اخبارصنعت و معدنویژه ها

شناسايى سالانه ١٦٢ ميليون تن سنگ آهن الزامى است

به گزارش صنعت كار ، طيب نيا تصريح كرد: در تلاشیم حجم فعاليت براى توسعه پايدار را افزايش دهيم.

وى افزود: متاسفانه ميانگين عمق اكتشاف در ايران بسيار كم است.

طيب نيا ادامه داد: بايد توجه كرد عمده ذخاير معدنى در عمق ٥٠٠ تا ١٠٠٠ متر است. ارقام سرمايه گذارى در كشور ما نسبت به كشورهاى پيش رو ناچيز است.

به گفته وى، در صنعت فولاد به دنبال توليد ٥٥ ميليون تن تا سال ١٤٠٤ هستيم، نيازمند ١٦٢ ميليون تن سنگ آهن است كه اگر عيار كم باشد اين رقم به ١٨٠ ميليون تن مي رسد اما با كسرى ٢٠ تا ٢٥ ميليون تن استخراج مواجه خواهيم شد.

طيب نيا تصريح كرد: اگر به دنبال توسعه پايدار هستيم، حداقل ميزان شناسايى سالانه ١٦٢ ميليون تن سنگ آهن خواهد بود.

وى افزود: طبق آمار منتشره در ده سال اخير ٤٠٠ ميليون تن ذخيره قطعي سنگ آهن اضافه شده است.

طيب نيا گفت: فرضیه های اشتباه در موانع اکتشافی وجود دارد برای مثال منابع مالی و توان سرمایه گذاری جهت اکتشاف در بخش خصوصی وجود ندارد یا دارای توجیه اقتصادی نیست اما بر اساس آمار ارائه شده توسط سازمان زمین‌شناسی کل بودجه تخصیص یافته به این سازمان ۲۸ میلیون دلار بوده در حالی که ارزش گواهی کشف ذخایر معدنی کشف شده توسط این سازمان ١٠٣ میلیارد دلار است همچنين تکنولوژی و دانش اکتشاف در کشور وجود ندارد یا قابل دسترسی نیست و اینکه تنها شرکت های وابسته به دولت و شرکت های معدنی بزرگ در اکتشاف موفق بودند.

وى تاكيد كرد: سرمايه گذارى در بخش اكتشاف بسيار توجيه پذير است.

طيب نيا ادامه داد: از ٤٠٠ ميليون تن ذخيره اضافه شده ١٤٢ ميليون توسط بخش خصوصى شناسايى شده است.

وى تصريح كرد: بحران تامین مواد اولیه جدیست اما بااین حال محدودیت منابع مالی و بودجه برای اکتشاف وجود ندارد؛ همچنین بخش خصوصی توان انجام اکتشاف را دارد اما باید انگیزه برای آنها ایجاد شود. همچنین مساوات در ارائه فرصت‌های معدنی با عدالت در ارائه فرصت ها جایگزین نشود.
به گفته طيب نيا، شرکت‌های معدنی بزرگ باید برای سرمایه‌گذاری در اکتشاف معادن ترغيب و هدایت و حتی مکلف به سرمایه گذاری در اکتشاف شوند.
عمده ذخیره های معدنی در محدوه عمق ۵۰۰ تا هزارمتر است و نشان از اهمیت اکتشافات عمقی دارد.

انتهاى پيام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا