اخباربرترصنعت و معدن

استخراج از عمق را به عنوان ضرورت ملی در دستور کار داریم

به گزارش صنعت کار،خداداد غریب پور که امروز با رادیو گفت و گو، سخن می گفت، یادآور شد: در گام نخست، این بخش تابع ستاد ملی مقابله با کرونا است و به طور دقیق دستورالعمل ها را اجرا می کند اما ضوابط سخت گیرانه HSEE مربوط به خود را هم اجرایی می کند.

به گفته غریب پور، در این فرایند، هیچ کدام از واحدها تعطیل نشده اند یا افت تولید نداشته اند.

کمک به سیستم درمانی

وی با اشاره به کمک های این حوزه به سیستم درمانی کشور،‌ ادامه داد: به عنوان مثال تمامی واحدهای معدنی و صنایع معدنی، کپسول های اکسیژن خود را در اختیار واحدهای درمانی گذاشته اند.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با ابزار تشکر از تلاش های بی وقفه کادر درمانی کشور،‌ گفت: شرکت های معدنی و صنایع معدنی تلاش کرده اند که در قالب مسوولیت اجتماعی، بخشی از تجهیزات مورد نیاز بخش درمان کشور را نیز تامین کنند.

افزایش سرمایه صندوق بیمه برای حمایت از معادن کوچک

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس، اظهار داشت: سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی، با هدف اجرای طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس،‌ امسال به 500 میلیارد تومان می رسد و سال آینده نیز در نظر داریم که سرمایه این نهاد، به هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

غریب پور ادامه داد: با در نظر گرفتن ضریب تکاثری هفت، شرایط پرداخت وام تا سقف 3500 میلیارد تومان در جهت حمایت از معادن کوچک فراهم شده است.

ضرورت اکتشاف در عمق

رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین به انجام بیش از 650هزار کیلومتر مربع اکتشاف توسط این سازمان و شرکت های تابعه و بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اولویت، شناسایی مواد معدنی در کشور است که در چه نقطه ای و در چه عمقی قرار دارند.

غریب پور تاکید کرد: اخیرا اکتشاف در عمق را به عنوان یک ضرورت ملی در دستور کار توسعه قرار داده ایم و به همین منظور درصدد دستیابی به تکنولوژی استخراج در عمق هستیم.

وی درباره همکاری با بخش دانشگاهی کشور گفت: در حوزه های همچون مدیریت پسماند،‌ کاهش گازهای گلخانه ای، بهینه سازی مصرف انرژی و بهره وری عوامل تولید، در حال همکاری با دانشگاه ها هستیم.

غریب پور تصریح کرد: ایمیدرو و شرکت های تابعه و زیرمجموعه، بیش از 219 قراداد پژوهشی با دانشگاه ها و مراکز علمی منعقد کرده است که هدف آن حل نیازهای معدن و صنایع معدنی است.

وی ادامه داد: واپسین همکاری ایمیدرو نیز با دانشگاه علامه بوده که قرار است در بخش های نیروی انسانی، اقتصادی، ‌مالی و بازرگانی فعالیت داشته باشیم.

غریب پور اظهار داشت: ایمیدرو برای حمایت از شرکت های دانش بنیان نیز مرکز استارت آپ های معدن و صنایع معدنی را با کمک دانشگاه ها راه اندازی کرده است.

رشد تولید

رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره وضعیت طی هفت ماه امسال گفت: طی این مدت به رغم همه گیری ویروس کرونا در کشور و با رعایت ضوابط مربوطه، با رشد و همچنین جهش تولید برخی محصولات از جمله آلومینیوم مواجه بودیم به طوری تولید این فلز با 70درصد جهش همراه شد.

وی افزود: تولید در زنجیره آهن از جمله کنسانتره، ‌گندله سنگ آهن و آهن اسفنجی به ترتیب 4، 8 و 11.4 درصد افزایش یافت. همچنین تولید کاتد مس 6درصد رشد پیدا کرد.

بازارگردانی 8هزار میلیارد تومانی شرکت های بزرگ

غریب پور درباره نقش معدن و صنایع معدنی در بورس، گفت: در ماه های اخیر ارزش بازارگردانی شرکت های این حوزه از جمله صنایع مس، مبارکه، چادرملو و گل گهر، سرمایه گذاری معادن و فلزات، فولاد خوزستان و …به 8هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: این شرکت ها علاوه بر بازارگردانی، با افزایش سرمایه اقدام بزرگی در جهت توسعه این بخش کرده اند.

غریب پور در ادامه گفت: شرکت چادرملو بیش از 5800میلیارد تومان افزایش سرمایه داشته و فردا دوشنبه شرکت ملی مس 10هزار میلیارد تومان دارد. پس از آن فولاد مبارکه نیز10هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه خواهد داشت.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر اینکه در زنجیره معدن و صنایع معدنی خبرها امیدوارکننده است، گفت: فقط شرکت ملی مس و فولاد مبارکه افزون بر 4 میلیارد یورو پروژه توسعه ای در اختیار دارند که در نهایت به تقویت حقوق سهامداران می انجامد. به گفته وی، ارزش طرح های توسعه شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی، معادل 4.5 میلیار یورو (به صورت ارزی)، و 40هزار میلیارد تومان (به صورت ریالی)، است.

غریب پور با اعلام اینکه معدن و صنایع معدنی 24درصد بورس را تشکیل می دهند، تصریح کرد: آینده این شرکت ها از وضعیت کنونی بهتر خواهد بود و بازار رو به رشدی دارند.

زیرمجموعه های شرکت مس در آستانه ورود به بورس

وی همچنین درباره ایمیدرو اظهار داشت: این سازمان دولتی است و فروش سهام شرکت های وابسته به ایمیدرو در اختیار دولت و سازمان خصوصی سازی است و خود فروشنده سهام نیست.

غریب پور افزود: در حال حاضر شرکت مس با مدیریت ایمیدرو، 4-5 شرکت از زیرمجموعه خود را آماده ورود به بورس کرده است.

منبع: ایمیدرو

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا