اخبارخودرو

موتورسیکلت‌ها معاینه فنی نمی‌شوند/با آلایندگی موتورها چه باید کرد؟

به گزارش صنعت کار، فرشید باباخانی ضمن اشاره به سهم پررنگ موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا اظهارکرد: هر موتورسیکلت کاربراتوری هشت برابر خودروی یورو۴ آلودگی تولید می‌کند. از سوی دیگر موتورسیکلت‌هایی که درحال‌ حاضر در تهران تردد می‌کنند، تکنولوژی بسیار پایینی دارند که سبب می‌شود آلایندگی بیشتری را موجب شوند.

تولید موتورسیکلت‌های برقی، بهترین راه‌حل معضل آلودگی موتورسیکلت‌ها در کشور

وی در ادامه با بیان اینکه بهترین راه‌ حل برای معضل آلودگی موتورسیکلت‌ها در کشور، تولید موتورسیکلت‌های برقی و جایگزینی آن‌ها با موتورسیکلت‌های کاربراتوری و انژکتوری است، تصریح کرد: به‌هرحال ممکن است که در شرایط فعلی کشور، امکان تولید و یا واردات موتورسیکلت‌های برقی وجود نداشته باشد. در این شرایط باید برنامه‌های مشخصی برای کنترل آلایندگی موتورسیکلت‌های موجود در کشور داشته باشیم البته در قانون هوای پاک تاکید شده است که موتورسیکلت‌سازان ۱۰ درصد تولید سالانه خود را به تولید موتورسیکلت‌های برقی اختصاص دهند.

باباخانی تاکید کرد: لازم است که وزارت صمت و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر اجرای قانون هوای پاک توضیح دهند که آیا طی سال‌های اخیر این اتفاق رخ داده است یا خیر؟ از سوی دیگر بر اساس قانون هوای پاک اگر موتوسیکلت‌سازان اقدام به تولید موتور برقی نکردند، موظف‌ هستند که به‌ازای تولید یک موتور، سه موتور فرسوده را اسقاط کنند.

معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از سال ۹۶ یکی از گام‌های مهم و تاثیرگذار بر کنترل آلودگی هوا ازطریق این منبع متحرک آلاینده بود، گفت: در کنار این موضوع باید ساز و کاری تعریف می‌شد تا موتورسیکلت‌های کاربراتوری که در چرخه حمل و نقل حضور دارند آلایندگی آن‌ها تا زمان رسیدن به سن فرسودگی کنترل شود.

موتورسیکلت‌ها هنوز معاینه‌ فنی نمی‌شوند 

به گفته وی از این‌رو موضوع معاینه‌ فنی موتورسیکلت‌ها مطرح و ساز و کار معاینه‌ فنی برای آن‌ها مشخص شد اما متاسفانه این موضوع هنوز در کشور اجرایی نشده است. ازجمله موانع معاینه‌ فنی موتورسیکلت‌ها می‌توان به ناخوانا بودن پلاک آن‌ها اشاره کرد همچنین سند بسیاری از موتورسیکلت‌ها به‌نام مالک نیست که این موضوع نیز انجام معاینه‌ فنی موتورسیکلت‌ها را سخت کرده است.

باباخانی در ادامه اظهار کرد: از دیگر اقداماتی که می‌توان برای کنترل آلودگی موتورسیکلت‌های کاربراتوری در حال تردد انجام داد، تبدیل آن‌ها به موتورسیکلت انژکتوری است. این کار به‌ عنوان یک پروژه تحقیقاتی روی ۵۰ موتورسیکلت انجام شد و نتایج خوبی نیز به‌ دنبال داشت بنابراین اگر دولت از چنین طرحی حمایت کند، می‌توان آلودگی این موتورها را کاهش داد.

معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان با اشاره به موضوع اسقاط موتورسیکلت‌ها در کشور گفت: متاسفانه وزارت صمت هنوز در این زمینه برنامه مشخصی ندارد و ما سند اسقاط موتورسیکلت در کشور نداریم. چنانچه موضوع اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده و کنترل پلاک آن‌ها حل شود وضع موجود تا حدود زیادی کنترل خواهد شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا