اخبارتاپصنعت و معدننفت و پتروشیمیویژه ها

اقتصاد پويا با فاصله از اقتصاد نفتی و تکیه بر گردشگری

به گزارش صنعت كار، کامبیز مهدی‌زاده، مشاورعالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور و مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی در این نشست اظهار كرد: باداب سورت به نام پلکان زمین معروف است، اما در سال‌های اخیر به آن بی توجهی شده است.
وى تصريح كرد: از این پدیده‌ زمین‌شناسی تنها یک نمونه آن هم در ترکیه وجود دارد که به قصر سفید معروف است.
مهدی‌زاده در ادامه با تاكيد بر توجه مسئولان بر اين موضوع بيان کرد:این منطقه بسیار بکر است و در سال هاى اخير به آن بی‌مهری شده بود که با رویکرد سازمان گردشگری سعی در حفاظت این چشمه و دریاچه اطراف ان شده اشده است‌.

به گفته‌وى با فاصله از اقتصاد نفتی و تکیه بر گردشگری می‌توانیم به یک اقتصاد پویا دست پيدا كنيم اما بايد نگاه فرانفتی داشته باشیم.
مهدی‌زاده همچنين افزود: بايد مدیران زمین گردشگری داشته باشيم. در سال ۹۴ حدود ۸۰۰ میلیون دلار برای چاه‌های نفت هزینه شده است که اگر صرف گردشگری می‌شد در ایجاد درآمدهای ارزی کشور نقش مهمی داشت.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بيان كرد: میزان رشد بخش گردشگری ۳.۹ درصد برای هشتمین سال پیاپی است. گردشگری اولین و مهم ترین منبع درامد ارزی در بیش از ۸۰ کشور دنیا بوده است.
وی ادامه داد: ایران در سال ۲۰۱۹ رتبه ۸۹ را در بین ۱۲۰ کشور دنیا کسب کرده است که البته رتبه خوبی نیست.

وی تاكيد کرد: چرخ صنعت نفت و هسته‌ای ما با معدن و زمین‌شناسی می‌چرخد و ما باید به بازارهای بین‌المللی توجه داشته باشیم. چنين مستندهايى نگاه بين المللى را تغيير مى دهد.

وى در انتها در پاسخ خبرنگاران در مورد حضور در انتخابات نظام مهندسى معدن، گفت: از حق شهروندى خود استفاده كرده و در انتخابات نظام مهندسى معدن ثبت نام كردم. معتقدم بايد از افراد متخصص استفاده كرد.

در ادامه صبوری مدیر کل معاونت دیپلماسی وزارت امور خارجه بیان کرد: خوشبختانه مستند هرمز با استقبال بسیار خوبی مواجه شد هم در محافل علمی و هم به عنوان پدیده گردشگری معرفی شد. وی افزود: وزارت خارجه تمهیدات بسیار خوبی در این زمینه در نظر گرفته است.
صبوری تاکید کرد: این برنامه‌ها کمک خواهد کرد که دید بین‌الملل نسبت به کشور تغییر نماید. وی ادامه داد: وظیفه سنگینی به عهده دست اندرکاران است و ما باید در کنار همه مشکلات تلاشمان را برای تغییر این دید در عرصه بین‌الملل ادامه دهیم.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا