اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

صنعت خودرو از تجربه فولاد درس بگیرد

به گزارش صنعت کار، شکسته شدن انحصار تولید خودرو و ورود قطعه سازان به این عرصه تصمیمی نیست که بتوان به راحتی آن را اجرایی کرد. اما وزارت صمت این اقدام را در جهت شکسته شدن انحصار بازار و حضور رقبای جدید کارآمد می داند.

اما بهتر است چنین اقدامی را در حوزه های دیگر همچون صنعت بزرگ فولاد بررسی کرد. صنعت فولاد برای دست یابی به چشم انداز 1404 و تولید 55 میلیون تن فولاد برنامه ای را تدوین و در دستور کار قرار داد.

برای تحقق این برنامه مواد اولیه مهمترین رکن اصلی است. باید استخراج سنگ آهن و تولید کنسانتره و گندله با سرعت بیشتری انجام شود. درواقع وزارت صمت در تلاش است تا زنجیره ارزش در صنعت فولاد را تکمیل کند. به همین دلیل معدنی ها را تشویق به تکمیل زنجیره کرد موضوعی که توانست بحران کمبود منابع اولیه راه ایجاد کند.

درواقع بررسی این تصمیم برای بخش معدن نشان می دهد که ایجاد رقبای جدید در صنعت خودروسازی نمی تواند موفق باشد.

در این باره رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران به «صنعت کار» گفت: بدون شک این تصمیم می تواند بازار خودرو را آشفته کند.  ما باید از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم  و در تصمیمات آنها را به کار بگیریم.

وی ادامه داد:  در دنیا اکثر شرکت های بزرگ با هم ادغام شده و یک سینرژی خوبی ایجاد می شود. متاسفانه در گسترده کردن فعالیت شرکت ها تجربه تلخی را درصنعت فولاد شاهد بودیم.

به گفته شهرستانی، شرکت های پژو سیتروین فیات کلایسر باهم ادغام شدند و چهارمین خودرو ساز دنیا را تشکیل دادند شرکت استلانتیس را شکل دادند و این یعنی ایجاد سینرژی که می تواند حاصل این اتفاق باشد.

این عضو انجمن فولاد بیان کرد: بی تردید چنین ادغام هایی نتیجه بخش خواهد بود و بیشتر از گسترده کردن حوزه نتیجه می دهد.البته بهتر است ادغام ها به صورت عمودی انجام شود.

وی ادامه داد: با نگاهی به تجربیات موجود متوجه خواهیم شد اگر خودروسازان و قطعه سازان باهم ادغام شوند، بهترین اتفاق رخ می دهد.

شهرستانی اضافه کرد: اگر به کشور مثل آلمان نگاه گنیم خواهیم دید تعداد خودروسازان بزرگ محدود است و با هم ادغام شده اند. بررسی این موارد حاکی از غلط بودن این تصمیم است.

به گزارش صنعت کار، با چنین تصمیمی مشکلات میان قطعه سازان و خودرویی ها بیشتر از گذشته خواهد شد. از سویی دیگر قطعه سازانی که وارد بازار خودرو شدند تلاش می کنند سهم بیشتری را از آن خود کنند درست اتفاقی که در صنعت فولاد رخ داد. معدن داران بزرگ همچون چادرملو و گل گهر امروز تلاش می کنند با راه اندازی واحدهای فولادی حضور خود در بازار فولاد را افزایش دهند.  به نوعی این تصمیم رقابت منفی در صنعت ایجاد کرد در حالی که معدنی ها باید فعالیت های معدنی و فولادی ها فعالیت های توسعه در زمینه تولید را افزایش دهند.

 

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا