اخبارتاپنفت و پتروشیمیویژه ها

اشتهاى چين براى نفت رو به افزايش است/ چين و هند بازار خوبى براى نفت ايران

به گزارش صنعت كار، افزايش اشتهاى چين در مصرف نفت بى ترديد ناشى از برنامه هاى اقتصادى آن براى حضور هرچه بيشتر در بازار هاى جهانى است.

اژدهاى سرخ در تلاش است در تمامى بخش هاى صنعتى و انرژى به قدرت اول جهان تبديل شود. امروز چين با افزايش تقاضا نفت سعى برآن دارد تا سهم خود در بازار انرژى را مانند ديگر بازارها همچون فولاد افزايش دهد.

سعيد ساويز كارشناس نفت و انرژى در گفت و گو با خبرنگار «صنعت كار» درباره صدرنشينى چين در بازار مصرف نفت، اظهار كرد: چين از مدتى قبل جاى امريكا در جدول تقاضاى نفت را گرفته است.
وى درباره علت اين موضوع بيان كرد: اصلى ترين علت اين موضوع برنامه توسعه اى چين است. اين كشور در حال افزايش توليدات و درآمد خود است به همين دليل ميزان مصرف انرژى در آن رو به افزايش است.
ساويز تصريح كرد: از سويى ديگر چين در نظر داردبه هاب تقسيم انرژى تبديل شود. در واقع در نظر دارد نفت را خريده و با تبديل به انرژى هاى ديگر آن را به بازار جهانى صادر كند.
به گزارش صنعت كار، چين در تلاش است با افزايش تقاضا در حوزه انرژى حجم زيادى از نفت را خريدارى كرده و سپس با استفاده از سياست دامپينگ كه بارها در حوزه هاى ديگر همچون فولاد از آن استفاده كرده، بخش عمده اى از بازار را از آن خود كند.
اين كارشناس نفت و انرژى در ادامه افزود: در حالى ميزان تقاضاى نفت از سوى چين رو به افزايش است كه كشورهاى اروپايى و امريكايى به سمت انرژى هاى نو در حال حركت هستند و در نظر دارند تا سال ٢٠٥٠ ديگر توليد نفت نداشته باشند اما به اعتقاد بنده اين سياست شكست خواهد خورد.
به گفته ساويز، در اين زمان چين سعى دارد مديريت بازار را به دست بگيرد.

اما در اين زمان فرصت خوبى پيش روى ايران قرار گرفته تا صادرات نفت خود به چين را افزايش دهد. اين در حالى است كه قرادادهاى بلند مدتى ميان ايران و چين براى توسعه هاى اقتصادى شكل گرفته كه نفت مى تواند بخشى از آن باشد.
ساويز درباره استفاده ايران از فرصت پيش آمده بيان كرد: چين قراردادهايى مانند قرادادهاى ايران با عراق دارد، اما در ايران اين قراردادها رنگ سياسى به خود گرفته است. در حالى كه قراردادهاى بلند مدت بايد به قراردادهاى كوچك تقسيم شود و حجم همكارى ها افزايش يابد.
وى تصريح كرد: مراودات ايران با اين بازار بزرگ خوب است اما اينكه چطور از فرصت پيش آمده استفاده شود موضوعى نيازمند برنامه ريزى است.
ساويز تاكيد كرد: نمى توان مثل قبل انتظار داشت كه در ازاى فروش نفت دلار دريافت كرد. چين بدنبال همكارى با عراق است پس بايد شكل اين تجارت تغيير كند.
وى در پايان با اشاره به بازار مصرفى هند نيز اظهار كرد: هند نيز بازار مصرف بزرگى در اختيار دارد كه فرصت خوبى براى ايران تلقى مى شود. بايد در كنار همكارى با چين، همكارى با هند نيز شكل گيرد تا جايى كه ايران به براى چين و هند تامين كننده اى امن باشد.

به گزارش صنعت كار، بهره بردارى از بازار مصرفى چين و هند فرصت خوبى است تا مشكلات ناشى از تحريم براى بازار نفت ايران جبران شود.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا