اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

اشتهای بازارهای جهانی برای ریسک زیاد می شود

به گزارش صنعت کار، با نزدیک شدن جهان به واکسن covid-19 و روشن شدن روند انتقال قدرت به رئیس جمهور جدید ایالات متحده ، شاخص Spot Bloomberg در روز پنجشنبه 1.3 درصد افزایش یافت و به بالاترین میزان خود از سال 2014 رسیده است.

این بدان معناست که واکسن کرونا می تواند اقتصاد جهانی و بازارهای بزرگ از جمله بازار نفت را از رکود پیش آمده رها و میزان تقاضا را افزایش دهد.

البته در چنین شرایطی تقاضا در برخی بازارها مانند فلزات نیز افزایش یافته زیرا بیش از گذشته در موارد پزشکی مورد استفاده قرار گرفته اند.

شاید همین موضوع باعث شد تا این بازار جذابیت خود را از دست ندهد و برای سال های آینده با تقاضای خوب پیش بینی شود.

چنین وضعیتی باعث شد تا وال استریت بار دیگر اشتهای خود را برای ریسک بازیابی کند و کالاها بهترین عملکرد خود را در سالهای گذشته ارائه دهد: مس ، که مدتهاست به عنوان زنگ خطر برای اقتصاد جهانی شناخته می شود ، در حال افزایش است.  نفت در حال بهبود از بدترین اثرات محدودیت های کرونایی است و تقاضای شدید چین باعث افزایش قیمت محصولات در سراسر جهان می شود.

این یک چرخش حیرت انگیز از اعماق همه گیری است ، زمانی که نفت خام برای اولین بار در قلمرو منفی فرو رفت ، زیرا معامله گران فضای ذخیره سازی مواد ناخواسته را کم کردند در حالی که با تعطیل شدن کل اقتصاد ، فلزات اساسی به پایین ترین سطح خود رسیدند.

گروه گلدمن ساکس ماه گذشته گفت که دستاوردهای اخیر فقط آغاز “بازار ساختاری گاو بسیار طولانی تر” در کالاها است.  بانک آمریكا گفت 24 نوامبر در حالی كه اقتصاد جهانی از شدیدترین ركود از زمان ركود بزرگ به عقب بازگردد ، دستاوردهای “متوسط” در سراسر جهان می بیند.

نفت با بازگشت به آخرین سطح در ماه مارس بازگشت.  موفقیت های اخیر در مورد واکسن های Covid-19 در حال تغییر شکل منحنی قراردادهای آتی به یک ساختار عقب افتادگی صعودی است ، که نشان دهنده انتظارات از عرضه بیشتر و تقاضای قوی تر است زیرا افراد بیشتری رانندگی و پرواز را از سر می گیرند.

در همین حال ، مس حدود 70٪ از پایین ترین سطح خود در ماه مارس رشد کرده و به بالاترین میزان در شش سال گذشته رسیده است.  دلار ضعیف تر و همچنین حرکت جهانی به سمت منابع انرژی کم کربن که باعث استفاده این فلز در الکترونیک و تجهیزات انرژی جایگزین می شوند ، کمک کرده اند.  سایر فلزات صنعتی از جمله آلومینیوم و روی در چین ، بزرگترین مصرف کننده ، رشد چشمگیر دارند.

استثنای قابل توجه در این تجمع طلا بوده است.  فلزی زرد که به عنوان یک پناهگاه سنتی در ماه های اخیر عقب نشینی کرده، پس از آنکه احتمال موفقیت واکسن در بازارهای جهانی افزایش یافته و  شروع انتقال رسمی قدرت به جو بایدن رئیس جمهور منتخب ایالات متحده باعث کاهش جذابیت شمش های شمالی شد.

 

به گزارش صنعت کار، بی تردید کشف واکسن کرونا و آغاز واکسیناسیون می تواند بر بازارهای داخلی ایران نیز اثر مثبت داشته و میزان تقاضا را افزایش دهد. بسیاری از بازارهای ایران با شیوع کرونا با کاهش تقاضا و رکود مواجه شدند، درواقع کرونا توانست رکود اقتصادی را افزایش دهد. حال باید دید کشف واکسن کرونا با اقتصاد جهانی و در کنار آن اقتصاد ایران چه خواهد کرد.

 

 

انتهای پیام/

 

 

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا