اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

ممنوعیت اسپانیا برای استخراج اورانیوم

به گزارش صنعت کار، در ماه مه سال 2020 ، شورای وزیران اسپانیا لایحه ای را برای دستیابی به اقتصاد خنثی از کربن تا سال 2050 تصویب کرد که بر روی سوخت های فسیلی ، هیدروکربن ها و… تمرکز داشت. به دنبال این، دو حزب سیاسی چپ طرحی سختگیرانه تر را که شامل حذف استخراج اورانیوم از این طرح است، خواستار شدند.
در 14 اکتبر ، برخی اصلاحات در پیش نویس اصلی لایحه تغییر آب و هوا و انتقال انرژی پیشنهاد شد، اما دو حزب سیاسی این کشور به دنبال ممنوعیت کامل تحقیق و بهره برداری از مواد معدنی رادیواکتیو بودند.
وتوی پیشنهادی بار دیگر تنش ها را بین گروه های زیست محیطی که از تأثیر استخراج اورانیوم و سایر فلزات بر اکوسیستم ها و متخصصان معدن که نگران آینده صنعت در اسپانیا هستند، افزایش داده است.
اکنون اگر وتو تصویب شود، کار شرکت معدنی Berkeley Energy که برای دهه ها در تلاش برای قانونی کردن اولین معدن اورانیوم کشور بوده و کماکان در حال انجام است را محدود می کند.

دلایل ممنوعیت پیشنهادی

ممنوعیت پیشنهادی مورد استقبال گروه های زیست محیطی و سازمان های محلی نگران آسیب احتمالی اکوسیستم در کشور و ایمنی کلی قرار گرفته است ، همانطور که توسط سازمان اسپانیایی Stop Uranio (Stop Uranium) استدلال شده است. این گروه که در سال 2013 تأسیس شد ، از آن زمان در تلاش است تا از تصویب و ساخت پروژه استخراج اورانیوم شرکت Berkley Energy در منطقه Campo Charro در سالامانکا جلوگیری کند.
برای هفت سال گذشته ، Stop Uranium چندین کمپین و تجمع اعتراضی در سطح کشور ترتیب داده است، چراکه فعالانی از اسپانیا و پرتغال نگرانی هایی را درباره زمین های کشاورزی سالامانکا ، مراتع ، گردشگری روستایی و سلامت مردم به وجود آورده و آنها را در معرض خطر قرار داده اند.
طبق شواهد علمی برای حمایت از برخی ادعاها ، طبق مقاله بررسی شده توسط همتایان 2013 ، “استخراج و سلامتی اورانیوم” ، منتشر شده در مجله پزشک خانواده کانادا ، این عنصر شیمیایی پتانسیل ایجاد طیف اثرات سوء بر سلامتی را دارد.
اثرات رادیواکتیویته سطح پایین شامل سرطان ، کوتاه شدن عمر و تغییرات باروری است، همانطور که از مطالعات حیوانی و داده های مربوط به بازماندگان هیروشیما و چرنوبیل مشخص شده است.
آیا ممنوعیت اورانیوم اسپانیا مغایر قانون اساسی است؟
هنگامی که صحبت از تنها اجرای ممنوعیت پیشنهادی می شود ، چند گروه نگرانی ها را درباره دلایل قانونی این کشور در پی اجرای ممنوعیت اورانیوم مطرح کرده اند.
به گفته سرپرست دانشكده معدن و علوم دانشگاه Nazarbayev در قزاقستان ، دکتر رندی هازلت ، این ممنوعیت غیرقابل توجیه است ، خصوصاً به دلیل اینكه “طرح توقف در اسپانیا به عنوان اصلاحیه ای در لایحه تغییر آب و هوا در غیر این صورت غیرمرتبط با هدف كاهش سوخت های فسیلی مطرح شد”.
رئیس اتحادیه ملی کارآفرینان معدن و متالورژی اسپانیا ، ویسنته گوتیرس پینادور نیز شک و تردید خود را در مورد قانونی بودن ممنوعیت پیشنهادی ابراز کرده است.
وی می گوید: “اصلاحیه پیشنهادی درمورد پیش نویس قانون تغییر اقلیم و انتقال انرژی به دلیل نقض مقررات ماده 9.3 قانون اساسی اسپانیا که تضمین کننده عدم بازگشت به گذشته است ، از جمله سایر قوانین محدود کننده همچون حقوق فردی ، اطمینان حقوقی ، مسئولیت و منع تخلف از خودسری مقامات عمومی غیرقانونی است.
آسیب رساندن به صنایع معدنی و انرژی اسپانیا

بر اساس مطالعه امکان سنجی منتشر شده توسط شرکت برکلی انرژی در مورد معدن پیشنهادی سالامانکا ، با اسقاط این پروژه در واقع 4.4 میلیون پوند اورانیوم از بازار جهانی خارج می شود که به عنوان ضرر قابل توجهی تلقی می‌گردد. همچنین ، این ممنوعیت بر مشاغل مستقیم فعلی و آتی، توسعه صنعت و مزایای محلی تأثیر می‌گذارد.
این عدم وضوح می تواند به چشم انداز سایر مواد معدنی مانند کود معدنی پتاس که نسبت بسیار کمی از ایزوتوپ پتاسیم رادیواکتیو K40 دارد ، آسیب برساند.
همچنین بسیاری از افراد نگران هستند که از این استدلال برای ممنوع کردن پروژه های استخراج عناصر نادر استفاده شود.
از آنجا که اسپانیا در حال حاضر از شبکه اتحادیه اروپا مستقل است، داده های 2017 نشان می دهد که این کشور 23درصد از انرژی خود را از گاز طبیعی ، 21درصد از هسته ای و 18درصد از باد تولید می کند.
با چنین درصد بالایی از انرژی اسپانیا از طریق هسته ای، ممنوعیت استخراج اورانیوم و استفاده از آن می تواند برای دستیابی به اقتصاد کربن بدون صفر تا سال 2050 مطابق با توافق پاریس مشکل ساز به نظر برسد.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا