اخباربرترصنعت و معدن

استقبال دانمارک برای همکاری با ایران در علوم زمین

به گزارش صنعت کار، از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، «یسپر وار» سفیر جدید دانمارک در ایران در دیدار با «علیرضا شهیدی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان، زمینه‌های توسعه همکارهای دوجانبه ایران و دانمارک را بررسی و دو طرف نسبت به تحکیم روابط علمی و تحقیقاتی در بخش زمین‌شناسی و اکتشافی تاکید کردند.

کشور پادشاهی دانمارک دارای ۵.۵ میلیون نفر جمعیت و از اعضای اتحادیه اروپاست و بخش خصوصی این کشور در زمینه‌های صنایع کشاورزی و غذایی، دارویی، تدارکات از جمله حمل و نقل، ماشین‌آلات، طراحی، انرژی (گاز، نفت و انرژی باد) و در تولید فناوری‌های سبز فعال است.

آمارهای منتشر شده گویای آن است که حجم مبادلات اقتصادی میان دو کشور تا سال ۹۷ افزون بر ۳۹۸ میلیون دلار بود، درحالی که در سال ۲۰۱۵ معادل ۱۷۵ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۶ برابر با ۲۷۰ میلیون دلار ثبت شده بود.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در این نشست که در محل سازمان مزبور انجام شد، ضمن اشاره به فعالیت‌های سازمان متبوع خود در تولید اطلاعات پایه در کشور، گفت:سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی ایران مسوولیت تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی بخش خاورمیانه در یونسکو از جمله نقشه کواترنری و نقشه تکتونیک را برعهده داشته است.

شهیدی با بیان این‌که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران در زمینه اکتشاف آب‌‎های کارستی در ایران مطالعات گسترده‌ای را انجام داده، افزود: این سازمان تولید اطلاعات پایه برای اکتشاف مواد معدنی را بر عهده دارد و در حال حاضر روش‌های ژئوفیزیک هوایی که در ابتدا به شکل انحصاری در اختیار کانادایی‌ها بود، با وجود تحریم‌ها بومی‌سازی و اجرایی کرده است.

به گفته وی، آزمایشگاه‌های شیمی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی ایران تجهیزات به‌روز و با دقت بسیار بالا را در اختیار دارد.

این مقام مسوول از مرکز پژوهش‌های کاربردی این سازمان واقع در کرج به عنوان آزمایشگاه مرجع در منطقه نام برد و ابراز امیدواری کرد ایران و دانمارک همکاری‌های مناسبی در زمینه‌های زمین‌شناسی و معدنی داشته باشند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر این‌که تربیت نیروی انسانی متخصص در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: بر همین اساس در بخش روابط بین‌الملل مناسبات و همکاری‌های گسترده آموزشی و پژوهشی با دانشگاه‌های اروپایی از جمله انگلیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا داشته‌ایم و سال گذشته نیز با دانشگاه سوربن (فرانسه) در زمینه تهیه نقشه‌های سه بعدی فعالیت‌هایی انجام گرفت.

شهیدی، ضمن اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط دانشگاه‌های اروپایی در ایران در زمینه‌های مختلف علوم‌ زمین گفت: این کارگاه‌ها به محلی برای گردهمایی و هم‌فکری برای متخصصان زمین‌شناسی اروپایی و ایرانی تبدیل شده که اکنون به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا به صورت وبینار برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا