اخباربرترخودرو

خودروی اقتصادی برگ برنده تازه واردهای چینی به بازار/ ورود برندهای جدید به شرط ثبات اقتصادی

به گزارش صنعت کار، علیرضا رزم حسینی وزیر صمت در حالی از برنامه خود برای ورود برندهای چینی به بازار خودرو خبر داده که شرط این اقدام را همکاری بخش خصوصی با برندهایی دانست که قدرت رقابت با خودروسازان داخلی داشته باشند. این اظهارات در حالیست که هم اکنون برخی از خودروسازان خصوصی که در تلاش برای توسعه محصول خود با تکیه بر چینی ها هستند، در این مسیر با مشکلاتی مواجه شده اند.

این روزها و در شرایطی که قدرت خرید به شدت کاهش یافته، رقابت در بازار خودرو که بسیاری از کارشناسان آن را انحصاری می دانند در گرو تولیدی اقتصادی، ارزان و با استانداردهای روز دنیا است. بدون شک تولید چنین خودرویی با این ویژگی ها می تواند خلا امروز بازار را پر کند.
بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودر با تاکید بر این که هر خودروساز برای ورود به بازاری همچون بازار انحصاری ایران به طور قطع با مشکلات و موانعی روبرو خواهد شد، می گوید: از بحث تولید تا خدمات پس از فروش و همچنین راه اندازی سیستم فروش فرایند زمان بر و طولانی است که از همه مهم تر موضوع برندسازی و ایجاد اطمینان در دل مشتریان خواهد بود.
وی با تاکید بر این که صحبت از همکاری با برند چینی با سایر برندها از جمله ژاپنی ها و کره ای ها بسیار متفاوت است، می افزاید: در صورت رفع تحریم ها و بازگشت دوباره شرکای خارجی و یا برندهای شناخته شده ای همچون فولکس واگن به بازار خودرو، به طور قطع به دلیل شناخته شدن این برند چندان نیاز به انجام کاری خاص نیست و تنها باید نسبت به راه اندازی سیستم استانداردی اقدام کنند تا قادر به فعالیت و همکاری با سیستم مادر باشد که البته این موضوع کار بسیار دشواری در ایران است.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: این سختی کار در مورد برندهای چینی به مراتب دشوارتر است چرا که جا انداختن و شناساندن این برند در دید و ذهن مشتری و مخاطبی که قرار است در بازار ایجاد شود، نیازمند طی کردن مسیری طولانی است.
صدرایی لازمه رقابت شرکت های چینی با خودروسازان داخلی را تمرکز بر تولید خودروهای اقتصادی عنوان و تصریح می کند: راه رقابت شرکت های چینی جدیدی که به تازگی بازار می شوند با شرکت های خودروساز، مذاکره با شرکت هایی است که به صورت مشارکتی توان تولید پلتفرم های اقتصادی و ارزان قیمت داشته باشند تا توان رقابت با تولیدات داخلی را داشته باشد.
وی با بیان این که در حال حاضر سطح خودروسازان چینی افزایش یافته است، اظهار می کند: باید در انتخاب شریک چینی جدید خودروهای تولیدی و قیمت آن ها مدنظر قرار گیرد در غیر این صورت قیمت ها به لحاظ اقتصادی برای رقابت به صرفه نخواهد بود و در این شرایط توان خرید وجود ندارد مگر آن که خودروسازانی باشند که توان تولید خودروهای ارزان قیمت را داشته باشند که در این شرایط با داشتن برنامه داخلی سازی و تیراژ انبوه و همچنین با تولید انبوه، تولید به صرفه شود تا توان رقابت با ایران خودرو و سایپا وجود داشته باشد.
این فعال صنعت خودرو در ادامه این گونه اظهارات را در کوتاه مدت شعار می داند و می گوید: اجرایی شدن این اقدام نیازمند یک عزم و ثبات در کشور است این در حالیست که بازار هم اکنون دارای ثبات نبوده و قیمت ارز به طور مداوم در حال افزایش است که این موضوع به هر خودروسازی که خواستار ورود به بازار است لطمه های زیادی وارد می کند.
صدرایی با تاکید بر این که یک خودروساز در شرایطی در بازار شناخته می شود که ثبات اقتصادی در کشور وجود داشته باشد، می افزاید: در این شرایط است که خودروسازان می توانند استراتژی داشته و برای آینده خود برنامه داشته باشند.
وی در پایان تولید خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی با ایمنی معمول و استانداردهای محیط زیستی را نیاز اساسی کشور در تولید خودرو عنوان می کند.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا