اخبارصنعت و معدن

کارخانه گندله سازی سه چاهون بافق افتتاح شد

به گزارش صنعت کار، به گفته مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق با راه اندازی این واحد بستر برای جلوگیری از خام فروشی ۲۳ درصد سالانه سنگ آهن تولیدی این شهرستان که معادل چهار میلیون تن است، فراهم شد.

رضا فلاح مبارکه افزود: عملیات اجرایی کارخانه از سال ۹۴ در قالب کنسرسیومی با شرکت‌های چینی، ژاپنی و ایرانی آغاز و پس از پنج سال آماده بهره‌برداری شد.

وی خوراک این واحد صنعتی را کنسانتره سنگ آهن ذکر کرد و افزود: استخراج سنگ آهن از معادن منطقه پس از پرعیارسازی (بالای ۶۰ درصد) در یک فرایند با تجهیزات پیشرفته معدنی، به کنسانتره تبدیل می‌شود که در برنامه‌های کوتاه و بلند مدت، کنسانتره حاصل از معادن سنگ آهن منطقه مانند معدن دی ۱۹، آنومالی شمالی و چاه‌گز تامین می‌شود که نقش مهمی در ارزش افزوده سنگ آهن و جلوگیری از خام فروشی دارد.

وی راه اندازی کارخانه یادشده را یکی دیگر از حلقه‌های تولید فولاد در شرکت سنگ آهن مرکزی ایران – بافق ذکر کرد و یادآور شد: جلوگیری از خام فروشی، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و تنوع بخشی به محصولات سنگ آهن عمده‌ترین مزایای این طرح صنعتی است .

«گُندُله» گلوله‌های تولید شده از نرمه یا خردشده سنگ آهن و سایر مواد افزودنی است که نخست به صورت خام است و سپس پخته و سخت می‌شود و برای احیا به روش سنتی تولید آهن در کوره بلند یا روش‌های متعدد احیای مستقیم به کار می‌رود.

گندله سازی یکی از طرح‌های جوار معدنی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق است که با سایر طرح ها، زنجیره فولاد را در این شهرستان تکمیل می‌کند و این کارخانه ظرفیت تولید سالانه پنج میلیون تن گندله را دارد که در روش احیای مستقیم تولید فولاد، کاربرد دارد.

این شهرستان در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران قرار دارد و از رونق فعالیت‌های معدنی برخوردار است، منطقه از لحاظ اندیس‌های معدنی غنی است و مهمترین آن را می‌توان سنگ آهن، فسفات، سرب و روی نام برد و رگه‌هایی از اورانیوم نیز در آن مشاهده می‌شود که در حال حاضر زندگی ۷۰ درصد جمعیت شهرستان از طریق کار در معادن تامین می‌شود.

مرکز شهرستان ۵۸ هزارنفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا