صنعت کار » تایر پاپهن برای نخستین بار در خاورمیانه در داخل ساخته شد

تایر پاپهن برای نخستین بار در خاورمیانه در داخل ساخته شد

تولید تایرهای پاپهن که نسل جدید تایر خودروهای سنگین است، برای نخستین بار در خاورمیانه توسط متخصصان و مهندسان ایرانی انجام شد.

به گزارش صنعت کار، این نوع از تایرها که قدمتی حدود یک دهه در صنعت تایرسازی و حمل و نقل جاده‌ای دارد، می‌تواند جایگزین دو حلقه تایر (دوقلو) فعلی در محور عقب کامیون‌ها یا تریلی‌ها شود.

این تایرها که عرضی حدود ۴۴۵ میلی‌متر دارند، با کارکردی بهتر از تایرهای دوقلو، توانایی بسیار خوبی برای حمل بار داشته و عملکردی به مراتب بهتر دارند.

به گفته سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران، در تولید این نوع خاص از تایرها مواد اولیه کمتری مصرف شده و با توجه به قیمت پایین‌تر در مقایسه با حلقه تایرهای دوقلو معمولی، صرفه‌جویی اقتصادی و کاهش هزینه‌های حمل و نقل به همراه دارد.

«مصطفی تنها» به ایرنا گفت: این تایرها مشکلاتی که تایرهای دوقلو گاهی اوقات با آن مواجه بودند از جمله اینکه سنگ، تکه آجر و غیره بین‌شان گیر می‌کرد و مشکل‌آفرین می‌شد را ندارند و از این نظر ایمنی بالاتری دارند، همچنین از نظر آلایندگی زیست‌محیطی شرایط بهتری داشته، مصرف سوخت خودورها را پایین تر آورده و خودروها فرمان‌پذیری بهتری خواهند داشت.

وی تصریح‌کرد: این نوع خاص از تایرها که با فناوری بومی و به دست توانای متخصصان داخلی ساخته شده، موفق به پاس کردن استاندارد R۱۱۷ اتحادیه اروپا شده است که مراحل تست خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و به‌زودی به تولید انبوه می‌رسد.

تولید تایر شاسی‌بلندها

این مقام صنفی در ادامه، تولید تایر برای خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور را دیگر دستاورد شرکت‌های داخلی عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته با انجام سرمایه‌گذاری‌های گسترده شرکت‌های داخلی و با بها دادن بیشتر به موضوع تحقیق و توسعه(R&D)، تولید این تایرها با استاندارد کیفی بالا در دستور کار قرار گرفت، این در حالی است که در گذشته برای تغییر نسل تایرها ناگزیر از اتکا به کمک‌های خارجی بودیم.

به گزارش ایرنا، کراس‌اوور عنوان نوعی از طرح خودرو است که دارای ظاهر و طراحی بینابینی هستند. یعنی هم برخی ویژگی‌های خودروهای شاسی بلند را دارا هستند و هم برخی ویژگی‌های خودروهای سدان یا هاچ‌بک را دارند.

تنها افزود: تا پیش از این کارخانجات داخلی تایرهای تا رینگ ۱۶ را تولید می‌کردند، اما امروز تایرهای رینگ ۱۷، ۱۸ و ۱۹ توسط سه شرکت داخلی و حتی تایر رینگ ۲۰ از سوی یکی از همین سه شرکت تولید می‌شود.

تولید تایرهای زمستانه

وی همچنین از تولید تایرهای زمستانه در کشور خبر داد و اظهار داشت: در فصول سرد سال، تایرهای معمولی خاصیت چسبندگی خود را از دست می‌دهند، اما با به‌کار بردن مواد اولیه مخصوص و تحقیق درخصوص فرمولاسیون آنها، همچنین به‌کارگیری طرح‌های متفاوت و توان هدایت آب از زیر لاستیک، تایرهای زمستانه نیز به جرگه محصولات جدید کارخانجات ایرانی پیوستند.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران خاطرنشان‌کرد:‌ تولید این نوع خاص از تایرها در یکی از شرکت‌های بزرگ داخلی عملیاتی و اجرایی شده است.

رکورد تولید تایر امسال شکسته می‌شود

این مقام صنفی در پایان با اشاره به عبور تیراژ تولید تایر در ۱۰ ماهه امسال از کل تولید سال ۹۸، بیان‌داشت: امیدواریم تایرسازان داخلی بتوانند تا پایان سال از شمارگان تولید ۲۲ میلیون حلقه عبور کنند که رکوردی در ۴۲ سال گذشته و با توجه به تداوم تحریم‌ها و پاندومی کرونا دستاورد بزرگی است.

بررسی آمار عملکرد کارخانه های تایرسازی حاکی است از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه ۲۲۵ هزار و ۲۶۹ تن انواع تایر تولید شد که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

این آمار مشتمل بر ۲۰ میلیون و ۹۱۳ هزار و ۱۴۷ حلقه تایر است که از این نظر نیز رشد ۲۰ درصد در مقایسه با ۱۰ ماهه پارسال به ثبت رسید.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته‌های تازه

خودروکارعصر تشکلعصر خدماتعصر خدمات