اخباربانک و بیمهبرتر

آیا ریزش قیمت طلا هفته جاری شتاب می‌گیرد؟

به گزارش صنعت کار، تحلیلگران می گویند قیمت اونس طلا در ۱۷۵۰ دلار فرصت خرید عالی است. با این حال به معنای آن نیست که طلا هفته جاری به قیمت پایینتری نزول نخواهد کرد.

فشارهای کاهشی هفته گذشته عمدتا تحت تاثیر رشد بازده اوراق خزانه آمریکا و دلار قویتر روی داد.

پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی کیتکو متالز اظهار کرد: اگر به سبد فلزات ارزشمند نگاه کنید، می بینید که تنها طلا کاهش پیدا کرده است. نقره و همچنین پلاتین و پالادیم عملکرد خوبی داشته اند. علاقه خرید خوبی در بازار فلزات سفید و صنعتی وجود دارد. اما قیمت طلا تحت تاثیر رشد بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله نزول کرده است. بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله ابتدای هفته گذشته ۱.۱۵ درصد بود و تا روز جمعه به ۱.۳۳ درصد صعود کرد. این امر از جذابیت طلا کاست زیرا رشد بازده، باعث قویتر شدن ارزش دلار آمریکا می شود.

اخبارهای منتشر شده هم چندان دلگرم کننده نبود. شرکت بلک راک نقره را به طلا ترجیح داد و جفری گاندلچ، مدیرعامل دابل لاین، بیت کوین را به جای طلا انتخاب کرد.

قیمت طلا در طول هفته گذشته کاهش داشت و روز پنج شنبه به ۱۷۶۰ دلار و ۴۰ سنت نزول کرد که پایینترین قیمت در هشت ماه گذشته بود و باعث بهبود اندک قیمت در روز بعد داشت. اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار نیویورک با ۰.۱ درصد افزایش، در ۱۷۷۷ دلار و ۴۰ سنت بسته شد و برای کل هفته حدود ۲.۴ درصد کاهش داشت که بزرگترین کاهش هفتگی از هفته منتهی به هشتم ژانویه بود.

روند هفته جاری طلا به چه صورت خواهد بود؟

چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در گروه لاسال فیوچرز به کیتکونیوز گفت: هفته جاری تحولات بازار به حرکت قیمت دلار بستگی خواهد داشت. ارزش دلار ممکن است ضعیف شده و طلا از کف قیمتی که پیدا کرده است، بهبود پیدا کند.

به گفته هاگ، این حقیقت که طلا اکنون بالای ۱۷۷۸ دلار قرار دارد به این فلز ارزشمند فرصت می دهد که در روزهای آینده صعود کند. بر مبنای عوامل فنی، طلا می تواند بالای این سطح بماند و در قیمت ۱۷۷۵ دلار خریدار خواهم بود. بعلاوه به نظر می رسد رشد تورم شتاب گرفته است بنابراین عقب نشینی قیمت طلا را به جای وحشت و نقد کردن معاملات، فرصتی برای خرید می دانم.

این کارشناس توضیح داد: در جهت صعودی، اونس طلا باید از مرز ۱۸۰۰ دلار عبور کند که سطح مقاومتی مهمی نیست و سپس باید از سطح ۱۸۲۵ دلار بگذرد تا بتواند به روند حرکت به سوی مرز ۱۹۰۰ دلار برگردد. اما اگر روند فروش در هفته جاری شتاب گرفت، طلا آماده تست سطح ۱۷۵۰ دلار  و سپس سطح ۱۷۲۵ دلار خواهد بود.

دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالا در شرکت آر جی او فیوچرز هشدار داد اگر بازده اوراق قرضه و سهام رشد کنند، طلا ممکن است به سطوح پایینتری نزول کند. وی خاطرنشان کرد اونس طلا پیش از ازسرگرفتن روند صعودی ممکن است امسال تا مرز ۱۲۰۰ دلار نزول کند. یک مانع دیگر برای طلا، رقابت با بیت کوین است. این ارز رمز از سوی سرمایه گذاران به عنوان طلای دیجیتالی قلمداد می شود.

اظهارات رییس بانک مرکزی آمریکا

یکی از رویدادهای مهم هفته جاری اظهارات جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا در برابر سنا در روز سه شنبه خواهد بود.

بازارها منتظرند بانک مرکزی تایید کند که افزایش تورم را نادیده می گیرد و نرخهای بهره را نزدیک صفر نگه می دارد. سرمایه گذاران همچنین می خواهند بدانند تحت چه شرایطی بانک مرکزی آمریکا معرفی کنترل منحنی بازده را بررسی خواهد کرد.

به گفته اقتصاددان موسسه ING، کلماتی که پاول انتخاب می کند، اهمیت خواهد داشت زیرا اظهارات وی مرتبط با انتشار گزارش سیاست پولی نیم سالانه بانک مرکزی آمریکا خواهد بود.

هفته جاری توجه سرمایه گذاران روی بسته محرک مالی آمریکا خواهد بود و احتمالا مقامات آمریکایی بیشتری بر لزوم تصویب شدن آن تاکید می کنند.

آمار اقتصادی مهم هفته جاری

هفته جاری آمار مقدماتی تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه چهارم، کالاهای بادوام و شمار متقاضیان بیمه بیکاری در روز پنج شنبه از جمله گزارشهای اقتصادی مهم خواهند بود. شاخص قیمت هزینه مصرف شخصی که معیاری برای سنجش تورم است و روز جمعه در آمریکا منتشر می شود از دیگر آمار مورد توجه بازار خواهد بود.

سایر آمار شامل شاخص قیمت مسکن و شاخص اعتماد مصرفی آمریکا هستند که روز سه شنبه منتشر می شوند. همچنین آمار فروش خانه های جدید این کشور روز چهارشنبه اعلام خواهد شد.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا