اخبارنفت و پتروشیمی

عراق برای جبران نقض پیمان اوپک پلاس دست بکار شد

به گزارش صنعت کار، علی نزار، نایب رییس شرکت دولتی سومو اعلام کرد این کشور در ماه‌های ژانویه و فوریه حدود ۳.۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید خواهد کرد که پایین‌ترین سطح تولید از اوایل سال ۲۰۱۵ و در مقایسه با سطح تولید حدود ۳.۸۵ میلیون بشکه در روز در دسامبر خواهد بود.

صادرات نفت عراق شامل صادرات منطقه کردستان عراق طی این مدت اندکی بیش از سه میلیون بشکه در روز خواهد بود. این رقم در ماه میلادی گذشته تقریبا ۳.۳ میلیون بشکه در روز بود.

این مقام عراقی گفت: توانایی بغداد برای برآورده کردن اهداف مذکور به توافق دولت نیمه خودمختار منطقه کردستان عراق برای کاهش عرضه از میادین تحت کنترل این منطقه بستگی دارد. دولت مرکزی عراق در گذشته بارها شکایت کرده بود که نمی تواند تولید منطقه کردستان را کنترل کند.

اوپک و متحدانش در قالب گروه اوپک پلاس در آوریل سال گذشته با محدودیت عرضه به منظور تقویت قیمتها موافقت کردند. عربستان سعودی بعدا از عراق و سایر اعضا شامل نیجریه بابت تولید بالاتر از سهمیه تعیین شده انتقاد کرد و از آنها خواست کاهش تولید جبرانی داشته باشند. عراق بر پایبندی خود به توافق اوپک پلاس که تا سال میلادی آینده ادامه خواهد داشت، تاکید کرده است.

دنباله روی از عربستان سعودی

تصمیم عراق برای تولید کمتر نفت در پی تصمیم مشابه عربستان سعودی در ماه میلادی جاری صورت گرفته است. با تشدید شیوع ویروس کرونا، عربستان سعودی تولیدش در فوریه و مارس را به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد. این اقدام که به منزله محدودیت عرضه در بازار است، از قیمتها پشتیبانی کرده است.

آمار نفتکشها نشان می دهد عراق هم اکنون نفت کمتری می فروشد. صادرات این کشور در ۱۵ روز نخست ژانویه درست بالای سه میلیون بشکه در روز بوده است.

علی علاوی، وزیر دارایی عراق در مصاحبه جداگانه ای اعلام کرد دولت عراق سرگرم مذاکره با صندوق بین المللی پول برای دریافت شش میلیارد دلار وام است.

نزار همچنین گفت: عراق در حال بررسی ساخت یا استفاده از تاسیسات ذخیره سازی نفت در آسیاست تا ریسک عدم امکان ارسال نفت به مشتریان اصلی خود را کاهش دهد. عربستان سعودی و امارات متحده عربی در حال حاضر بخشی از نفت خود را در ژاپن، کره جنوبی و هند ذخیره می کنند.

عراق قصد دارد به طور میانگین ۱.۱ میلیون بشکه در روز گرید نفتی جدید بصره مدیوم را صادر کند و نخستین محموله ماه جاری صادر می شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، نایب رییس سومو گفت: کابینه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق هنوز قرارداد چند میلیارد دلاری با شرکت ژنهوا اویل چین را امضا نکرده است. طبق این قرارداد، سومو به مدت پنج ساله روزانه ۱۳۰ هزار بشکه نفت به ژنهوا تحویل می دهد و ژنهوا پول یک سال اول خرید نفت را از پیش پرداخت می کند.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا