اخبارصنعت و معدن

۱۱۶۰ واحد صنعتی جدید امسال در کشور راه‌اندازی شده‌است

به گزارش صنعت کار، علی رسولیان شامگاه چهارشنبه در حاشیه بازدید از کارخانه دوچرخه‌سازی قوچان در جمع خبرنگاران افزود: با بهره‌برداری از این تعداد واحد صنعتی در مجموع ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته و ۲۰ هزار شغل جدید در کشور ایجاد شده است.

وی با بیان این که در حال حاضر هر بنگاه و واحد اقتصادی که زمین در شهرک صنعتی تحویل بگیرد رها نخواهد شد تصریح کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران به ‌طور جد این دسته از واحدهای صنعتی را تا زمان بهره‌برداری و بعد از بهره‌برداری رصد و همراهی خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با اشاره به ماده ۵۴ قانون احکام دائمی، وظیفه تأمین برق، گاز، آب و زیرساخت‌های شهرک صنعتی را تا درب واحد بر عهده دستگاه‌های خدمات رسان برشمرد و یادآور شد: شهرک‌های صنعتی منابع لازم برای تأمین زیرساختها را ندارند و فقط مدیریت مسائل درون شهرک‌ها بر عهده‌ آنهاست.

رسولیان افزود: ارائه خدمات توسط دستگاه‌های خدمات رسان در بودجه سالانه در نظر گرفته شده است اما آنچه هرساله اتفاق می‌افتد فقط بودجه‌های محدود استانی است که مبالغ بسیار پایینی دارد و به دلیل انجام ندادن خدمات توسط شرکت‌های خدماتی مجبور به هزینه کرد از منابع داخلی هستیم که این موضوع هزینه شهرک‌ها را بالا می‌برد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در قانون بودجه امسال کمک خوبی در نظر گرفته شده است تا بتوان زیرساخت‌های لازم را تامین کرد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در خصوص تمرکزگرایی و بوروکراسی اداری گفت: دستورالعمل‌هایی که اختیارات را از مدیران سلب و برای مدیران استانی بوروکراسی ایجاد می‌کنند به طور حتم کاهش داده خواهد شد و اختیارات به مدیران استانی واگذار خواهد شد تا نیاز نباشد هیچ استانی به ما مراجعه کند مگر در مسائلی که قانون الزام کرده و امکان تفویض اختیار وجود نداشته باشد.

رسولیان افزود: در زمینه تامین زیرساخت‌های برق و گاز و بقیه دستگاه‌های خدمات رسان، به هر میزان ارائه خدمات انجام شود ۳۰ درصد تأمین منابع توسط شرکت شهرک‌ها انجام می‌گیرد اما در خصوص آب هر میزانی که تخصیص یابد منابع مالی آن توسط سازمان تأمین خواهد شد، قیمت آب خیلی ارزان نیست تا الان ۶۰۰ میلیون تومان برای هر لیتر آب هزینه شده است اما به علت این که آب برای بنگاه‌های اقتصادی یک ضرورت است این آمادگی وجود دارد که به هر میزان آب تخصیص پیدا کند خریداری در این زمینه صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱.۸ درصد آب کشور توسط بخش صنعت مصرف می‌شود که عمده مصرف در پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌هاست و باید آب بنگاه‌های کوچک و متوسط را نیز تأمین کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از راکد و نیمه راکد بودن ۲۲ تا ۲۴ درصد واحدهای صنعتی کشور در سال گذشته خبر داد و گفت: این آمار در سال جاری به ۱۸.۷ درصد کاهش پیداکرده است که در شرایط کنونی اقتصادی کشور محدودیت واردات در این کاهش مؤثر بوده است و همچنین تشکیل کلینیک صنعت با محوریت شرکت شهرک‌های صنعتی و ارکان حاکمیت در استان‌ها کمک شایانی به بازگشت واحدهای صنعتی راکد به چرخه تولید داشته است.

رسولیان افزود: در این مسیر هزار و ۱۷۰ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید برگردانده شده و حدود ۱۹ هزار و ۴۰۰ شغل هم ایجاد شده است که با دستور اکید وزیر این رویه برای همه واحدها چه در شهرک‌های صنعتی و چه در خارج از شهرک‌های صنعتی با مدیریت این سازمان پیگیری شده است.

وی در خصوص بازدید از شهرک صنعتی ۲ قوچان نیز گفت: مشکل اصلی این شهرک صنعتی با توجه به این که متقاضی برای سرمایه‌گذاری نیز دارد کمبود برق است که باید پست برق در این شهرک احداث شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد پست برق در شهرک صنعتی ۲ قوچان افزود: بر اساس این تفاهم سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ۳۰ درصد تأمین مالی برای احداث پست برق را تأمین خواهد کرد، حدود پنج میلیارد تومان توسط فرمانداری از اعتبارات استانی و شهرستانی تامین و بقیه آن توسط شرکت برق استان فراهم خواهد شد.

رسولیان افزود: در این راستا با مدیرعامل برق خراسان رضوی مذاکراتی انجام‌شده است و همکاران ما در استان برای عملیاتی و اجرایی شدن آن پیگیری خواهند کرد تا با تامین برق، شهرک صنعتی شماره ۲ قوچان یکی از شهرک‌های خوب استان خراسان رضوی شود.

وی ادامه داد: توسعه صنعتی و افزایش تولید، هدف اصلی ما در صنایع کوچک است و برای تحقق این هدف از هر ظرفیتی در سطح ملی و استانی استفاده خواهد شد.

او ابراز امیدواری کرد که با کمک نمایندگان مجلس در قانون بودجه بتوان برای زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی تامین اعتبار کرد تا نیازهای بنگاه‌های اقتصادی در بخش زیرساخت‌ها تامین شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا