نفت و پتروشیمی

تاكيد مراجع عظام تقليد بر صرفه جويي در مصرف برق


به گزارش صنعت کار، در طول دهه گذشته افزايش پيوسته در هزينه توليد برق، افزايش قيمت سوخت، رشد نامطمئن بار، محدوديت هاي مرتبط با محيط زيست و تعيين محل نيروگاه و نياز به رشد معقول و كنترل شده برق، تعريف اهداف صنعت برق را دگرگون ساخته است.
مديريت مصرف برق در مقابل مديريت توليد برق طي دهه گذشته به صورت يك موضوع اساسي و جدي شده و برنامه ريزي صنعت برق از شكل يك مساله كوتاه مدت براي كاهش پيك بار به صورت يك نگرش بلندمدت در جهت تخصيص منابع با درنظر گيري منافع بسيار براي صنعت برق، مشتركان و جامعه درآمده است.
ضرورت استفاده صحيح و مديريت مصرف برق هر ساله با شروع فصل تابستان و وارد مدار شدن وسايل سرمايشي و به تبع آن افزايش ميزان مصرف اهميت بيشتري مي يابد.
صنعت برق كشور همواره با تلاش كاركنان خدوم اين صنعت تلاش كرده در جهت انجام وظيفه اصلي خود كه همان تامين برق مطمئن و پايدار براي آحاد جامعه است از هيچ تلاشي فروگذاري نكند.
امسال با توجه به شرايط ويژه به وجود آمده و كاهش بارندگي در فصل بارش و كم شدن سطح آب پشت سدها حدود سه تا سه هزار و 500 مگاوات از ظرفيت نيروگاههاي برقابي كشور كاسته شده و با درنظر گرفتن رشد 5 تا 7 درصدي مصرف هر ساله در كشور پيش بيني مي شود حدود 5 تا 6 هزار مگاوات كمبود برق در كشور داشته باشيم.
از اين رو شركت توانير و شركتهاي تابعه و زيرمجموعه آن در تلاشند با توسعه و ترويج راهكارهاي مديريت مصرفي، فرهنگ مصرف در كشور را اصلاح كرده و ضمن عبور مطمئن از تابستان سالجاري از سرمايه نسل هاي آينده نيز صيانت كنند.
در همين راستا شركت توزيع برق استان قم استفتاء مراجع عظام تقليد حضرات آيات جوادي آملي، ناصر مكارم شيرازي، نوري همداني، علوي گرگاني، سيستاني، هاشمي شاهرودي، شبيري زنجاني، سبحاني را درخصوص عدم رعايت مصرف بهينه انرژي توسط برخي از مردم و ارگانها و سازمانها، مساجد و حسينيه ها و همچنين مراكز عمومي جويا شد، و اين مراجع عاليقدر به اجماع مصرف بي رويه را جايز ندانسته و بر صرفه جويي و ضرورت پرهيز از اسراف در مصرف برق تاكيد كردند.
همچنين در اقدامي مشابه روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق خوزستان با توجه به اهيمت مديريت مصرف برق در تامين و توزيع برق پايدار و محدوديت منابع توليد برق در كشور از محضر 20 نفر از مراجع عظام تقليد ديدگاه شرعي در زمينه استفاده بي رويه برق در مدارس، مساجد، حسينيه ها و تكايا با توجه به رايگان بودن بهاي برق مصرفي آنها را استفتاء كرده و در اين خصوص حضرت آيت الله العظمي گلپايگاني مصرف در حد نياز را بلامانع و بيش از حد كه موجب اختلال در شبكه عمومي شود را اسراف و حرام اعلام كرد.
همچنين حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي استفاده بي رويه از برق را در هيچ جا جايز ندانسته و بر پرداخت هزينه در صورت استفاده بي رويه توسط اين سازمان ها تاكيد كرد.
حضرت آيت الله العظمي سبحاني مصوبه مجلس شوراي اسلامي درخصوص اين سازمانها را براي استفاده بهينه عنوان كرده و مي افزايد: استفاده بي رويه مشمول مصوبه نبوده و مصرف كنندگان ضامن هستند.
حضرت آيت الله العظمي هاشمي شاهرودي اين عمل را بر خلاف مقررات دولت، حرام و موجب را ضامن دانسته است.
ديگر آيات عظام نيز مخالفت با مقررات را اجازه نداده و رضايت مسوولي كه صلاحيت اجازه دادن را دارد لازم دانسته اند.
براساس اين گزارش، روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق خوزستان نظر اين مراجع عاليقدر را درخصوص استفاده از برق بدون پرداخت بهاي آن را نيز استفتاء كرده كه در اين زمينه نيز آيات اعظام به اجماع اين اقدام را جايز ندانسته و موجب را ضامن تلقي مي كند.
اين مراجع عاليقدر درخصوص هرگونه دستكاري در كنتور برق اعلام كردند: اين اقدام شرعاً جايز نيست و عدم توانايي پرداخت هزينه مجوز دستكاري در كنتور نبوده و كاري حرام است.
منبع:پايگاه خبري توانير
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا