستا در دوره منتهی به 31/03/1399، معادل 53 درصد محاسبه شده که فاصله نسبتا زیاد آن با شرکت‌های دیگر، به دلیل سودده بودن شرکت‌های زیرمجموعه است.

نسبت‌های نقدینگی توانمندی شرکت در قبال پرداخت بدهی‌های کوتاه‌مدت را نشان می‌دهد؛ خواه از محل دارایی‌های شرکت باشد، خواه از محل وجوه نقد. از این بابت شستا از محل وجوه نقد توانمندی بیشتری در مقایسه با دیگر شرکت‌ها دارد.

رشد سود 137 درصدی سیتا در 6ماهه نخست 99 نسبت به دوره مشابه قبل

عملکرد شرکت های تابعه سیمان نیز نشان می دهد که در شش ماه نخست سال 99، سود خالص به 1.268 میلیارد تومان رسیده و 137 درصد نسبت به مدت مشابه سال 98 رشد داشته است. سود ناخالص با رقم 1.442 میلیارد تومان سود 101 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است. و درآمد فروش نیز با رقم 3.592 میلیارد تومان رشد 59 درصدی نسبت به شش ماه اول 98 داشته است. مقایسه رشد این شاخص ها نشان دهنده کاهش هزینه تولید و نسبت هزینه ها به فروش است.

کاهش 30 درصدی هزینه مالی در شش ماه اول سال 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش 17 درصدی تناژ فروش نسبت به سال قبل از 5.1 به 6.12 میلیون تن در مقایسه با افزایش 14 درصدی تناژ فروش سایر رقبا، رشد 23 درصدی تناژ تولید سیمان، افزایش 41 درصدی تناژ صادراتی، تحقق حاشیه سود ناخالص 46 درصدی در مقایسه با حاشیه سود 40 درصدی سال 98 و حاشیه سود 38 درصدی سال 97 از دستاوردهای شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین بوده است.

محمدرضوانی‌فر، مدیرعامل شستا ضمن بررسی عملکرد تجمیعی 6 ماهه سیتا نسبت به 12 ماهه سال 98، توضیح داد: سیتا در شاخص فروش خالص شش ماهه99 نسبت به کل سال 98 موفق به تحقق 76 درصد سود کل سال گذشته شد. که این امر خود نشان می دهد در شاخص سود عملیاتی 106 درصد و در شاخص سود خالص 111 درصد سود سال گذشته محقق گردیده است، ضمن آنکه هزینه مالی سیتا نیز در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد کاهش داشته است.

رشد 93 درصدی سود خالص تاپیکو، هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تامین

علیرغم همه‌گیری ویروس کرونا و شرایط سخت اقتصادی کشور، سود تجمیعی شرکت‌های مدیریتی تحت کنترل هلدینگ نفت وگاز و پتروشیمی شستا در شش ماه نخست امسال از 2 هزار و 608 میلیارد تومان به بیش از 5 هزار و 38 میلیارد تومان رسید که رشدی حدوداً 2 برابری داشته است.

محمد رضوانی‌فر در این خصوص گفت: بر اساس گزارش استخراج شده از صورت‌های مالی حسابرسی نشده دوره شش ماهه منتهی به شهریور 99، میزان فروش تجمیعی شرکت‌های تحت مدیریت تاپیکو نیز با 27 درصد رشد از 9 هزار 954 میلیارد تومان به بیش از 12 هزار و 631 میلیارد تومان افزایش یافته است.

دستاوردهای تیپیکو ، هلدینگ دارویی شستا

محمد رضوانی‌فر مدیرعامل شستا به نسبت سود آوری 98 تیپیکو نیز اشاره کرد و گفت که این نسبت سودآوری نشان می دهد که حاشیه سود خالص گروه دارویی شستا با 39 درصد بالاتر از 31 درصد رقبا بوده است حاشیه سود ناخالص 47 درصدی تیپیکو نیز بالاتر از نسبت 43 درصدی رقبا بوده است. از سوی دیگر نسبت هزینه های مالی به فروش در تیپیکو 7 درصد و حاشیه سود عملیاتی آن 42 درصد بوده که بالاتر از حاشیه سود عملیاتی 36 درصدی رقبا است.

وی اضافه کرد: تیپیکو 30 محصول جدید را تولید و 100 محصول جدید را معرفی کرده و با صرفه جویی بیش از 50 میلیون دلاری تولید کرده است.همچنین با صرفه جویی 35 میلیون دلاری 78 محصول جدید را برای نخستین بار روانه بازار کرده است.

مدیرعامل شستا گفت: در هلدینگ دارویی تامین تیپیکو میزان فروش شش ماه اول 99 به رقم 8,866 میلیارد تومان رسیده و نسبت به مدت مشابه سال 98 رشد 29.5 درصدی داشته است. در این مدت میزان سود ناخالص به عدد 2,578 میلیارد تومان با رشد 45 درصدی رسیده و سود خالص با عدد 1,589 میلیارد تومان نسبت به مدت مشابه سال 98 رشد 42 درصدی داشته است.

محمد رضوانی‌فر، مدیرعامل  شستا درباره وضعیت کلی هلدینگ تی‌پی‌کو، گروه دارویی شستا گفت: وضعیت تی‌پی‌کو بیانگر آن‌ست که فروش 24 شرکت گروه ما در نیمه نخست سال جاری نسبت به سال قبل 29.5 درصد افزایش داشته است و از مبلغ 6.847 میلیارد تومان به مبلغ 8.866 میلیارد تومان رسیده است.

وی در خصوص تولید داروهای کنترل‌کننده ویروس کرونا، توضیح داد و گفت: برای نخستین بار، داروی رمدسیویر را در 2 شرکت گروه، تولید و عرضه کردیم و داروی فاویپیراویر را هم در یک شرکت دیگر گروه تولید و به بازار دارویی کشور عرضه کرده‌ایم.

رشد 73 درصدی فروش رایتل در 6 ماهه نخست 99

مدیرعامل شستا با اشاره به خلاصه گزارش مالی و دستاوردهای کلیدی 6ماهه اول سال 99 رایتل گفت: با  جذب بیش از 500هزار مشترک جدید سود خالص شرکت خدمات ارتباطی رایتل از شرکت‌های تابعه شستا در 6 ماه سال 99 رشد کرده است و وضعیت فروش ریالی شرکت خدمات ارتباطی رایتل در پایان شهریور ماه73 درصد نسبت به مدت مشابه سال 1398 افزایش داشته است.

رضوانی فر با اشاره به دستاوردهای شش ماهه اول 99 به رکورد مصرف دیتا اشاره کرد و از افزایش73 درصدی درآمدهای عملیاتی در شش ماه ابتدایی سال 99 نسبت به مدت مشابه در سال 98 خبر داد.

رشد 71 درصدی سودخالص صدر تامین تاصیکو

محمد رضوانی فر، مدیرعامل شستا از ثبت پوشش 52 درصدی برنامه تولید سال 1399، رشد سود خالص 71 درصدی تاصیکو در 6 ماه سال 99 و رشد 59 درصدی فروش شرکت‌های تابعه این هلدینگ در پایان 6 ماه نخست سال جاری نسبت به 6 ماه سال 98 خبر داد.

به گفته وی وضعیت فروش ریالی شرکت‌های تابعه صدرتامین در پایان شهریور ماه 1399، با 59 درصد نسبت به مدت مشابه سال 1398 افزایش داشته است به طوری که از میزان 1644 میلیارد تومان به 2609 میلیارد تومان رسیده است.

شفافیت مالی در شستا

“محمد رضوانی فر ” مدیرعامل شستا با اشاره به اینکه اصل شفافیت در تمام تصمیمات و فعالیت‌های شستا حاکم شده است، توضیح داد: صورت‌های مالی، افزایش سرمایه‌ها و جزئیات اطلاعات شرکت‌ها روی سایت تمام شرکت‌های تابعه بارگذاری شده است.

وی اضافه کرد: رشد نزدیک به 170 درصدی سود خالص و رشد 58 درصدی فروش تجمیعی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در 6 ماهه نخست سال 99 نسبت به دوره مشابه قبل، بخشی از عملکرد مثبت و قابل توجه شستا در شش ماهه ابتدایی سال جاری است که میتوان به آن اشاره کرد.

مدیرعامل شستا، تصریح کرد: براساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده، سود خالص تجمیعی شستا در 6 ماهه نخست به 24,801 میلیارد تومان و فروش تجمیعی شرکت‌های تابعه شستا نیز در این بازه زمانی از 33,215 میلیارد تومان در سال 98 به 52,396 میلیارد تومان رسیده است.

محمد رضوانی فر، افزایش سود خالص 132 درصدی، حاشیه سود خالص 44 درصدی،  بهبود نسبت های مالی شستا، افزایش سود خالص در هلدینگ های زیر مجموعه شستا و کاهش شدید شرکت های زیان ده، افزایش رشد سود شستا نسبت به رقبا را از ویژگی های عمده عملکرد شستا در سال های 98 و 99 دانست.

وی در پایان افزود: در هلدینگ های زیرمجموعه شستا نیز در سال 98 و نیمه نخست سال 99، ضمن خروج دو شرکت رایتل و هلدینگ انرژی از زیان دهی و تبدیل آنها به شرکت های سود ده و کاهش شرکت های زیان ده به 8 شرکت در اردیبهشت 99، رشد قابل توجهی در هلدینگ های شستا ایجاد شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا