اخبارصنعت و معدن

جعفری: شناسایی ذخایر قابل برداشت، نیاز به اکتشافات سیستماتیک دارد

به گزارش صنعت کار، وجیه الله جعفری امروز در جلسه پایش عملکرد مجموعه های فعال در حوزه اکتشاف و حفاری افزود: با تعریف برنامه جامع اکتشاف و تشکیل کمیته تخصصی، برنامه ها به صورت کارشناسی بررسی می شود و به تبع آن مشکلات در شورای عالی معادن مطرح و در جهت حل آن اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وی تعیین مشاوران خبره در حوزه اکتشاف را ضروری خواند و گفت: انتخاب مشاوران غیرتخصصی زمینه ساز ارایه اطلاعات نادرست به متولیان بخش معدن و صنایع معدنی می شود. جعفری گفت: مشاوران داخلی باید در کنار مشاوران خارجی دانش روز را فرا بگیرند تا اطلاعات ما به روزآوری شود.

شناسایی آزمایشگاه های فعال

رئیس هیات عامل ایمیدرو شناسایی آزمایشگاه های فعال در تسریع برنامه های حوزه اکتشاف را ضروری خواند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: ایمیدرو به عنوان بازوی اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بسترساز عملیاتی کردن برنامه های شرکت ها در بخش های مختلف از جمله اکتشاف و حفاری است. وی افزود: این سازمان در راستای توسعه اکتشافات و حفاری شرکت های تاثیرگذار، حل مسائل کلیدی همچون تامین مالی و تجهیزات را در دستور کار قرار داده است. جعفری گفت: خرید تجهیزات اکتشاف و حفاری از محل منابع صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی نیز یکی از راهکارهای این سازمان خواهد بود.

صدور 1000 پروانه اکتشاف طی 5 سال

در این جلسه مدیر اکتشاف ایمیدرو طی سخنانی گفت: طی پنج سال گذشته سالانه به طور میانگین 1000 پروانه اکتشاف و 500 گواهی کشف در کشور صادر شده است. علی اصغرزاده افزود: حجم حفاری های امسال ایمیدرو و شرکت های تحت پوشش 174 هزار متر بوده است. با درنظر گرفتن برنامه های بخش خصوصی در این بخش، میزان حفاری ها در سال جاری به 500 هزار متر می رسد.

وی اظهار داشت: اعتبار مورد نیاز اکتشاف کل کشور در سال جاری 650 میلیارد تومان است. اصغرزاده عنوان کرد: با انجام 500 هزار متر حفاری توسط ایمیدرو و شرکت های زیرمجموعه و همچنین انجام 360 هزار متر حفاری توسط بخش خصوصی، مجموع حفاری ها در سال آینده به 860 هزار متر می رسد. مدیر اکتشاف ایمیدرو افزود: خرید 25 تا 30 دستگاه حفاری برای اجرای برنامه های این بخش، مورد توجه است.

در این جلسه، مجری طرح توانمندسازی اکتشاف گزارش عملکرد این مجموعه را شرح داد. احمد فتاحی گفت: از سال 92 تاکنون، 40 پهنه به مساحت 333 هزار کیلومتر مربع به ایمیدرو واگذار شد که 322 هزار کیلومتر آن آزاد شده است.

در ادامه نماینده شرکت پایا (کنسرسیوم اکتشاف) گزارش پایش اکتشاف پهنه ها و محدوده های اکتشافی را ارایه داد که طبق اعلام مسئولان شرکت فوق، انجام 200 هزار متر حفاری توسط این شرکت برای سال آینده هدفگذاری شده است.

همچنین نمایندگان شرکت های تهیه و تولید مواد معدنی ایران و صنایع ملی مس گزارش پایش عملکرد اکتشاف مجموعه های خود ارایه کردند. شرکت مس برنامه حفاری 100 هزار متری را تا پایان امسال در دست اقدام دارد.

 

منبع: ایمیدرو

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا