اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

پاس کاری کلاف سردرگم فولاد در میان تصمیمات ناگهانی

به گزارش صنعت كار، تصمیم ناگهانی وزارت صمت برای قیمت گذاری صنعت فولاد تولیدکنندگان این صنعت را نگران کرده است. البته معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در گفت و گوی ویژه خبری شب گذشته کاملا با تصمیموزارت صمت مخالف بود و بیان کرد که این موضوع خلاف شیوه نامه ابلاغی است.

در اين باره سید جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در گفت و گوی ویژه خبری شب گذشته، با اشاره به تاکید وزارت صمت بر قیمت گذاری دستوری فولاد، اظهار کرد: بورس براساس قوانین، اطلاعیه عرضه را منتشر می کند و اجازه تغییر آن را ندارد. همچنین براساس مصوبه شورای عالی بورس در قیمت کالا ها در بورس کالا باید برمبنای قوانین بورس عمل شود.

وی افزود: بورس کالا با همکاری کامل، ضریب ۸۰ درصد را اعمال کردیم و در جلسه اخیر نهاد ریاست جمهوری نیز جمع بندی درخصوص تغییر قیمت نشد و لذا تغییری نداشتیم؛ اما وزارت صمت برخلاف شیوه نامه قیمت ٧٠ درصد را اعلام کرد. بنابراین هم بحث قانونی وجود داشت و هم بحث کارشناسی وجود دارد و لذا اجازه تغییر نداریم. با توجه به این روند، از کجا معلوم وزارت صمت ضریب ۶۵ درصد را پیشنهاد ندهد؟ کما اینکه امروز هم ۶۵ درصد توسط آقای اسماعیلی در جلسه کمیسیون اقتصادی پیشنهاد شد.

نباید در حوزه قیمت گذاری از مردم خرج کرد

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران با بیان اینکه نباید در حوزه قیمت گذاری از مردم خرج کرد، عنوان کرد: تجربه گذشته و اوایل امسال و ابطال معاملات در بورس توسط وزارت صمت در تاریخ هایی بوده که شمش ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان در بورس قیمت داشت اما قیمت میلگرد در بازار ۶۰۰۰ تومان بود، پس نه تنها محصول ارزان به دست مردم نرسیده و بلکه این اقدامات تعادل بازار را هم برهم زده است.  درواقع با حذف و ابطال معاملات و پیشنهادات، به شرکت ها ضرر زدیم و محصول به دست مصرف کننده نیز نرسید. بازار شامل سه بخش عرضه، تقاضا و قیمت میوشد. عرضه و تقاضا جزء وظایف وزارت بود اما به درستی از پس آن بر نیامد. آیا از پارسال کف عرضه ها رعایت شده است؟

جهرمی ادامه داد: در تیر ماه همزمان با نوسان ارز معاونت معدنی وزارت صمت نامه ای به گمرک می زند که شرکت ها تا سه ماه اجازه صادرات دارند و رعایت کف عرضه را رها کردند؛ لذا این موضوع در بازار القا شد که کمبود در بازار ایجاد خواهد شد و همین اتفاق همزمان با نوسان ارز، به رشد قیمت ها دامن زد.

به گفته وی، سیاست گذار به جای مداخله در قیمت باید به سایر وظایف خود یعنی تنظیم عرضه و تقاضا عمل کند.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران با تاکید بر اینکه شیوه نامه فولاد نکته اضافه تری نسیت به سایر دستورالعمل های سال های قبل ندارد، اظهار کرد: بورس کالا به عنوان چارچوب این شیوه نامه را قبول دارد به این شرط که همه طرف ها به آن پایبند باشند. وزارت خانه مصوبات زیادی دارد اما متاسفانه در اجرا مشکل دارد.

جهرمی با انتقاد از قیمت گذاری دستوری فولاد در بورس کالا، گفت: وزارت صمت یک قیمت را هدف قرار داده و به نظرش قیمت های دیگر بالا هستند، اگر به کسی وعده میلگرد یا شمش ۱۰ هزار تومانی داده شده، ما نمیتوانیم میلگرد یا شمش را به ۱۰ هزار تومان برسانیم.

وی افزود: اگر کالایی قابل تجارت باشد، سود آن در زنجیره های بعدی از کشور خارج می شود، شاهد این اتفاق در بسیاری از کالاهایی که قیمت گذاری شده بوده ایم.

۱۰۳ دلار شمش فولاد گران‌تر در بورس کالا عرضه شده است

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مبنای قیمت‌گذاری فولاد را قیمت کدال شرکت‌های بورسی اعلام و تاکید کرد که هدف، ایجاد قیمت پایه منصفانه و جدا از موضوعات صادرات است تا موجب رقابت شود و فولاد با قیمت مناسب به دست مردم برسد.

قیمت گذاری فولاد از جمله موضوعات داغ این روزهاست که از جانب مسئولان، تولیدکنندگان فولاد و فعالان این حوزه بسیار مورد بحث قرار می گیرد. روز سه‌شنبه هفته جاری بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت قیمت پایه شمش فولادی در بورس کالا را بر اساس ۷۰ درصد قیمت CIS اعلام و بر ضرورت اجرای کامل شیوه‌نامه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا تاکید کرد.

پیش و پس از قیمت‌گذاری جدید پایه فولاد، بحث‌ پیراون این موضوع بسیار بوده است. در حالی که پیش از این تصمیم‌گیری وزیر صمت، تولیدکنندگان فولاد کشور و فعالان این حوزه معتقد بودند که مصرف‌کننده نهایی هیچ نفعی از کاهش قیمت شمش فولاد نخواهد برد و این ارزانی، قبل از رسیدن به مردم گم می‌شود.

پس از آن نیز دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد، اجرایی شدن شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای محصولات فولادی را مهمتر از ضرایب قیمت پایه خواند و اعلام کرد که مطابق شیوه‌نامه ستاد اقتصادی دولت، این ضریب ۸۰ درصد قیمت جهانی تعریف شده بودکه فولادسازان هم در حال اجرای آن بودند؛ اما فارغ از هرگونه تغییرات در ضرایب، مهم‌ترین دغدغه همه ارکان زنجیره فولاد، اجرای هماهنگ و منسجم شیوه‌نامه و رسیدگی به مسائل واحدهای تولیدی در اجرای آن است.

داریوش اسماعیلی معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کاهش قیمت پایه شمش فولاد از ۸۰ به ۷۰ درصد قیمت منطقه‌ای، توسط وزیر صمت به دلیل کاهش نسبی قیمت محصولات فولادی بوده است، گفت: تولید فولاد در کشور نه تحت تأثیر تحریم‌هاست و نه ارزبری زیادی دارد. در کشور حدود ۳۰ میلیون تن فولاد تولید می‌شود که از این میزان، قریب به ۱۰ میلیون تن صادر می‌شود؛ بنابراین مقادیر قابل توجهی فولاد بیش از نیاز مصرف داخلی در کشور وجود دارد.

وی افزود: فولاد خورستان به عنوان نماد بزرگ فولاد کشور، قیمت تمام شده فولاد را طی سه ماه نخست امسال ۳۸۰۰ تومان اعلام کرده است؛ بنابراین مبنا، قیمت کدال شرکت‌های بورسی است.

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت با بیان اینکه در این شرایط مردم انتظار قیمت پایین برای فولاد دارند و در این راستا قیمت فولاد به‌ویژه از خرداد ماه به بعد، قیمت‌های قابل قبولی نداشته است، گفت: واقعیت به گونه‌ای بود که قیمت ها قابل قبول نبود. ستاد اقتصادی دولت در هفتم مرداد سال جاری یک مصوبه ۵ بندی در ارتباط با کاهش قیمت محصولات فولادی صادر کرد؛ تمام این‌ها در این راستا بود تا محصولات فولادی با قیمت مناسب به دست مردم برسد.

این مقام صنعتی ضمن تاکید براینکه هدف ما قیمت پایه منصفانه و جدا شدن موضوعات صادرات است تا موجب رقابت شده و فولاد با قیمت مناسب به دست مردم برسد؛ تصریح کرد: خواسته کدام مسئول وزارت صمت بوده که بورس ساز و کار خود را کنار بگذارد؟ بحث ما در رابطه با قیمت پایه است؛ هیچکس در وزارت صمت متقاضی سقف قیمت در بورس کالا نبوده و نمی‌خواهد تعیین‌کننده قیمت برای عرضه در بورس باشد.

اسماعیلی با بیان اینکه قیمت پایه میلگرد با مصوبه ستاد اقتصادی دولت ۱۳ هزار تومان تعیین شده و نقش بورس کالا در گران‌تر شدن قیمت آن مؤثر بوده است، اظهار کرد: باید مشخص شود که شمش، میلگرد و ورق را با چه قیمتی می‌خواهیم به دست مردم برسانی؟ در کشور ۱۰ میلیون تن فولاد صادر می‌کنیم اما می‌خواهیم میلگرد را با ۱۵ هزار توماندر داخل عرضه کنیم. در نتیجه بایستی به دنبال ساز وکارها باشیم، قیمت پایه منصفانه لحاظ شود و در قالب یک رقابت عادلانه کالا با قیمت منصفانه به دست مردم برسد.

وی با یادآوری اینکه در تاریخ ۲۴ تیر ماه امسال، شمش در بورس کالا  در حالی که قیمت جهانی آن ۳۶۵ دلار بود، با قیمت ۸۰۹۰ تومان معامله شد و همچنین نرخ ارزنیمایی نیز ۱۷ هزار و ۲۹۴ تومان بود، گفت: ۸۰۹۰ تومان قیمت شمش فولاد در داخل معادل حدود ۴۶۷ دلار است؛ این یعنی شمش را در بورس کالا ۴۶۷ دلار به داخل کشور فروخته‌ و ۳۶۵ دلار صادر کرده‌ایم؛ بنابراین ۱۰۳ دلار در بورس کالا، گران‌تر فروخته شده است.

اسماعیلی ضمن اشاره به اینکه بورس کالا در حال گران کردن کالاهاست، اظهار کرد: لوله پروفیل بایستی در بورس کالا عرضه شود؛ اما بورس به دلیل تنوع کالا، عرضه این محصول را نپذیرفته است و لذا باتوجه به اینکه از جمله ویژگی‌های مهم شیوه‌نامه قیمت‌گذاری فولاد، موضوع تنظیم بازار است، بایستی کالا با قیمت متعادل به دست مردم برسد.

معاون وزیر صمت در امور معدنی افزود: بر اساس ماده ۱۵ و ۱۶ شیوه نامه، هر فردی که از بورس کالا خرید انجام می‌دهد، بلافاصله باید در سامانه جامع صمت اعم از خریدار و فروشنده ثبت نام کند تا انتهای کار و  روال آن مشخص باشد.

وی افزود: اگر بورس کالا قیمت پایه را در اختیار وزارت صمت قرار دهد و خود ناظر بر آن باشد، وزارت صمت نیز متعهد می‌شود تا قیمتی که در بورس کالا عرضه می‌شود، حداکثر با ۱۰ درصد افزون بر قیمتی که در بورس کالا عرضه شده است، به دست مردم برساند. پس از تصمیم‌گیری برای نرخ پایه، فولادسازان بزرگ کشور نیز از قیمت پایه ۷۰ درصد حمایت کرده‌اند.

بورس با دستورالعمل رقابت، به قیمت عادلانه نخواهد رسید

در ادامه این گفت‌وگو، بهرام سبحانی- رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران- در ارتباط تصویری با برنامه، با بیان اینکه تا دو سال گذشته بورس کالا همچون ساعت کار می‌کرد اما از دو سال گذشته تاکنون بورس بازیچه دست سیاست‌گذاران شده است، اظهار کرد: بورس با دستورالعمل رقابت به قیمت عادلانه نمی‌رسد؛ لذا به نوعی قیمت‌سازی صورت می‌گیرد. زمانی که قیمت پایه را مشخص می‌کنیم و همزمان قیمت جهانی بالا می‌رود و ما قیمت پایه را کاهش می‌دهیم، در حقیقت به نوعی قیمت‌سازی می‌کنیم. از یک سو می‌گوییم کالا بایستی به دست مردم برسد اما از سوی دیگر قیمت شمش را پایین آورده و سپس آن را رها می‌کنیم.

وی ضمن طرح این سوال که چرا میلگرد در بورس عرضه نمی‌شود؟ یا ورق فولاد مبارکه چگونه وارد بازار سیاه می‌شود؟ گفت: فولاد مبارکه تنها به تولیدکننده کالا می‌فروشد؛ اگر مقصد کنترل قیمت و کف بازار است، چرا از یک جایی به بعد، کف بازار را رها می‌کنیم؟ زمانی که خریدار قیمت را بالا می‌برد، معامله را باطل می‌کنیم که این اشکال بورس کالاست.

سبحانی تصریح کرد: همچنین زمانیکه عرضه و تقاضا را طوری هماهنگ می‌کنیم که حتی قیمت پایه را هر چقدر پایین در نظر بگیریم، رقابت ایجاد و قیمت واقعی مشخص می‌شود، اما زمانی هم به اجبار تولیدکننده را وادار می‌کنیم تا حجم مخصوصی را در بورس عرضه کند؛ که این حجم بیش از تقاضا است. زمانیکه حجم عرضه بیش از تقاضا شد، رقابتی دیگر وجود ندارد. .

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران ضمن اشاره به اینکه در کشور بیش از چهار میلیون تن شمس نیاز نداریم، گفت: بیش از چهار میلیون شمش القایی داریم که پتانسیل صادرات ندارد؛ شمش القایی نیز باید بازار داشته باشد و نباید این صنعت را نابود کرد.

این مقام صنفی، تاکید کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده فولاد در ذوب آهن قریب به ۹۰۰۰ تومان است؛ زمانیکه قیمت شمش طی یک سال گذشته سه برابر شده، بنابراین قیمت سنگ‌آهن نیز سه برابر شده است.

وی در پایان در رابطه با شیوه‌نامه قیمت‌گذاری فولاد، اظهار کرد: این شیوه‌نامه علاوه‌براینکه نقاط قوت خوبی دارد، دارای ایراداتی هم هست که البته قابل اصلاح است؛ اما اگر در شیوه‌نامه قیمت پایه ۸۰ درصد در نظر گرفته شده است، باید آن را پذیرفت.

 

باید به شیوه نامه پایبند بود

اما بدون شک تصمیم یکباره وزارت صمت برای تغییر در قیمت پایه مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت ودر اولین مرحله مردم را با ضرر مواجه می کند.

در این باره نادر سلیمانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد به «صنعت کار» گفت: در مسئله قیمت گذاری همه باید به یک چارچوب پایبند باشیم. جابه جا شدن قیمت ها و تصمیمات ناگهانی تنها التهابات بازار را به همراه دارد.

وی ادامه داد: اگر همه به میثاقی که در شیوه نامه فولاد وجود دارد بازگردیم در کمترین حالت ممکن با نقشه راه روشن مواجه هستیم در نتیجه می توان شرایط را به نحوی تنظیم کرد که شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

اما این که دود این ماجرا در ابتدا به چشم چه کسی خواهد رفت، سوالی بود که سلیمانی در جواب آن بیان کرد: اصلی ترین دود این آتش به چشم مردم می رود و پس از آن همه از جمله دولت و… از آن متضرر می شوند.

وی تصریح کرد: تغییر در قیمت های بورس حاکی از آینده مبهم اقتصادی است که می تواند تولید کننده و مصرف کننده را نگران کند.

سلیمانی اظهار کرد:  در شیوه نامه فولاد اصلی وجود دارد که بر مبنای آن باید تمامی دریافت کنندگان مواد اولیه 93 درصد از کالای تولیدی خود را در بورس عرضه کنند با چنین اتفاقی بازار پایین دستی هم تحت کنترل در می آید.

وی تاکید کرد: مسئله امروز 80 درصد یا 70 درصد قیمت نیست زیرا دلار در بازار داخلی و قیمت جهانی فولاد رو به افزایش است. تنها موضوع این است که دریافت کنندگان شمش و ورق نیز محصولاتی تولیدی خود را در بورس عرضه کنند.

به گفته سلیمانی، انجمن تولیدکنندگان فولاد برای حل این موضوع روز شنبه با ایمیدرو جلسه داشته و همچنین درخواست جلسه با وزارت صمت را هم ارائه کرده است.

 

به گزارش صنعت کار، هرچند دولت به دنبال حذف رانت و امضاهای طلایی از بازار فولاد است اما باید به این نکته توجه داشت تصمیمات ناگهانی مشکلات بیشتری را به همراه خواهد داشت. بی تردید امروز سهامداران شرکت های فولادی اعم از سهام داران خرد و کلان نگران قیمت ها و دیگر تصمیمات دولت برای صنعت فولاد هستند و همین موضوع می تواند بازار سرمایه را آشفته کند.

 

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا