اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

باکتری ها به کمک استخراج از ماه می آیند

به گزارش صنعت کار، همانطور که پیچیدگی های فن آوری بهبود می یابد و سرمایه های مالی رشد می کنند ، خوشبینی فزاینده ای در بخش های مختلف وجود دارد که بشریت بیش از هر زمان دیگری به استقرار شهرک ها و زیرساخت ها در میان ستارگان نزدیک است.  با وجود گروه های کاملاً مستقر نظیر ناسا ، پشتیبانی مالی و تخصص فنی و شرکت های خصوصی SpaceX و Blue Origin که نوآوری را پیش می برند ، مفهوم استخراج فضا به ویژه از حوزه علم دورتر و به سوی واقعیتی برای آینده بشریت می رود.

با این حال بسیاری از جوامع علمی جهان پروژه های نزدیک به زمین را هدف قرار می دهند تا اثربخشی نوآوری در فن آوری و دوام مالی عملیات بین ستاره ای را نشان دهند.  ماه همچنان مهمترین تلاش فضایی بشریت است و تحقیقات دانشگاه ادینبورگ ، آزمایش شده در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) ، فرم جدیدی از استخراج را ارائه می دهد که می تواند در ماه مستقر شود.

 

باکتری برای تولید بیولوژیک

بیومینینگ به خودی خود پدیده جدیدی نیست ، اما محیط منحصر به فرد فضا ، یعنی کمبود نیروی جاذبه ، فرایندی را که متکی به حل شدن ماده در یک مایع است را به چالش می کشد.

پروفسور چارلز كوكل ، متخصص نجوم در دانشگاه ادینبورگ و یكی از ایده های این پروژه بیومینینگ توضیح داد: “در جاذبه كوچك ، مایعات نمی توانند خیلی راحت جابجا شوند.”  “هیچ همرفتی یا رسوبی روی زمین نمی گیرید.  اگر میکروب یا تکه سنگی در یک مخزن داشته باشید ، آنها تمایل به ته نشینی دارند و این در فضا اتفاق نمی افتد ، بنابراین ممکن است انتظار داشته باشیم که این تغییر در رفتار مایع بر نحوه تأثیر  میکروب ها سنگ ها را استخراج کرده و عناصر را آزاد می کنند.

“این همان چیزی است که ما واقعاً می خواستیم آزمایش کنیم و در این فرآیند همچنین روند اصل کلی زیست پویا در آن سوی زمین و انجام استخراج معادن در سیارات دیگر را نشان دهیم.”

کاکل گفت: “روش های دیگری نیز برای انجام استخراج با استفاده از تکنیک های معمول وجود دارد – شستشوی سنگ ها ، استفاده از مواد شیمیایی – اما نکته خوب در مورد میکروب ها این است که آنها انرژی بسیار کمی مصرف می کنند ، بسیار کارآمد هستند و به ترکیبات سمی احتیاج ندارند.”  ، یکی دیگر از مزایای این فرآیند را برجسته می کند.  “میکروب ها به تنهایی تولید مثل می کنند ، شما فقط به آنها مقداری غذا می دهید ، بنابراین آنها یک روش صرفه جویی در مصرف انرژی و بسیار خاص برای خارج کردن عناصر از سنگ هستند.”

از زمین به فضا

با این وجود آنچه در این پروژه می تواند چشمگیر باشد این است که بسیاری از فرایندهای فناوری پشت آن اصلاً جدید نیستند ، بلکه سازگاری با عملیات استخراج معدن است که قبلاً روی زمین استفاده شده است.

کاری که ما انجام می دهیم فقط پیوند و سازگاری چیزی است که می دانیم روی زمین کار می کند. ”  “حدود 35٪ از مس جهان با استفاده از میکروب ها از سنگ استخراج می شود ، بنابراین از بیومیناسیون به طور گسترده ای در زمین استفاده می شود.  و دلیل انجام این کار در فضا این است که هر کجا که باشید ، خواه در ماه باشید یا مریخ ، می خواهید مواد معدنی را استخراج کنید ، حداقل اگر می خواهید حضور مستقلی ایجاد کنید.

“شما نمی خواهید هزینه های عظیم انرژی لازم برای پرتاب چیزهایی از زمین را داشته باشید [و] آنها را به جای دیگری ببرید.  شما باید بتوانید آنها را به صورت محلی بدست آورید. ”

از این فرآیند بیومینینگ در شیلی ، که مسئول حدود یک سوم تولید مس در جهان است ، بسیار استفاده شده است.  پروژه هایی مانند معدن لو آگوئرا در نزدیكی سانتیاگو ، كه بین راه اندازی آن در سال 1980 و تعطیلی آن در سال 2002 ، 14000 تن مس در سال تولید می كرد ، اثربخشی بیومیناسیون را در مقیاس صنعتی نشان داد و پروژه های بعدی ترشح اسید را در این كشور تحت تأثیر قرار داد.  به عنوان مثال ، در سال 1994 ، معادن Quebrada Blanca و Cerro Colorado از اولین معادنی بودند که از بیولچینگ به طور انحصاری برای استخراج مواد معدنی با ارزش از اجسام معدن کاوش شده استفاده کردند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بسیاری از چالش های مرتبط با استخراج فضا از نظر ماهیت تکنولوژیکی متوقف می شوند و بیشتر بر اساس تدارکات و بودجه است.  با اثبات کارآیی این فناوری ، شرکت ها و سازمان ها می توانند منابع را به طور مثر برای مقیاس گذاری کارهای انجام شده توسط تیم هایی مانند Cockell’s اختصاص دهند.

وی در پایان گفت: “مردم به فکر استخراج از آن سوی زمین هستند ، گروهی از اقتصاددانان و مهندسان هستند که به این موارد فکر می کنند.”  “این واقعاً وظیفه آنهاست که در مورد چگونگی اجرای این کار یا بهترین روش برای انجام این کار فکر کنند.

“این [تحقیق] قطعاً اولین قدم است ، اما من فکر می کنم اولین قدم مهیج است ، زیرا نشان می دهد که ما امکان استفاده از بیوم در فضا را داریم.  گام های بعدی مقیاس گذاری این است ، تلاش برای انجام آن در یک ایستگاه فضایی با مقیاس بزرگتر و درگیر کردن دانشمندان مانند ما ، بلکه شامل اقتصاددانان و مهندسانی نیست که باید در مورد چگونگی انجام این کار در مقیاس بزرگتر فکر کنند.  ”

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا