اخبارصنعت و معدن

ارز ۴۲۰۰ تومانی جز اتلاف منابع نتیجه‌ای نداشته است

به گزارش صنعت کار، محمد لاهوتی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: بخش خصوصی در سال‌های گذشته بارها اعلام کرده بود که تخصیص ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی هیچ نتیجه و عملکرد مثبتی نداشته و حتی در بخش‌های مختلف مشکل آفرین نیز می‌شود. اگر بنا باشد این ارز در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز تکرار شود، قطعا این مشکلات ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی ارز در لایحه بودجه، بیان کرد: البته این نرخ اسمی است و به بازار ارتباطی ندارد اما اگر بنا باشد محقق شود، یعنی دولت باید روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت بفروشد و با توجه به این که امروز و در شرایط فعلی نمی‌توان انتظار تحقق چنین برنامه‌ای را داشت، از این رو نرخ ارز نیز همچنان نامشخص باقی می‌ماند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه بخش خصوصی همواره از لزوم واقعی شدن نرخ ارز سخن گفته، تاکید کرد: در بودجه سال آینده چند سناریو را می‌توان در نظر داشت. یا اینکه دولت قصد دارد نرخ ارز را در بازار به عدد ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برساند که با توجه به واقعیت‌های اقتصادی موجود به شدت بعید به نظر می‌رسد. یا قرار است با تکیه بر روش‌های غلط گذشته این مسیر ادامه پیدا کند که باز راه به جایی نخواهد برد یا به سمت واقعی شدن نرخ ارز حرکت می‌کنیم که از سویی شرایط اقتصادی کشور را شفاف می‌کند و از سوی دیگر فشار برای لزوم فروش بیش از دو میلیون بشکه نفت در روز کاهش می‌یابد.

لاهوتی با انتقاد از برخی سیاست‌های مالیاتی در ایران، گفت: متاسفانه به دلیل آنکه دولت‌های مختلف در ایران، زیرساخت‌های لازم برای مالیات ستانی عادلانه را فراهم نکرده‌اند ما می‌بینیم که اقشاری که فعالیت شفاف اقتصادی می‌کنند مانند تولیدکنندگان شناسنامه دار، تحت فشار مالیات قرار دارند اما بسیاری از گروه‌ها و افراد از مالیات فرار می‌کنند. به همین دلیل است که وقتی صحبت از افزایش درآمدهای مالیاتی می‌شود، باز هم فشار بر تولید افزایش جدی پیدا می‌کند و قطعا باید این رویه را تغییر داد.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا