اخبارخودرو

دولت روی دنده خلاص / عرضه دارا دوم همچنان در گیر و دار ماند

به گزارش صنعت کار، در نخستین ماه پاییز امسال بود که وزیر امور اقتصاد و دارایی از برنامه قطعی تولید برای عرضه باقی مانده سهام بانکی و شرکت‌های بیمه‌ای در قالب داراسوم تا پیش از پایان سال خبر داد که نشان داد عرضه سهام خودرویی‌ها و فلزی‌ها در قالب صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس منتفی شده است. در همین حال مدیر روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرد که عرضه سهام خودرویی‌-فلزی منتفی نشده و این صندوق تحت قالب دارا دوم به طور قطع تا پایان سال عرضه خواهد شد.

حال با گذشت 11 ماه از سال در حالی خبری از عرضه سهام خودرویی ها و فلزی ها نیست که بازار سرمایه در این روزها شرایط نه چندان مساعدی را سپری کرده و پس از مدت ها قرمزپوشی سه روز سبز را به ثبت رسانده است. در همین حال تجربه تلخ سهامداران صندوق پالایشی که پس از ماه ها، بازگشایی نماد آن با زیان دهی خریدارانش همراه شد نیز یکی از دلایلی است که می توان آن را دلیلی برای عدم عرضه سهام خودرویی ها دانست.
بدون شک در شرایطی که بازار از ثبات برخوردار نبوده و تجربه نه چندان چشمگیر صندوق پالایشی و دارایکم که همچنان خریداران آن با زیان یک میلیون تومانی مواجه هستند، در این بازار وجود دارد، عزمی برای عرضه دارادوم و یا سوم وجود نخواهد داشت.
حامد مددی، کارشناس بازار سرمایه با بیان این که با شرایط پیش آمده در صندوق پالایش یکم و وضعیت نابسامان فعلی اعتماد کلی بر روی صندوق های ETF و واگذاری های دولتی به صورت کامل از بین رفته است، می گوید: دولت نیز از این وضعیت آگاه بوده و به همین دلیل پیش بینی می شود دولت فعلا برنامه ای برای عرضه ETF خودرو و فلزات اساسی را در برنامه های خود نداشته باشد.
وی با تاکید بر این که با شرایط به وجود آمده این امکان به شدت ضعیف خواهد بود تا شاهد عرضه این صندوق ها باشیم در خصوص تاثیر عدم عرضه این سهام بر سهام های خودرویی می افزاید: بعید به نظر می رسد سهامداران فعلی گروه خودرو با هدف عرضه خودرویی ها در قالب ETF نسبت به خرید سهام این گروه اقدام کرده باشند بلکه بدون شک دلایل دیگری برای خرید خود داشته اند، بنابراین پیش بینی می شود چندان تاثیر منفی بر بازار و گروه خودرو نخواهد داشت.
مددی در خصوص وضعیت استقبال سهامداران در صورت عرضه ETF خودرو و فلزات اساسی نیز اظهار می کند: به نظر می رسد با نوسانات موجود بازار، حتی در صورت عرضه از سوی دولت نیز استقبالی از سوی مردم برای خرید وجود نداشته باشد چرا که تجربه تلخ پالایشی ها و دارایکم همچنان در ذهن مردم باقی است.
این شرایط در حالیست که پس از انتشار خبر عرضه خودرویی ها و فلزات اساسی، صف خرید این گروه ها با رشد خوبی همراه شد چرا که برخی به امید قرار گرفتن خودرویی ها در فهرست ETF، سود بالایی را برای این گروه متصور بودند.
 بر اساس اعلام قبلی قرار بود پذیره‌‌نویسی این صندوق در سه ماه سوم سال جاری انجام شود. یعنی طبق قانون بودجه سال ۹۹ صندوق سرمایه‌گذاری سوم قابل معامله در بورس باید تا قبل از شروع فصل زمستان عرضه می شد که در عمل این اتفاق رخ نداد و این موضوع بر سرمایه سهامدارانی که با امید به کسب سود بیشتر نسبت به خرید سهام خودرویی ها اقدام کرده بودند، تاثیر منفی گذاشت.
منبع: خودروکار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا