اخبارصنعت و معدن

بهره‌مندی از دستگاه‌های منحصر به فرد سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در حوزه دریا/ منافع گیلان در حوزه زمین‌شناسی احیا می‌شود

به گزارش صنعت کار، علیرضا شهیدی در نشست با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان ضمن قدردانی از حمایت‌های رئیس سازمان صمت گیلان و مهیا کردن امکانات و تأسیسات لازم برای اداره‌کل زمین‌شناسی گیلان در شهرستان انزلی، تصریح کرد: در گذشته برخی اهداف ترسیم شده مطالعات زمین‎شناختی در گیلان محقق نشده اما تلاش می‌شود با برنامه‌ریزی مطلوب نقاط ضعف پوشش داده شود و به نتایج مناسبی دست یابیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر اساس ارزیابی شورای راهبردی وزارت صمت در زمینه شاخص‌های تخصصی و عمومی مقام اول را در وزارت کسب و متکی به سرمایه انسانی متخصص و کارآمد هستیم که امیدواریم با رویکردی جدید، شاهد تحولات مثبتی در این حوزه باشیم.

کمبود مطالعات تخصصی و دقیق ظرفیت‌های معدنی در گیلان

در ادامه رئیس سازمان صمت گیلان نیز با اشاره به فقر مطالعات تخصصی و دقیق ظرفیت‌های معدنی در استان، گفت: نیازمند مطالعات زیربنایی و اکتشافی در جهت شناسایی و بهره‌مندی از معادن غنی هستیم.

فرهاد دلق‌پوش به فقر مطالعات تخصصی و دقیق ظرفیت‌های معدنی در استان اشاره کرد و افزود:منابع عظیمی در گیلان در بخش معادن و زمین‌شناسی نهفته است که نیازمند مطالعات زیربنایی و اکتشافی در جهت شناسایی و بهره‌مندی از معادن غنی با رعایت استانداردهای معدنی است و خواستار بهره‌ برداری بیشتر از ظرفیت‌های مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی در گیلان شد.

وی با اشاره به اینکه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان یک نهاد تخصصی و بازوی توانمند وزارت صمت در حوزه معادن و مطالعات معدنی است، ادامه داد: گیلان برای بهره‌مندی از این ظرفیت اثربخش، استحقاق دارد تا بتواند در توسعه اقتصادی استان به معادن جدید اتکا کند.

دلق‌پوش با بیان اینکه اهمیت و جایگاه معادن در اقتصاد کشور کمتر از نفت نیست، افزود: با برنامه‌ریزی مدون و تخصصی و همبستگی کاری می‌توانیم این ظرفیت را به ثروت اثرگذار در اقتصاد و توسعه اشتغال تبدیل کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به حمایت از فعالیت و اقدامات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از سوی وزارت صمت و به ویژه سازمان صمت استان گیلان، اظهار کرد: امیدوارم با هم‌افزایی بیشتر تعهدات ۴۰ درصدی اشتغال و ۶۰ درصدی اقتصاد را در سطح استان به شکل بهینه و مناسب پوشش دهیم.

بهره ‌مندی از دستگاه‌های منحصر به فرد سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در حوزه دریا

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور همچنین در دیدار با استاندار گیلان با اشاره به اینکه این سازمان در حوزه دریا از دستگاه‌های منحصر به فردی برخوردار است، گفت: باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه در اجرای هر پروژه‌ای، مطالعات زمین‌شناسی از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: با توجه به پتانسیل نیروهای این استان در حوزه بررسی مخاطرات و اکتشافات و ظرفیت‌های غنی گیلان در حوزه زیست‌محیطی و دریا، باید نقش آفرینی موثرتری در حوزه عمرانی و زیرساختی داشته باشیم.

شهیدی با بیان اینکه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در حوزه دریا از دستگاه‌های منحصر به فردی برخوردار است، افزود: در موضوع ژئوتوریسم و اکتشافات معدنی به دنبال کشف ذخایر پنهان هستیم و در این راستا همگرایی دستگاه‌های مرتبط مورد انتظار است.

ضرورت تقویت اکتشافات و مطالعات در حوزه زمین و دریا در گیلان

استاندار گیلان نیز در این دیدار به شرایط اقلیمی، جغرافیایی و تنوع آن در گیلان اشاره و اضافه کرد: بر این اساس تقویت اکتشافات و مطالعات در حوزه زمین و دریای پهنه سرزمینی گیلان امری ضروری است.

ارسلان زارع سند آمایش سرزمینی گیلان را سبز-آبی برشمرد و افزود: در این مسیر شرایط حفظ محیط زیست پایدار با امکان بهره برداری بیشتر از دریا در راستای توسعه تجارت در کنار ارتزاق و معیشت مردم در نظر گرفته شده است.

استاندار گیلان به سوابق گذشته گیلان در زلزله، فرونشست و زمین‌لغزش اشاره کرد و گفت: از ظرفیت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با توجه به وجود نیروهای با دانش و متخصص، باید بیشتر بهره ببریم و در این حوزه استفاده از مطالعات هوایی با روش‌های نوین مورد انتظار است.

وی استفاده از ظرفیت‌های معدن را یکی از تأکیدات رئیس جمهوری عنوان و به تشکیل منظم شورای معادن استان اشاره کرد و افزود: ظرفیت‌های خوبی برای بهره برداری در گیلان وجود دارد و در صورت دارا بودن شرایط برای صادرات مواد معدنی، افتتاح راه آهن رشت-کاسپین در آینده‌ای نزدیک می‌تواند اثرگذار باشد.

 

منبع: شاتا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا