اخباربرترصنعت و معدن

نقره ریزش کرد

به گزارش صنعت کار، اونس نقره برای تحویل فوری با ۱.۵ درصد کاهش، به ۲۸ دلار و ۵۴ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته تحت تاثیر سیل ورود سرمایه گذاران غیرحرفه ای به بازار،  ۷.۳ درصد جهش پیدا کرده بود که بالاترین قیمت از فوریه سال ۲۰۱۳ بود و به مرز ۳۰ دلار و سه سنت رسیده بود.

شرکت CME Group سپرده الزامی از سوی بورس برای جلوگیری از ریسک ورشکستگی سرمایه گذارانی که در معاملات آتی حضور دارند را افزایش داد تا سفته بازی در بازار نقره را کنترل کند. هجوم دیوانه وار به بازار نقره که از هفته گذشته شروع شده، باعث شده است بسیاری از شرکتها از آمریکا گرفته تا سنگاپور برای تامین تقاضا برای شمش و سکه نقره تقلا کنند. همچنین کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا به دقت اوضاع بازار را زیر نظر گرفته است.

آمار صندوق “آی شیرز سیلور تراست” که بزرگترین صندوق ETF نقره است، نشان داد داراییهای نقره این صندوق از روز پنج شنبه تا جمعه به رکورد ۳۷ میلیون سهم رسید. هر سهم معادل یک اونس نقره است.

ادوارد مایر، تحلیلگر شرکت ED&F Man Capital Markets در این باره گفت: این حقیقت که نقره بدون افزایش قیمت مشابه سایر فلزات ارزشمند صعود کرده است نشان می دهد که تحت تاثیر عوامل بیرونی بوده و بنابراین مستعد افت قابل توجه قیمت است.

با وجود فقدان عوامل بنیادین تاثیرگذار در صعود قیمتها، کارشناسان می گویند تقاضای سرمایه گذاران غیرحرفه ای می تواند بازار را در آینده نزدیک همچنان بالاتر ببرد.

گرگور گرگرسن، موسسه شرکت بازرگانی سیلور بولین پی تی در سنگاپور اظهار کرد برخی از مشتریان طلا را می فروشند تا نقره بخرند. کمبود سکه نقره به خصوص در آمریکای شمالی ایجاد شده با این حال همچنان می توانیم شمش هزار اونسی نقره را با نرخ فعلی عرضه کنیم.

شرکت کارگزاری شمش اپمکس آمریکا نسبت به تاخیر در انجام معاملات نقره به دلیل افزایش حجم معاملات هشدار داد. سایر شرکتهای آمریکایی هم به مشتریانشان درباره تاخیر پنج تا ۱۰ روزه تحویل هشدار داده اند.

فروشندگان و کارشناسان صنعت می گویند اگرچه افزایش سریع تقاضا، عرضه را با محدودیت روبرو کرده اما موجودی این فلز فراوان است و زمانی که فلز به مقصد مورد نیاز ارسال شود، تاخیرها احتمالا کمتر می شود.

طبق اعلام شرکت مشاوره متالز فوکوس، حدود یک میلیارد اونس نقره سالانه تولید و مصرف می شود و عرضه این فلز در یک دهه اخیر مازاد داشته است.

سرمایه گذاران چینی هم وارد بازار معاملات آتی و خرید سهام شرکتهای معدنی شدند اما ورود آنها محدودیتهای فیزیکی را به دنبال نداشته است. خریداران هندی هم معمولا طلا را به عنوان سرمایه گذاری ترجیح می دهند.

بر اساس گزارش رویترز، طبق آمار متالز فوکوس، هند و چین معمولا یک چهارم تا یک سوم از تقاضا برای محصولاتی نظیر شمش و سکه نقره را تشکیل می دهند.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا