اخبارتاپ

آب خلیج فارس نجات بخش حیات کویر مرکزی ایران

شرایط  خشک و خشن مناطق فلات مرکزی و کمبود شدید نزولات آسمانی و همچنین توسعه این مناطق موجب شد که تامین آب از خلیج فارس در دستورکار دولت تدبیر و امید قرارگیرد تا زمینه برای رونق تولید بویژه دربخش صنایع و ایجاد اشتغال دائمی باشد.

مگا پروژه انتقال آب خلیج فارس به عنوان طولانی ترین خط انتقال آب در کشور به طول ۸۰۰  کیلومتر از غرب بندرعباس آغاز شد و با وجود اینکه از سه استان هرمزگان، کرمان و یزد می‌گذرد اما نزدیک به ۱۷ استان از مزایای آن بهره خواهند شد.

نکته مهم در اجرای این ابرپروژه اتکا کامل به توان  متخصصان جوان و خلاق داخلی بوده که در مجموع این پروژه‌ زیرساختی و توسعه‌ای ضمن جلوگیری از مهاجرت مردم به سایر نقاط برای ۵۴ هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد می‌کند.

تامین آب مصرفی کارخانه‌های مهم صنعتی در مرکز ایران یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت‌ها  در مدت ۴۰ سال گذشته بوده است و به نظر می‌رسد با پایان یافتن این پروژه و دسترسی صنایع عظیم موجود در این منطقه به آب، بتوان تا حد زیادی این نگرانی را رفع شده ارزیابی کرد.

این طرح بزرگ ملی که در دولت دوازدهم اجرایی شد علاوه بر حرکت چرخ صنعت و ایجاد اشتغال در استانها، در مسیر خود، آب کشاورزی شهرهای فلات مرکزی ایران را هم تامین می‌کند.

۱۵ آبان و ۲۴ اسفند ۹۹ روزی ماندگار برای تاریخ کهن ایران

مرحله نخست مگا پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران به طول ۳۰۵ کیلومتر از بندرعباس به سیرجان با ۱۶۳ هزار میلیارد ریال ۱۵ آبان ۹۹ و مرحله دوم به استان های شمالی و مرکزی کشور مس‌ سرچشمه کرمان و سپس آبرسانی به چادرملو و اردکان یزد به طول ۵۲۰  کیلومتر یکهزار و ۲۰۰ هزار میلیارد ریال ۲۴ اسفندماه ۹۹ از طریق ویدیو کنفرانس با پیام رییس جمهوری افتتاح شد که روز ماندگاری در تاریخ کهن چندهزار ساله ایران رقم خورده است.

راه اندازی پروژه آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس و انتقال آب خلیج فارس به استان‌های کویری به عنوان بزرگترین سایت شیرین سازی انتقال آب دریا در کشور به صورت کاملا محیط زیستی با حمایت دولت و کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت و با سرمایه‌گذاری سه شرکت گل‌گهر، شرکت ملی صنایع مس ایران و چادرملو وارد فعالیت اجرایی شد.

تامین آب شرب و صنعت از طریق نمک زدایی و شیرین سازی، کمک به رشد صنعت در استان‌های کویری و کم آب کشور از جمله هرمزگان، کرمان و یزد، تامین بخشی از نیازها و مصارف آب مجتمع‌های تولیدی درحال بهره‌برداری و طرح‌های توسعه مجتمع‌های معدنی و صنعتی، گل‌گهر، مس سرچشمه و چادرملو یکی از مهم‌ترین مزایای انتقال آب خلیج فارس می‌باشد.

پروژه انتقال آب خلیج فارس به نواحی مرکزی ایران یکی از آن طرح‌هایی است که جزو آرزوهای چند ساله برای فلات مرکزی ایران بوده، چرا که این پروژه می‌تواند مشکل کم آبی و ذخیره ظرفیت‌های آبی را تا حد زیادی کاهش دهد.

در دولت تدبیر وامید دربخش آب وخاک یک انقلاب بزرگ ایجاد شد

رییس جمهوری در آیین بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی پنج بخش از طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استان‌های هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان در پنجاه وهفتمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، با اشاره به اقدام‌های انجام شده در این دولت گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بخش آب و خاک نه یک جهش بلکه یک انقلاب بزرگ رخ داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به مرکز و منطقه شرق را یک طرح بسیار عظیم و تاریخی در توسعه متوازن کشور برشمرد و افزود: این طرح جزو آرزوهای همه مسوولان کشور بوده است و بسیار خوشحالیم که امروز شاهد بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی آن هستیم

وی، اهمیت این طرح را خط انتقال امید برای کشاورزان و صنعتگران فلات مرکزی ایران دانست که بی آبی یکی از دغدغه‌های این گروه‌ها برای فعالیت بوده است.

روحانی در افتتاح مرحله نخست شیرین سازی و قطعه نخست خط انتقال آب به فلات مرکزی ایران  اظهارداشت: این پروژه، پروژه ای باورنکردنی بود که در دولت تدبیر و امید محقق شد. من باید به راستی این خط انتقال آب را خط انتقال امید بگذارم. چون فقط آب به فلات مرکزی نمی‌رسد، بلکه امید به فلات مرکزی می‌رسد.

خط انتقال امید هدیه ای برای نسل آینده

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز خط انتقال آب خلیج فارس به استان های مرکزی ایران را که به خط انتقال امید نامگذاری شده است، هدیه ای برای نسل آینده و اتفاقی بزرگ در تاریخ ایران دانست.

علیرضا رزم حسینی افزود: امسال با همه تنگناها و تحریم‌های ظالمانه دشمنان، اما با به ثمر نشستن رویایی ناباورانه انتقال آب از دریا به صحرا سالی ماندگار در تاریخ تابناک ایران خواهد بود.

وی با بیان اینکه قطعه نخست خط انتقال آب از هرمزگان به معادن گل گهر در استان کرمان آبان ماه امسال افتتاح شد، بیان کرد: امروز قطعه ۲ و ۳ این خط از گل گهر به مس سرچشمه به طول ۱۵۰ کیلومتر و از مس سرچشمه به اردکان به طول ۵۵۰ کیلومتر و در کل با طول خط انتقال ۸۲۰ کیلومتر از خلیج فارس تا اردکان افتتاح می‌شود.

رزم حسینی با بیان اینکه خدای سبحان را شاکریم که این رویایی ناباورانه محقق شده است، اضافه کرد: با انتقال ۸۲۰ کیلومتر (خط اول) همزمان خط دوم از همین مسیر از هرمزگان به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول یکهزار و ۵۵۰ کیلومتر خواهد رفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به دستاوردهای این ابر پروژه مهم و استراتژیک گفت: تامین آب پایدار و جدید، تحول اقتصادی با توجه به فعالیت شرکت‌های بزرگ معدنی و پتروشیمی در مسیر انتقال، محرومیت زدایی و توسعه متوازن، تثبیت جمعیت در شرق کشور و جلوگیری از مهاجرت و حاشیه نشینی، اشتغال پایدار و استفاده شهرک‌ها و نواحی صنعتی در طول مسیر از آب پایدار از دستاوردهای این ابر پروژه ملی می‌باشد.

وی همچنین با اشاره به توجهات رهبرمعظم انقلاب و ریاست جمهوری در خصوص توسعه سواحل مکران تصریح کرد: خط چهار این پروژه مهم سبب آبادانی هرچه بهتر سواحل مکران و استفاده پروژه‌های مهم مستقر در این منطقه ژئوپلتیکی از این آب می باشد.

رزم حسینی در ادامه با تشکر از توجهات جدی رییس جمهوری به این پروژه مهم، گفت: رییس‌جمهوری در سال ۱۳۹۶ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای شروع کار ۴۰۰ میلیون دلار بودجه اختصاص داد که تاکنون ۲۸۰ میلیون دلار آن را استفاده کرده ایم و تاکیدات روحانی برای شروع عملیات اجرایی خطوط دوم و سوم و همچنین خط چهارم به سیستان و بلوچستان نیز قابل تقدیر است.

دسترسی کشور به دریا توفیق بسیار بزرگی است

با توجه خشکسالی بیش از دو دهه در کشور و کمبود شدید آب درمناطق مرکزی ، طرح احداث انتقال آب ،یکی از راههای نجات این مناطق از وضعیت بی آبی بود و درسال ۹۹ با ابتکار عمل دولت یک فرصت برای توسعه کشور فراهم آورد.

وزیر نیرو نیز با اشاره به اینکه امروز شیرین‌سازی آب دریا یکی از پروژه‌های مهم در جهان محسوب می‌شود و دسترسی کشور به دریا در شمال و جنوب کشور، توفیق بسیار بزرگی است.

وزیر نیرو در خصوص شیرین سازی آب دریا و انتقال آب خیج فارس گفت: در دولت تدبیر و امید مطالعه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به ۱۷ استان کشور آغاز شد که اکنون به انتها رسیده، ۱۷ استانی که سالیانه ۶۰ میلیارد مترمکعب مصرف آب سطحی و زیرزمینی دارند که ۲ میلیارد مترمکعب آن در بخش صنعت مصرف می‌شود.

‌رضا اردکانیان بیان داشت: مطابق برنامه توسعه ۳۰ ساله، مصرف آب در بخش صنعت در این استان‌ها به بیش از سه میلیارد مترمکعب افزایش خواهدداشت و محاسبات نشان داده بخش صنعت سالیانه ۹۵۰ میلیون مترمکعب برای مصارف خود کمبود خواهند داشت و به همین دلیل، استفاده از آب دریا یکی از روش‌های تاثیرگذار خواهدبود.

وی اظهارداشت: امروز نیازمند وجود صنایع بزرگی هستیم که تامین آب با این هزینه برایشان موجه باشد و هرچه جلوتر برویم، دیگر نیازی نیست تا به دنبال صنایع جدید باشیم، بلکه باید صنایع مستقرمان را توجیه کنیم که به جای استفاده از آب شرب یا حقابه‌های کشاورزان، به استفاده از آب دریا بپردازند که استمرار، پایداری و توجیه اقتصادی دارد و مطابق ملاحظات زیست محیطی است.
رزم حسینی یادآورشد: از حدود ۶۷ سال پیش در ایران نمک زدایی از آب در کشورهای همسایه انجام می‌شد و امروز به دلیل دستیابی به فناوری، امکان اقتصادی کردن چنین طرح‌ها و پروژه‌هایی وجود دارد.
وزیر نیرو ادامه داد: ۲۶ میلیارد مترمکعب آب بدون نمک زدایی به سه استان هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان از محل آب دریای خلیج فارس تخصیص یافت که صرف خنک کردن برج‌های خنک کننده نیروگاه‌ها، آبزی پروری و غیره خواهد شد.
وی درپایان یادآورشد: بیش از ۸۵۰ آب شیرین کن در منطقه خلیج فارس مشغول فعالیت است که ۲۵ مورد آن‌ها آب شیرین کن‌های بزرگ با ظرفیت بیش از ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز هستند.

 استفاده از آب دریا برای ایران یک الزام

با وجود اینکه کشورهای مختلف از جمله حوزه خلیج فارس از آب دریا برای مصرف شرب وصنعت بهره می گرفتند ولی ایران دراین سالها تنها برای مصارف شرب آن هم به شکل محدود بود لذا دراستفاده از آب دریا برای کشور ایران که در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و تنها ۴۶ درصد از جمعیت آن به ۲۰ درصد از آب دسترسی دارند، یک الزام است.

معاون آب و آبفای وزیرنیرو در این راستا با اشاره به اینکه ۹۷ درصد از آب‌های جهان را دریاها تشکیل می‌دهند، گفت: باتوجه به کمبود آب شیرین درسطح جهان هر روز کشورهای جهان برای تکنولوژی‌های مدرن و موثرتر برای استفاده بهینه از آب دریا استفاده می‌کنند که ایران نیز یکی از این کشورها می‌باشد و حتی کشورهای که به اندازه کافی آب شیرین و تجدیدپذیر دارند، امروزه آب دریا را به عنوان یک منبع نگاه می‌کنند.

قاسم تقی‌زاده خامسی اظهارداشت: پروژه بزرگ شیرین‌سازی آب دریا در کشور از خلیج فارس و انتقال به استان‌های کرمان و یزد نیز امروز شاهد بهره‌برداری از آن بودیم می‌تواند برای ما الگو باشد؛ زیرا که حداقل مصرف آب در صنعت در افق آینده ۲ برابر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: خوشبختانه با بهره‌برداری از این آب شیرین کن، ۷۲ مین واحد نمک زدایی کشور در ایران به نتیجه می‌رسد که ۵۴ واحد آن در دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری رسیده و ۲۳ واحد دیگر نیز تا پایان همین دولت به نتیجه خواهد رسید.

تقی‌زاده خامسی ابرازداشت: درسال ۹۲ کشور تنها ۱۷ آب شیرین کن داشت که با اقدام‌های انجام شده درحال حاضر این تعداد به ۷۲ مورد رسیده است.

هرمزگان چشمه جوشان تولید آب شیرین کشور

استان هرمزگان که تاکنون شاهراه تجاری کشور و لنگر ثبات و امنیت خلیج فارس و دریای عمان و مهد علوم و صنایع دریایی کشور بوده، هم اکنون با پروژه‌های بزرگ تصفیه و انتقال آب به چشمه جوشان آب شیرین کشور تبدیل شده است.

استاندار هرمزگان در این خصوص گفت: کمتر از پنج ماه پیش، مرحله نخست اَبَرپروژه آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی خلیج فارس افتتاح شد و پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران نیز به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های آبی خاکی خاورمیانه در استان هرمزگان درحال اجراست.

فریدون همتی  بهمن ماه۹۹ در همایش بین المللی تصفیه آب و نمک زدایی افزود: یکی از مهم ترین الزامات توسعه پایدار دسترسی مناسب به منابع آب پایدار است و برای اطمینان از نقش‌آفرینی هرچه بهتر هرمزگان درتوسعه پایدار، بزرگترین آب شیرین‌های کشور در استان احداث شده و با این پروژه‌ها می‌توان هرمزگان را مهم ترین بازیگر عرصه تامین آب کشور دانست.

به گفته استاندارهرمزگان، تمام این پیشرفت‌ها با مشارکت حداکثری بخش خصوصی شکل گرفته که نشان از ثبات و امنیت سرمایه‌گذاری در استان دارد.

شیرین سازی آب دریا راهکاری موثر برای مقابله با کم آبی

صنعت شیرین سازی آب دریا که در سه دهه اخیر و به دنبال تشدید خشکسالی و کاهش باران، به عنوان راهکاری موثر برای مقابله با کم آبی مورد توجه ویژه برنامه ریزان قرار گرفته، در هرمزگان روند رو به رشدی دارد و کام مردم این استان هر روز با توسعه این صنعت، شیرین تر می شود.

توجه به وضعیت خشکسالی و بحران کم آبی، شیرین سازی آب دریا و افزایش ظرفیت منابع آبی از طریق احداث آب شیرین کن‌ها می‌تواند بهترین اقدام برتاثیرگذاری منابع آبی پایدار در استان هرمزگان و دیگر مناطق کویری کشور باشد.

آب شرب به‌عنوان یکی از کالاهای مهم و اساسی، افزون بر تامین بخش شرب، نقش مهمی در پیشرفت و توسعه کشور بویژه در بخش اقتصادی، صنعتی و غیره دارد. در این میان، استفاده از آب دریا برای کشور ایران که در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و تنها ۴۶ درصد از جمعیت آن به ۲۰ درصد از آب پایدار دسترسی دارند، یک الزام است.

با توجه به واقع شدن کشور در منطقه خشک و نیمه خشک و برای سرعت بخشیدن به حرکت تولید و توسعه در کشور، پروژه‌های انتقال آب برای استان‌های همجوار صنعتی از دریا درحال انجام است که اجرای آن‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در تحقق شعار جهش و رفع موانع تولید داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا