اخباربرتربرگزیدهصنعت و معدن

بازگشت بیش از یک هزار و ۱۰۰ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید/ ضرورت نقش آفرینی صنایع کوچک و متوسط در بازار سرمایه

به گزارش صنعت کار، اصغر مصاحب که در پی دعوت نمایندگان مردم آبادان و خرمشهر در مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه به این دو شهرستان سفر کرده است، از شهرک‌های صنعتی شماره یک آبادان و خرمشهر و نواحی صنعتی شهدای آبادان و دارخوین شادگان بازدید کرد و با حضور در تعدادی از واحدهای تولیدی، از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات صنعتگران و تولید کنندگان این مناطق قرار گرفت.

وی در جریان بازدید از شهرک‌ صنعتی شماره یک آبادان، از واحدهای تولیدی “محصولات خانگی اف آر اروند”، “قهوه سازان نوین اروند”، “تهیه و بسته‌بندی خشکبار آرات”، “مجتمع فرآورده‌های فسفات کارون”، “پرنیان طراوت اروند” و همچنین با حضور در ناحیه صنعتی شهدای آبادان، از واحد تولیدی “تعاونی 177 پروتئینی آبادان” دیدن کرد.

عضو هیأت مدیره و سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه با حضور در شهرستان خرمشهر، از واحدهای تولیدی “پیچ گستر اروند”، “نساجی بردیا جنوب” و “الکل سازی خرمشهر” مستقر در شهرک صنعتی خرمشهر نیز بازدید کرد.

واحد تولیدی “محصولات خانگی اف آر اروند” در زمینی به مساحت 6 هزار مترمربع احداث، با سرمایه گذاری 1700 میلیارد ریال در سال 1398 به بهره برداری رسیده و با اشتغالزایی برای 80 نفر به‌صورت مستقیم و 1200 نفر غیرمستقیم، ظرفیت تولید 100 دستگاه انواع کولر گازی، لباسشویی، جارو برقی و تلویزیون در روز را دارد.

واحد تولیدی “قهوه سازان نوین اروند” در زمینی به مساحت 2030 مترمربع احداث، با سرمایه گذاری 120 میلیارد ریال در سال 1394 به بهره برداری رسیده و با اشتغالزایی برای 25 نفر به‌صورت مستقیم و 10 نفر غیرمستقیم، ظرفیت تولید 2080 کیلوگرم انواع دانه قهوه، پودر قهوه، کافی میکس، کاپوچینو و هات چاکلت در روز را دارد.

واحد تولیدی “تهیه و بسته‌بندی خشکبار آرات” در زمینی به مساحت 8 هزار مترمربع احداث، با سرمایه گذاری 90 میلیارد ریال در سال 1387 به بهره برداری رسیده و با اشتغالزایی برای 110 نفر به‌صورت مستقیم و 3 هزار نفر غیرمستقیم، ظرفیت تولید 30 تن فرآوری و بسته‌ بندی خرمای سایر بی هسته در روز را دارد.

واحد تولیدی “مجتمع فرآورده‌های فسفات کارون” در زمینی به مساحت 117 هزار و 360 مترمربع احداث، با سرمایه گذاری 1168 میلیارد ریال در سال 1393 به بهره برداری رسیده و با اشتغالزایی برای 128 نفر به‌صورت مستقیم و 840 نفر غیرمستقیم، ظرفیت تولید 480 تن اسید فسفریک و 166 تن سدیم تریپلی فسفات در روز را دارد.

واحد تولیدی “پرنیان طراوت اروند” در زمینی به مساحت 1500 مترمربع احداث، با سرمایه گذاری 80 میلیارد ریال در سال 1399 به بهره برداری رسیده و با اشتغالزایی برای 15 نفر به‌صورت مستقیم و 45 نفر غیرمستقیم، ظرفیت تولید 1.5 تن انواع محصولات دستمال کاغذی و توالت در روز را دارد.

واحد تولیدی “تعاونی 177 پروتئینی آبادان” در زمینی به مساحت 5 هزار مترمربع احداث، با سرمایه گذاری 70 میلیارد ریال در سال 1398 به بهره برداری رسیده و با اشتغالزایی برای 26 نفر به‌صورت مستقیم و 130 نفر غیرمستقیم، ظرفیت تولید 1200 کیلوگرم ماهی و میگوی پاک شده در روز را دارد.

واحد تولیدی “پیچ گستر اروند” در زمینی به مساحت 20 هزار مترمربع احداث، با سرمایه گذاری 1000 میلیارد ریال در سال 1396 به بهره برداری رسیده و با اشتغالزایی برای 70 نفر به‌صورت مستقیم و 70 نفر غیرمستقیم، ظرفیت تولید 30 تن انواع پیچ و مهره صنعتی در روز را دارد.

واحد تولیدی “نساجی بردیا جنوب” در زمینی به مساحت 7150 مترمربع احداث، با سرمایه گذاری 100 میلیارد ریال در سال 1384 به بهره برداری رسیده و با اشتغالزایی برای 130 نفر به‌صورت مستقیم و 450 نفر غیرمستقیم، ظرفیت تولید 800 دست انواع لباس کار، تخصصی، ستادی، نظامی و ملزومات ایمنی در روز را دارد.

واحد تولیدی “تعاونی الکل سازی شماره یک خرمشهر” در زمینی به مساحت 15 هزار و 600 مترمربع احداث، با سرمایه گذاری 4 هزار میلیارد ریال در سال 1381 به بهره برداری رسیده و با اشتغالزایی برای 59 نفر به‌صورت مستقیم و 2 هزار نفر غیرمستقیم، ظرفیت تولید 5 هزار لیتر الکل اتیلیک در روز را دارد.

عضو هیأت مدیره و سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین در نشست مشترک با سید محمد مولوی و سید لفته احمدنژاد ـ نمایندگان مردم آبادان و خرمشهر در مجلس شورای اسلامی ـ مسائل و مشکلات بخش صنعت و تولید در این دو شهرستان را مورد بررسی قرار داد و پس از آن درخصوص راهکارهای جلب و حمایت از سرمایه گذاری، ارتقاء زیرساخت‌های صنعتی و بازفعال سازی واحدهای صنعتی غیرفعال هم اندیشی و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

بیش از یک هزار و ۱۰۰ واحد صنعتی راکد در کشور به چرخه تولید بازگشتند

عضو هیأت مدیره و سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در حاشیه بازدید از شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر در جمع خبرنگاران اعلام کرد: با برنامه‌ریزی و تلاش‌های‌ انجام شده، از ابتدای امسال تا کنون بیش از یک هزار و ۱۰۰ واحد صنعتی راکد در سطح کشور احیاء و به چرخه تولید بازگشته‌اند.

اصغر مصاحب گفت: یکی از برنامه‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جهش تولید، احیاء و بازفعال سازی واحدهای صنعتی خارج شده از مدار تولید است که استان خوزستان در این عرصه فعالیت خوبی داشته است.

وی با اشاره به این‌که ‌یکی از واحدهایی که امروز از آن بازدید شد، امسال پس از گذشت هفت سال مجدداً به چرخه تولید بازگشته است، افزود: سهم خوزستان از این تعداد ۴۰ واحد بوده و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، این رقم تا پایان امسال به حدود ۶۴ واحد می‌رسد.

عضو هیأت مدیره و سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سطوح ملی و استانی مصوبات بسیار خوبی دارد که با همکاری کامل نظام بانکی باعث بازگشت صنایع به چرخه تولید می‌شود. از این رو در تلاش هستیم که با استفاده از ظرفیت این ستاد، به واحدهای تولیدی غیرفعال کمک کنیم که به مدار تولید بازگردند.

مصاحب ادامه داد: بازگشت واحدهای تولیدی غیرفعال به چرخه تولید علاوه بر رشد اقتصادی، افزایش تولید و اشتغال را به همراه خواهد داشت. بنابراین همکاری پیوسته تمامی ارکان حاکمیت برای دستیابی به این هدف اجتناب ناپذیر است.

وی با اشاره به این‌که در بخش صنایع کوچک ۲۵ نوع حمایت در حوزه‌های مختلف از واحدهای تولیدی صورت می‌گیرد، افزود: واحدهای تولیدی فعال در حوزه‌های مختلف مانند تأمین مالی، توسعه صنعتی، انتقال فنآوری، توسعه بازار، حوزه سرمایه‌ گذاری و … به شرکت‌های شهرک‌های صنعتی مراجعه و از خدمات مربوطه بهره‌مند شوند.

عضو هیأت مدیره و سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه حرکت صنایع کوچک و متوسط به سمت پذیرش در فرابورس و نقش آفرینی در بازار سرمایه را یک ضرورت اعلام و اضافه کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران این آمادگی را دارد تا به صنایع کوچک و متوسط کمک مالی و مشاوره‌ای نماید.

مصاحب ادامه داد: برای تأمین مالی زنجیره تأمین، پلتفرمی به نام “سککوک” با همکاری و پشتیبانی بانک ملی و طراحی بخش خصوصی تولید شده است که پیشنهاد می‌شود تولید کنندگان، تأمین کنندگان مواد اولیه، توزیع کنندگان و صادر کنندگان در این سامانه که یک مدل جدید تأمین مالی واحدهای صنعتی در کشور است، حضور داشته باشند.

وی با تأکید بر همکاری و ارتباط بسیار خوب سازمان منطقه آزاد اروند با وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: منطقه آزاد اروند ارتباط بسیار خوبی در هم افزایی با حوزه صنعت داشته و این همکاری در سطح کشور نیز نمود داشته است.

عضو هیأت مدیره و سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: بازفعال کردن ۱۴ واحد صنعتی راکد در منطقه آزاد اروند و برنامه‌ریزی برای فعال سازی ۱۶ واحد صنعتی دیگر تا پایان سال اتفاق بزرگی است.

مصاحب خاطرنشان کرد: تفاهم نامه سه جانبه‌ای بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، سازمان منطقه آزاد اروند و سازمان برنامه و بودجه با هدف کمک به ایجاد زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر منعقد شد که بر اساس آن و به نسبتی که طرفین موضوع به آن ورود کنند، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به تعهداتش پایبند خواهد بود.

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا