اخباربرترخودروصنعت و معدن

تخته گاز قیمت ها در بازار لوازم یدکی/ ثبات قیمت ها شاید وقتی دیگر

به گزارش صنعت کار، از چندی پیش تاکنون کمبود قطعات در بازار لوازم یدکی از سوی فعالان این حوزه مطرح و بر توجه برای رفع این چالش با تکیه بر صدور مجوز دوباره واردات تاکید شد.
فعالان بازار لوازم یدکی معتقد بودند که در صورت تداوم این روند، ضمن افزایش بی رویه قیمت ها شاهد کمبود قطعه در بازار خواهیم بود که این موضوع در خودروهای وارداتی شکل جدی تری به خود خواهد گرفت.
در همین مدت به واسطه کمبود واردات و قطعه در بازار شاهد افزایش میزان قاچاق قطعات یدکی بودیم و اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی نیز برای مقابله با قاچاق آمادگی خود را اعلام کرد در همین حال قطعات کم کیفیت نیز توان حضور در بازار را پیدا کردند که همه این چالش ها را به کمبود قطعه در بازار نسبت داد.
حال با همه این موارد در شرایطی که قیمت خودرو رو به کاهش است، قیمت قطعات روند افزایشی در پیش گرفته است.
سید مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی تهران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به کمبود قطعه به دنبال اعمال محدودیت های ایجاد شده برای مقابله با کرونا و بسته بودن مرزها می گوید: در ابتدای امسال به دلیل بسته بودن مرزها میزان کمتری از قطعات وارد کشور شد که این امر منجر به افزایش ۲۰ درصدی قیمت قطعات شد.
وی می افزاید: در ماه های نخست امسال هشدارهای لازم در خصوص کمبود قطعه به واسطه ممنوعیت واردات را اعلام کردیم این در حالیست که افزایش قیمت دلار نیز سفارش گذاری قطعات را با چالش جدی مواجه کرده بود در حالی که سفارش گذاری قبلی با دلار ۱۱ هزارتومانی انجام شده بود اما به دلیل کرونا اجازه واردات به آن قطعات داده نشد که این امر به مشکلات بازار لوازم یدکی افزود.
سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی تهران ادامه می دهد: این وضعیت باعث شد تا هم اکنون افزایش قیمت قطعات در بازار به ۷۰ درصد برسد و هم اکنون شاهد افزایش قیمت همه قطعات در بازار هستیم.
وی با بیان این که این افزایش قیمت حباب نیست بلکه به دلیل کاهش عرضه رخ داده است، تصریح می کند: در حال حاضر با کمبود شدید برخی از کالاها مواجه هستیم بنابراین در صورت عدم ترخیص کالاها به زودی بازار لوازم یدکی با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد.
کاظمی می گوید: قیمت برخی کالاها به علت کمبود و افزایش نرخ ارز نسبت به سه ماهه امسال ۵۰ درصد و نسبت به قبل کرونا ۷۰ درصد افزایش داشته که این افزایش بیشتر مربوط به کالاهای وارداتی است و لوازم یدکی تولید داخل نیز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند.
سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی تهران یادآور می شود: ثبات نرخ ارز و کاهش آن می تواند به شدت در بازار لوازم اثرگذار باشد چرا که حدود ۵۰ درصد نیاز تولید کنندگان از طریق واردات تامین می شود که نرخ ارز و کاهش آن می تواند تاثیر مهمی در قیمت تمام شده داشته باشد.
منبع خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا