اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

ما نيازمند بازار صادراتى براى شمش هستيم

به گزارش خبرنگار صنعت كار، اردشير سعد محمدى در نشست خبرى خود، اظهار كرد: مهمترين نكته در ارتباط با پهنه هاى معدنى است.ما تمام محدوده هاى بلوكه شده را شناسايي كرده و آمار آن به تفكيك استان مشخص است. در مرحله اول به هيچ عنوان محدوده هايى كه مربوط به افراد بوده يا مشكل محيط زيستى دارند آزاد نمى شود بلكه محدوده هايى كه در سيستم بلوكه است براى پويايى بخش معدن واگذار مى كنيم.

وى ادامه داد: درواقع براى پروانه هايى است كه مالك ندارد و از طريق مزايده قرار ايت واگذار شود.

سعدمحمدى افزود: قرار بود پيش از عيد اين كار انجام و جلسه اى برگزار شود اما براى هماهنگى با تمام استان و همچنين هماهنگى با نمايندگان مجلس حاضر در شوراى عالى معادن با توجه به اينكه اولويت مجلس بحث بودجه مطرح است، به نيمه دوم فروردين منتقل شد.

وى اضافه كرد: معادن طبقه يك و دو كه به دليلى در گذشته بلوكه بودند، در جلسه هفته گذشته شوراى عالى معادن مصوب كرديم كه آزاد شوند. ما فضاى رقابت را فراهم مى كنيم تا شرايط بهتر شود.

سرپرست معاونت معدنى وزارت صمت، درباره ماشين آلات معدنى گفت: تعدادى ماشين آلات معدنى در گمرك است كه ديروز صحبت هايى انجام شد تا به زودى با مجوز وزير ماشين آلاتى كه در گمرك معطل هستند و ارز را خودشان تامين كرده و ساخت داخل ندارند ترخيص شوند.

سعدمحمدى گفت: ما ناچار به افزايش توليد مواد معدنى هستيم، به عنوان مثال ما امسال ١٠٠ ميليون تن سنگ آهن استخراج كرده ايم در نتيجه براى تحقق چشم انداز صنعت فولاد نيازمند توليد ١٦٠ ميليون تن سنگ آهن هستيم به همين دليل بايد تجهيزات تامين شود.
وى افزود: البته تجهيزات ساخت داخل بدون شك وارد نمى شوند اما موارد مورد نيازى كه ساخت داخل ندارند بايد وارد شده تا ميزان توليد افزايش پيدا كند.

وى بازاشاره به آمارهاى معدنى بيان كرد: امسال نسبت به سال گذشته رشد توليدات معدنى را شاهد هستيم. بخش معدن ٦ هزار و ٢٥٩ پروانه معدنى فعال و ٣٩٠٠ معدن غير فعال داريم كه مى توانند فعال شوند. همچنين
١٠٩٧ مجوز برداشت داريم. از سويى ديگر ٢٣٤٨ معدن بلامعارض داريم كه بايد روى آنها كار شده تا فعال شوند.
وى بيان كرد: در ٦ ماهه٣٠٩ پروانه جديد صادر شده است و اميدواريم تا پايان سال شرايط رو به رشد داشته باشيم.

سعد محمدى تاكيد كرد: ما نيازمند يك تغيير در رفتار معدنى هستيم تا شاهد رشد و پويايى در اين بخش باشيم.

وى ادامه داد: مانيازمند طراحى جديد هستيم تا تكنولوژى ما با دنيا همسو شود. خوشبختانه نيروهاى متخصص در اين زمينه وجود دارد اما بايد زيرساخت ها فراهم شود.

سرپرست معاونت معدنى وزارت صمت اضافه كرد: سخت افزار در كنار نرم افزار مي تواند تغيير را ايجاد كند.اما نيازمند آموزش هستيم. اين اتفاق منجر به كاهش هزينه مي شود و امروز كشور به اين كاهش هزينه نيازمند است.

به گفته سعدمحمدى، افزايش توليد در فلزات بايد با برنامه جدى پيش رود. خوشبختانه اين موضوع در حوزه مس ايجاد شده است. توليدات معدنى بايد براى تامين نياز در پايين دست ارتقا پيدا كند. درواقع توليد بايد به صورتى باشد كه هم نياز داخلى تامين شود و هم پاسخگوى بازار هاى صادراتى باشيم. نياز است تا بازار بين المللى را حفظ كنيم.

وى تصريح كرد: بايد برنامه توليد به سطحي برسد كه بازار بين المللى را از دست ندهيم درنتيجه ارتقا توليد و اشتغال و سرمايه گذارى و همچنين اينكه معدن مى تواند در محروميت زدايي ايفاى نقش كند، درواقع باعث مي شود كه براى ارتقاى اين بخش و با دانش روز برنامه ريزى كنيم.

سعد محمدى در پاسخ به صنعت كار درباره وضعيت بازار فولاد، بيان كرد: نوع بيان براى است استدلال بسيار مهم است. به عنوان مثال از ٣٠ ميليون توليد فولاد ٢٠ ميليون شمش است كه تبديل به محصولات ديگر مي شود و مابقى اسلب است.

وى ادامه داد: در بخش شمش مصرف داخلى ١٢ ميليون است آيا درست كه صادرات براى اين بخش ممنوع شود؟ ما بايد بدانيم نسخه اى كه براى محصولات طويل بسته مى شود با ورق متفاوت است.
وقتى افزايش توليد داريم نيازمند صادرات هستيم آيا مي توان توليد را كاهش داد؟در نتيجه اين موضوعات بسيار كارشناسى است.
سعد محمدى تصريح كرد: ما نيازمند بازار صادراتى براى شمش هستيم البته در برخى موارد خلا قانونى داريم كه بايد در مجلس حل كنيم. اگر نياز به ورق كمتر از ٥ ميليمتر بالا است بايد با وضع قانون بازار را درست كنيم.

به گفته وى، توليد داخل اولويت ما است اما تمامى موارد نيازمند كارشناسى دقيق است. درنتيجه ما فردا با فولادى ها در مورد موارد ياد شده جلسه داريم.

سعد محمدى گفت: ما بايد اين موضوعات را حل كنيم تا خلا ها پرشده و تصميمات به نحوى باشد كه توليد كننده در آرامش بوده و بتوانيم شرايط بازار را مديريت كنيم.

وى در ادامه درباره برنامه‌ای که قرار بود از سوی وزارت صمت به واحدهای معدنی تا ۱۵ اسفند برای افق ۱۴۰۰ ابلاغ شود، گفت: برای سال ۱۴۰۰ تمامی واحدها از نظر تامین گندله، کنسانتره سنگ آهن و تقسیم بندی شمش برنامه ریزی شده اند که این برنامه ریزی به واحدهای معدنی ابلاغ شده است.
سعد محمدی تصریح کرد: در این راستا تکلیف تمامی واحدها برای تولید داخل، صادرات و تنظیم بازار مشخص شده است که واحدها بر اساس آن می تواند برنامه ریزی های لازم را انجام دهند و در صورتی که واحدها با مسائل و معضلاتی همراه بودند با وزارت صمت درمیان خواهند گذاشت و ما برنامه را تصحیح خواهیم کرد.

انتهاى پيام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا