اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

گام اجرايى چادرملو در راستاى همكارى با دانشگاه برداشته شد

به گزارش خبرنگار صنعت كار، احمد معتمدى رييس دانشگاه اميركبير در اين مراسم اظهار كرد: دانشگاه اميركبير قديمى ترين دانشگاه صنعتى كشور است. دانشگاه هاى خوب دنيا به دنبال رفع مشكلات صنعتى كشور هستند و ما هم تصميم گرفتيم به سمت دانشگاه هاى نسل سه و چهار حركت كنيم.

وى ادامه داد: همكارى با شركت هاى دانش بنيان و عقد قراردادهاى صنعتىدر دستور كار قرار گرفت وخوشبختانه امروز بيش از ٣٠٠ شركت با ما همكارى دارند.

به گفته معتمدى،به هر ميزان قراردادهاى صنعتى افزايش يابد مشكلات صنعتى بيشتر حل مى شود. ما از دل مشكلات طرح تحقيقاتى تعريف مى كنيم.

وى تصريح كرد: در سال جارى نسبت به سال گذشته ٤ برابر افزايش درآمد همكارى صنعتى داشتيم كه تحريم ها نيزدر اين افزايش همكارى موثر بوده است. به عنوان مثال قراردادهاى بزرگى در حوزه نفت با وزارت مربوطه داريم اما متاسفانه در بخش معدن تا به امروز كارى آنطور كه بايد اقدامات بزرگى انجام نشده بود. اميدواريم اين حركت شروع خوبى براى حل مشكلات باشد.
معتمدى افزود: ما اين آمادگى را داريم كه در حوزه حل مشكلات اقدامات بزرگى را انجام دهيم. در چنين موضوعاتى از دانشگاه هاى ديگر نيز كمك خواهيم گرفت.

*افزايش ضريب بازيافت در چادرملو

ناصر تقى زاده مديرعامل شركت معدنى و صنعتى چادرملو نيز در اين برنامه بيان كرد: شركت چادرملو از ابتداى معدن تا فولادسازى را در اختيار دارد و در عين حال در زمينه فروآلياژها پروژه هاى مختلفى تعريف و در دستور كار است.

وى اضافه كرد: در دو تا سه سال آينده قيمت سوخت حتما افزايش يافته و اين موضوع ما را با چالش جدى مواجه مى كند اما در دنيا ايده هايى مطرح شده كه مى توانيم از آنها استفاده و هزينه توليد را كاهش دهيم.

تقى زاده گفت: ضريب بازيافت شركت را از ٦٦ درصد به ٧١ درصد رسانده ايم. از سويي ديگر شركت در حوزه اكتشافات عمقى اقدامات زيادى انجام داده و ده دستگاه حفارى خريدارى و همين امروز قرارداد آن در تركيه امضا مى شود.

وى تصريح كرد: امروز هزينه سوخت ايران نسبت به جهان به نوعى رايگان است اما تا دير نشده بايد از روش هاى جديد استفاده كنيم.

مديرعامل شركت معدنى و صنعتى چادرملو افزود: هرچند مطرح مى شود از سيستم هاى هوشمند ايتفاده مى كنيم اما بي تعارف بايد گفت همچنان سيستم هاى ما جزيره اي است.

به گفته وى، بايد به دنبال راهكارهاى جديد براى هوشمند سازى باشيم.

تقى زاده با اشاره به موضوع بومى سازى تصريح كرد: ما در حوزه بومى سازى نيز آماده همكارى با دانشگاه هستيم كه يك مشاركت خوبى خواهد بود. اميدواريم اين همكارى منجر به رشد سطح علمى منطقه شود.

وى تاكيد كرد: چادرملو در حوزه ساخت سلول هاى خورشيدى نيز آماده همكارى با دانشگاه اميركبير خواهد بود.

* امروز شاهد نقطه عطف پيوند دانشگاه و هستيم

عزيزاله عصارى مشاورعالى گروه CPGنيز در اين مراسم گفت: خوشبختانه نگاه كلانى در مديريت چادرملو ديده مى شود كه منجر به چنين اتفاقاتى مى شود.

وى اظهار كرد: سال ها آرزو داشتم نگرش اكادميك پويا با توليد همراه شود اما اين دو بخش خيلى از هم دور بوده و هميشه شاهد شعارهايى در اين بخش بوديم.

عصارى تصريح كرد: زمانى كه در شركت معادن فلزات بودم شركتى را در حوزه ايده هاى جديد تاسيس كردم. امروز احساس مى كنم با ديد كلان آقاى تقى زاده بستر اتفاقات بزرگ ايجاد شده است.

به گفته وى، بايد بحث توليد بهبود پيدا كند. بدون شك با توجه به سوابق موجود در دانشگاه اميركبير مى توانيم اقدامات بزرگى را در حوزه فناورى و تكنولوژى انجام داد.

عصارى افزود: دانشگاه امیرکبیر دارای بستر بسیاری خوبی است. با ایجاد این شورای راهبردی که دارای اختیار کامل از طرف چادرملو و دانشگاه است خروجی این پلتفرم، کار آمیخته با صنعت خواهد بود.

وى ادامه داد:دکتر کریمی به عنوان مجری این طرح انتخاب شدند و مطمئنا این پلتفرم به سمتی خواهد رفت که بتوانیم این پویایی را به رخ تمام صنعت بکشیم.

به گفته عصارى، امروز شاهد نقطه عطف پيوند دانشگاه و هستيم و بايد صنايع ديگر از اين پلتفرم استفاده كنند. مطمئن هستم در اين پلتفرم به زودى شاهد پويايى صنعت خواهيم بود.

عصارى با اشاره به توليد ممبران گفت: اين موضوع يك بحث بسيار مهم است. ممبران يك قطعه هاى تك و استراتژيك در حوزه آب شيرين كن است. مطالعه اين موضوع اين موضوع به دانشگاه واگذار شده است. اميدواريم با همكارى چادرملو و شركت آب خليج فارس و شركت سرمايه گذارى غدير توليد ممبران را انجام دهيم.

*دانشگاه اردكان به دنبال همكارى با دانشگاه اميركبير

فاطمه بهجتى اردكانى رييس دانشگاه اين شهر نيز اظهار كرد: ما به دنبال توسعه همكارى هاى علمى با دانشگاه امير كبير هستيم.

وى افزود: اين همكارى سطح علمى منطقه را افزايش مى دهد.

بهجتى اردكانى بيان كرد: با تغيير مديريتى در چادرملو تغيير نگاه رخ داد و ديوار بى اعتمادى بين دانشگاه و چادرملو برداشته شد.

*انتقال آب يك دانش جديد است

مير على يارى مدير عامل تامين آب از خليج فارس نيز در ادامه با اشاره به طرح ملى انتقال آب بيان كرد: ١٠٧ ميليون مترمكعب آب در جهان شيرين سازى مى شود، هرچند ايران به تازگى وارد اين كار بزرگ شده اما از دنيا بسيار عقب هستيم.

وى اظهار كرد: طرح بزرگ انتقال آب از خليج فارس يك پايلوت ارزشمند علمى است.

يارى افزود: شيرين سازى و انتقال آب يك دانش جديد است كه ما آمادگى همكارى در بحث ايجاد مراكز تحقيقاتى و پژوهشى در حوزه ياد شده را داريم.

به گزارش صنعت كار، ايده تاسيس اين مركز توسط عزيزاله عصارى مديرعامل سابق شركت سرمايه گذارى توسعه معادن فلزات مطرح شد. اين مركز تاثير بسيار در ايجاد انقلاب صنعتى چهارم در مجموعه چادرملو دارد.

فناورى انقلاب صنعتى چهارم شامل فناورى هاى نوظهور است كه اين مركز مى تواند اين اتفاق را در چادرملو رقم زند.

بدون شك توسعه فناورى در واحدهاى توليدى ارتقاى بهبود كيفيت و كاهش قيمت تمام شده را به همراه دارد. موضوعى كه با همكارى دانشگاه و صنعت مى تواند اجرايى شود و در نهايت منجر به افزايش قدرت رقابتى در بازارهاى صادراتى شود.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا