اخباربرترنفت و پتروشیمی

بدرقه ترامپ با بهره‌برداری از مگاپروژه صنعت نفت ایران

به گزارش صنعت كار،در ساعات پایانی حضور دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید، ایران آماده بهره‌برداری از مگاپروژه‌ای می‌شود که بیشترین پیشرفت را درست در شرایط تحریم حداکثری او به ثبت رسانده است.

پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس که یکی از بزرگترین پالایشگاه های گازی ایران به شمار می رود و قرار است علاوه بر ایجاد ثروت از محل جمع آوری گازهای همراه نفت،‌ از اتلاف انرژی در کشور نیز جلوگیری کرده و به بهبود محیط زیست نیز کمک کند.

این پالایشگاه سال ۸۲ و زمانی که زنگنه وزیر نفت ایران در دولت اصلاحات بود، مصوبه شورای اقتصاد را دریافت کرد.

با این حال این طرح اجرایی نشد و در طول سال‌های ۸۲ تا ۹۲، تنها حدود ۱۸ درصد پیشرفت داشت. همچنین به دلیل عدم توفیق در اجرا، طرح پالایشگاه بید بلند به پیمانکاران متفاوتی واگذار شد.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، پروژه های نفتی اولویت‌بندی شد تا در کوتاه‌ترین زمان، حداکثربهره برداری از ثروت‌های ملی ایجاد شود.

در این میان، پالایشگاه بید بلند نیز در اولویت اجرا قرار گرفت و از آنجایی که قرار بود محصولات نهایی آن به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها مورد استفاده قرار گیرد، به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد.

پیشرفت پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس تا سال ۹۵ به ۱۹ درصد رسید اما در این سال با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و گشایش اعتبارات اسنادی، شتاب گرفت. تا آنجا که در انتهای سال گذشته این پروژه پیشرفتی ۹۸ را ثبت کرد و آماده بهره‌برداری شد.

با افتتاح مرحله به مرحله پالایشگاه بید بلند، تولید محصول نیز در آن آغاز شد تا آنجا که در حال حاضر ۵ محموله از محصولات آن در شرایط تحریم‌های سخت اقتصادی از کشور صادر شده است.

پالایشگاهی به وسعت یک شهر

روز گذشته نیز رییس‌جمهوری با اشاره به افتتاح پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس که فردا، پنجشنبه به صورت ویدئو کنفرانس انجام می‌شود گفت: این افتتاح نشان می‌دهد بر سر تحریم حداکثری چه آمد.

حسن روحانی در جلسه هیأت دولت گفت: بیش از سه میلیارد دلار در پالایشگاه گاز بیدبلند سرمایه‌گذاری شده است و با افتتاح آن، فلرها که در آن گازهای همراه با نفت می‌سوخت، خاموش می‌شود و این کار کمک قابل توجهی به محیط‌زیست است و از اتلاف منابع جلوگیری می‌کند.

وی افزود: یادم هست از همان هفته‌های اول اینکه در دولت یازدهم انتخاب شده بودم؛ یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری به من فرمودند، این بود که برای این گازهای همراه با نفت که در فلرها می‌سوزد فکری کنید و من عرض کردم ما این طرح را اجرا خواهیم کرد.

رئیس دولت خاطر نشان کرد: این پروژه که پیش‌از دولت ما شروع شده بود و ۱۸ درصد پیشرفت پروژه داشت؛ اما ۸۲ درصد آن در این دولت انجام شده است. که این یک پالایشگاه بزرگ نیست؛ بلکه یک شهر بزرگ و یک افتخار بزرگ است.

جمع‌آوری ۵۶ میلیون متر مکعب گازهای همراه نفت

پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، ظرفیت فرآورش روزانه بیش از ۵۶ میلیون مترمکعب گازهای همراه نفت را دارد، به‌طوری که سالانه ۱۳.۵ میلیون تن گاز ترش از ان‌جی‌ال ۹۰۰ و ۱۰۰۰ و ۲.۲۵ میلیون تن گاز شیرین از ان‌جی‌ال ۱۲۰۰ و ۱۳۰۰ دریافت خواهد کرد و در صورتی که این مجتمع با ظرفیت کامل فعالیت کند، سالانه ۷۰۰ میلیون دلار برای کشور درآمدزایی خواهد داشت.

این پالایشگاه سالانه ۱۰.۴ میلیون تن متان، ۱.۵ میلیون تن اتان، یک میلیون تن پروپان، ۰.۵ میلیون تن بوتان، ۰.۶ میلیون تن میعانات گازی، ۰.۹ میلیون تن گاز اسیدی تولید خواهد کرد.

متان تولیدی به شبکه سراسری گاز تزریق می‌شود و اتان نیز خوراک پتروشیمی گچساران خواهد بود که تأمین‌کننده خوراک صنایع پتروشیمی مسیر خط لوله اتیلن دنا است و مازاد آن به‌منظور تأمین خوراک برخی از مجتمع‌های پتروشیمی به منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر انتقال داده خواهد شد، اما با توجه به اینکه پتروشیمی گچساران هنوز آماده نیست، کل اتان تولیدی به منطقه ویژه منتقل می‌شود و بحث کمبود خوراک این منطقه تا زمانی که ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ وارد سرویس شود برطرف می‌شود. محصولات پروپان و بوتان نیز به‌منظور انجام صادرات به اسکله ماهشهر منتقل می‌شوند.

۸۵ درصد از خوراک پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس گاز ترش است. با استحصال و فرآورش گاز ترش، گاز اسیدی از آن جدا می‌شود که گوگرد را باید از آن جدا کرد. بیش از ۶۵ میلیون یورو به این منظور هزینه شده است که این گاز اسیدی را دوباره تا حدی شیرین و به ایستگاه‌های تقویت گاز آغاجاری برای تزریق به چاه‌های نفت ارسال کند.

سهم ۶۵ درصدی ساخت داخل در پالایشگاه بیدبلند

از مجموع سرمایه‌گذاری که در این پروژه از پیمانکاران، سازندگان، مشاوران، تأمین تجهیزات و همه عوامل اجرایی در این پروژه به‌کار گرفته شده بیش از ۶۵ درصد سهم ساخت داخل است. این پروژه ملی، در دوران ساخت و اجرا برای بیش از ۱۵ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی کرده است و پس از بهره‌برداری هم حدود یک هزار نفر در مجموعه مشغول به‌کار خواهند بود که بیش از ۷۵ درصد از مجموع این یک هزار نفر از نیروهای بومی استان خوزستان به‌ویژه شهرستان بهبهان هستند. نکته حائز اهمیت در اجرای این پروژه، ۶۳ میلیون نفر کارکرد بدون حادثه منجر به فوت است که از رکوردهای بسیار خوب این مجموعه است.

همچنین امروز در خصوص اجرای فاز ۲ پروژه جمع آوری گازهای مشعل مناطق نفتخیز جنوب نیز که با سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد دلار در حال اجرا است، گزارش خواهد شد.

قرارداد طرح توسعه‌ای جمع‌آوری گازهای مشعل در شرق کارون به مبلغ ۱.۲ میلیارد دلار بین هلدینگ خلیج فارس و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در سال ۹۷ امضا شد که اجرای این طرح ازسوی بیدبلند خلیج فارس ضمن اینکه به خاموش کردن مشعل‌های منطقه کمک می‌کند، خوراک این پالایشگاه را هم تثبیت می‌کند و افزایش می‌دهد. واحد شیرین‌سازی میعانات گازی یا همان پنتان‌پلاس نیز طرح توسعه دیگر این مجموعه به نام واحد PDH است که میعانات گازی تولیدی مجتمع را به‌عنوان خوراک پالایشگاه‌ها برای تولید بنزین و گازوئیل با کیفیت استحصال می‌کند.

این پالایشگاه که یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های گازی غرب آسیا به شمار می‌رود، در سال ۲۰۲۰ به عنوان سومین ابر پروژه جهان انتخاب شد و رکورددار کار بدون حادثه فوت در تاریخ صنعت نفت کشورمان است.

با افتتاح این ابرپروژه در صورت تامین خوراک صد در صدی، بیدبلند بیش از ۷۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی و در مجموع بیش از یک‌میلیارد دلار درآمد سالانه خواهد داشت.

 

منبع: ايرنا

انتهاى پيام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا