اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

توانایی تولید ۴۰۰ هزار تن ریل در سال برای ذوب آهن/صادرات به افغانستان دروازه ای برای ورود به بازارهای جهانی

به گزارش صنعت کار، به گزارش صنعت کار، منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان درباره استاندارد تولید ریل نیز بیان کرد: ذوب آهن اصفهان با سختگیرانه ترین مدل استاندارد تولید ریل خود را آغاز کرد. در حال حاضر نیز 2 شرکت بازرسی متولی بازرسی ریل های تولیدی هستند.

وی در ادامه درباره اندازه ریل های مورد استفاده در کشور، افزود: طول ریلی که در حال حاضر در کشور مورد استفاده قرار می گیرد، 18 متر است اما عدد 36 متر به راحتی برای ما قابل تولید است و چنانچه طول های بیشتری مد نظر باشد، امکان توسعه آن در اختیار ذوب آهن قرار دارد.

یزدی زاده تصریح کرد: اگر امکان جا به جایی ریل با طول های بالاتر در شعاع های حرکتی که خطوط ریلی در کشور دارند وجود داشته باشد، ذوب آهن نیز آمادگی سرمایه گذاری برای تولید 120متر ریل را هم در اختیار دارد.

وی درباره ضریب ایمنی ریل نیز، اضافه کرد: تمرکز بیش از حدی بر این موضوع داریم و ضریب ایمنی یکی از برنامه های ما با شرکت های دانش بنیان است. در واقع در هر حوزه مرتبط با خط ریل آمادگی تولید را در اختیار داریم. توجه به این نکات سرعت را افزایش و هزینه های تولید را کاهش می دهد.

به گفته یزدی زاده، اخذ پروانه استاندارد ریل برای ذوب آهن بسیار حائز اهمیت بود و از زمان تولید نخستین نمونه ریل این درخواست به اداره استاندارد داده شد و خوشبختانه در 25 مرداد ماه سال جاری موفق به دریافت پروانه استاندارد محصول ریل از سازمان ملی استاندارد شدیم.

وی درباره صادرات ریل به کشورهای منطقه نیز، گفت: در حوزه صادرات ریل به کشورهای منطقه این گواهینامه از اهمیت استراتژیکی برخوردار است. درنتیجه برای صادرات دیگر لازم نیست خریدار بازرسی را جهت بررسی فرآیند تولید به ذوب آهن بفرستد. در واقع این گواهینامه به اخذ پروانه های بین المللی نیز کمک خواهد کرد. موضوعی که به دلیل تحریم ها در حال حاضر کمی دشوار است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: قراردادهای جاری شرکت بیشتر مربوط به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، مترو و شرکت زیرساخت است.

یزدی زاده در ادامه با اشاره به چشم انداز تولید ریل، افزود: اگر ذوب آهن اصفهان بخواهد صرفاً به تولید ریل بپردازد توانایی تولید ۴۰۰ هزار تن ریل را در سال دارد. این بدان معنا است که باید نگاهی فراتر به کشورهای منطقه داشته باشیم. خوشبختانه همکاری با افغانستان به تازگی شروع شده است و با توجه به اینکه ما با استانداردهای اروپا این محصول را تولید می کنیم هیچ محدودیتی برای صادرات ریل به اروپا نخواهیم داشت.

وی گفت: موضوع مهمی که امروز به آن فکر می کنیم تولید چرخ و محور است. این محصول یکی از بخش های اصلی توسعه صنعت ریلی کشور است که مطالعات آن را انجام و اخیرا با یک بخش خصوصی در این باره مذاکره داشته ایم. تامین فولاد برای این محصول بسیار مهم است. خوشبختانه  در شرکت اسفراین این کار به صورت محدود انجام می شود اما به دنبال رفع مشکلات در این حوزه هستیم که کار را با یک بخش خصوصی آغاز کرده ایم.

به گفته یزدی زاده، امروز می توان گفت واردات ریل در کشور به صفر رسیده است.

به گزارش صنعت کار، رفع موانع صادراتی و تحریم ها می تواند ورود ریل ذوب آهن به بازارهای جهانی را فراهم کند. البته ورود به بازار افغانستان می تواند این ئمسیر را تسهیل و کوتاه کند.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا