اخباربانک و بیمهبرتر

رونق بازار ارز دیجیتال در خراسان رضوی

به گزارش صنعت کار، این در حالی است که هنوز تولید و خرید و فروش ارز دیجیتال مسیر قانونی خود را طی نکرده است و مردم با آن آشنایی کامل ندارند اما معاملات در سایه، خبر از افزایش تولید، خرید و فروش و حتی قاچاق ارز دیجیتال و وسایل مربوط به آن می‌دهد.

آنان که از بازار بورس، سکه و طلا و مسکن ناامید شده‌اند با سوق دادن سرمایه های خود به بازاری که هنوز شناخت کاملی از آن ندارند راهی برای جبران شکستهای گذشته خود یافته و مسیر جدیدی را برای سرمایه گذاری گشوده اند که هنوز رنگ قانونی به خود نگرفته است.

در این رابطه محمدرضا مانی یکتا معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی به تازگی در یک برنامه تلویزیونی با تاکید بر اینکه «بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیات دولت در سال ۹۸ مبادله رمز ارزها در کشور ممنوع است» به مردم هشدار داده است: خطرهای این رمز ارزها بسیار زیاد است و پرونده‌های بسیاری در زمینه کلاهبرداری، سرقت از کیف پول و مسدود شدن کیف پول رمز ارزها تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه در موضوع رمز ارزها با یک پدیده روبرو هستیم که اثر ان در کشورها یکنواخت نیست، گفت: هیچ پشتوانه دولتی و حاکمیتی در دنیا برای رمز ارزها وجود ندارد و به این علت مبادلات جهانی آن از سال ۲۰۱۶ افزایش نداشته است.

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی افزود: در سال ۲۰۱۶ میزان مبادلات روزانه رمز ارزها ۱۳۰ میلیارد دلار بوده که همچنان این رقم حفظ شده است و به دلیل غیر مجاز بودن این حوزه برآورد دقیقی از مبادلات آن در کشور وجود ندارد.

مانی یکتا تاکید کرد: به علت پشتوانه نداشتن رمز ارزها، نوسانات قابل ملاحظه‌ای در حد ۱۵ تا ۲۰ درصد در روز برای آن وجود دارد.

باید گفت رونق گرفتن بازار ارز دیجیتال موجبات نگرانی کاسبان سکه و طلا در مشهد را فراهم کرده به طوری که ایام پایانی سال که طلافروشان در انتظار خروج رکود از این بازار و رونق گرفتن معاملات سکه و طلا بودند با پدیده جدیدی به نام ارز دیجیتال روبه رو شده اند که امید آنان را به کلی از بین برده است.

تشدید کسادی بازار طلا

نایب رییس اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد از کاهش حجم معاملات سکه و طلا و ضعیف شدن بازار آن به دلیل رونق کسب و کار ارز دیجیتال خبر داد.

محمدرضا وفادار گفت: سرمایه های سرگردان به دنبال راه های به دست آوردن سود بیشتر هستند و اگر تا دیروز بازار مسکن، بورس، طلا و سکه رونق داشته امروز رونق تولید و عرضه ارز دیجیتال، سرمایه های سرگردان را به سمت این بازار سوق داده است.

وی ادامه داد: معاملات طلا و سکه که گمان می رفت در ایام پایانی سال رونق بگیرد کساد شده است و یکی از دلایل کسادی این بازار را می‌توان رونق معاملات ارز دیجیتال دانست.

۲۵۲ جواز تاسیس در برابر یک پروانه تولید ارز دیجیتال

همه جا صحبت از مزارع ارز دیجیتال و تولید زیرپله ای آن در خراسان رضوی است اما مسوولان حجم بالای تولید این نوع ارز را قانونی نمی دانند.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از ۲۵۲ جواز تاسیسی که تاکنون برای تولید ارز دیجیتال در استان صادر شده، فقط یک جواز منجر به صدور پروانه بهره برداری گشته است.

جواد خزائی از اظهار نظر در خصوص وجود مزارع ارز دیجیتال در خراسان رضوی خودداری کرد و مسوولیت این بخش را مربوط به دستگاه های اجرایی دیگر دانست.

وی در تشریح دلایل رونق گرفتن کسب و کار مربوط به ارز دیجیتال در خراسان رضوی و سایر نقاط کشور افزود: قیمت جهانی ارز دیجیتال پنج برابر شده است و کسب و کار در این زمینه را مزیت دار کرده است.

عقب ماندن قوانین در برابر تقاضا برای ارز دیجیتال

به نظر می‌رسد هنوز شیوه نامه ای برای معاملات قانونی ارز دیجیتال تدوین و به استانها ابلاغ نشده است اما خرید و فروش آن در صرافی ها در حال انجام است.

کارشناس مسوول اقتصادی دبیرخانه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت و مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: قاچاق به معنای هر فعل یا ترک فعلی است که موجب نقض تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا و ارز شود یا جنسی است که تشریفات قانونی در خصوص آن رعایت نشده باشد.

سعید سبزه محمدی افزود: ارز دیجیتال ورود و خروجی از کشور ندارد که تشریفات قانونی برای آن تعریف شود، واردات دستگاه ماینر نیز قانونی است و واردات آن تعرفه دارد.

وی اضافه کرد: حتی به افرادی که از مسیرهای غیرقانونی اقدام به وارد کردن دستگاه ماینر کرده بودند مهلت داده شد تا وارد سامانه بهین یاب شده، ثبت نام کرده و حقوق و عوارض این دستگاه را پرداخت کنند.

او اظهار داشت: پرونده‌هایی نیز در قالب ورود دستگاه ماینر قاچاق در خراسان رضوی تشکیل شده بود که به متهمان فرصت داده شد با ثبت نام در سامانه بهین یاب و پرداخت حقوق و عوارض آن، از جرم قاچاق تبرئه شوند.

کارشناس مسوول اقتصادی دبیرخانه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: تولید ارز دیجیتال در شهرکهای خاص و تحت قوانین خاص تعریف شده و استفاده از آن، دستورالعمل خاص خود را دارد به طوری که تعرفه برق مصرفی آن برابر با تعرفه برق صادراتی است و نرخ زمینی که به آنان تعلق می گیرد چند برابر زمین معمولی است و ارز تولید شده از آن در سیستم صرافی ها قابل خرید و فروش است.

سبزه محمدی افزود: ارز دیجیتال تولیدی در داخل، زمانی که از کشور خارج می‌شود، دلار به جای آن وارد کشور خواهد شد لذا اگر شیوه نامه جامعی برای خرید و فروش آن تدوین شود می‌تواند یک مزیت اقتصادی برای کشور باشد.

وی ادامه داد: در صورتی که ارز دیجیتال تولیدی موجب خروج ارز یا ورود غیرقانونی ارز به کشور شود ارتکاب به قاچاق محسوب شده و یک جرم محرز خواهد بود.

دشواری مقابله با قاچاق ارز دیجیتال

کارشناس مسوول اقتصادی دبیرخانه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی شناسایی ارز دیجیتال قاچاق و اثبات جرم آن را بسیار دشوار و پیچیده دانست و گفت: بانک مرکزی متولی ارز دیجیتال است و هنوز شیوه نامه ای برای تعریف ساز و کار خرید و فروش ارز دیجیتال تدوین و ابلاغ نکرده است.

سبزه محمدی افزود: به تبع آن ستاد مرکزی مقابله با قاچاق کالا و ارز نیز بخشنامه ای مبتنی بر تعریف ضوابط خاص برای مقابله با قاچاق ارز دیجیتال ابلاغ نکرده است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد در مقایسه با رشد تقاضایی که برای ارز دیجیتال در کشور به وجود آمده، تدوین ضوابط و قوانین برای نظام مند یا قانونی کردن خرید و فروش آن عقب افتاده است.

او با اشاره به تاثیر رشد خرید و فروش ارز دیجیتال بر بازار سنتی دلالی یا خرید و فروش غیرقانونی ارز در مشهد افزود: به نظر می‌رسد، پول های خارج شده و سرگردان از بازار بورس، مسکن، سکه و طلا، این مرتبه به سبب تبلیغات پیرامون ارز دیجیتال به سمت این بخش سوق یافته است.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا