اخباربانک و بیمهبرتر

چشم انداز کاهشی قیمت سکه و طلا در ماه رمضان

به گزارش صنعت كار، این روزها بازار طلا و سکه تحت تأثیر شرایط خاص اقتصاد داخلی، جریان مذاکرات برجامی و همچنین شرایط اقتصاد جهانی قرار داشته و نوساناتی را به خود دیده است. هرچند این نوسانات در مقایسه با سال گذشته خیلی قابل توجه نیست، اما این احتمال وجود دارد که شرایط در ماه‌های آینده به سمتی تغییر کند که قیمت طلا و سکه را با نوسانات زیادی مواجه سازد.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر بازار طلا تحت تأثیر دو عامل اصلی انس جهانی و قیمت ارز قرار دارد، گفت: سال گذشته میلادی قیمت انس جهانی به دلیل شیوع کرونا و اثرات اقتصادی آن با افزایش حدود ۲ هزار دلاری رو به رو شد. درواقع به دلیل کاهش رشد اقتصادی و در نتیجه کاهش نرخ برابری ارزها قیمت انس جهانی افزایش پیدا کرد.

« محمدکشتی آرای» افزود: اما در سال جاری با توجه به شروع واکسیناسیون و در نتیجه بهبود شرایط اقتصادی کشورها انس جهانی با کاهش مواجه شد. با وجود این در حال حاضر یک ثبات نسبی در قیمت انس جهانی حاکم است و نوسانات کنونی بین مثبت و منهای ۳ تا ۴ درصد انجام می‌شود.

وی به نوسانات قیمت دلار به عنوان دومین عامل تأثیرگذار در بازار طلا پرداخت و گفت: قبل از عید و با ورود قیمت دلار از کانال ۲۴ هزار تومانی به کانال ۲۵ هزار تومان بازار طلا نیز با نوسان همراه بود، اما بعد از عید این نوسانات به دلیل ثبات نسبی در قیمت دلار، چشمگیر نبوده و بازار طلا با نوسان جزئی همراه بوده است.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه افزود: البته قیمت دلار متأثر از شرایط برجام و گفت و گوهای در حال انجام است. اگر این گفت و گوها مثبت باشد و برای اقتصاد ما نتایج مثبتی داشته باشد قیمت دلار هم کاهش خواهد یافت و به تبع آن قیمت طلا و سکه نیز پایین خواهد آمد.

کشتی‌آرای در کنار انس جهانی و دلار به عامل سوم نیز اشاره کرد و گفت: عامل سوم هم عرضه و تقاضا است که اثر آن بر قیمت طلا بسیار کم است، اما بر قیمت سکه به دلیل محدودیت در عرضه اثر زیادی می گذارد. از آنجایی که عرضه کننده سکه، بانک مرکزی است و به صورت محدود در بازار عرضه می‌شود قیمت آن تابع عرضه و تقاضا است. بعد از عید تقاضا کاهش پیدا کرد و همین امر بر قیمت سکه اثر گذاشت و باعث پایین آمدن آن شد.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه کرد: البته این کاهش در میزان حباب قیمت سکه رخ داده است. قبل از عید سکه در حدود ۶۰۰ هزار تومان حباب داشت اما بعد از عید به دلیل کم شدن میزان تقاضا حباب سکه به حدود ۳۵۰ هزار تومان رسید.

وی گفت: با توجه به در پیش بودن ماه رمضان و سیر نزولی تقاضا به احتمال زیاد باز هم از حباب سکه کاسته می‌شود و ما شاهد پایین آمدن قیمت سکه خواهیم بود.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز (چهارشنبه، ۱۸ فروردین‌ماه) در بازار تهران به رقم ۱۰ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان رسید.

 

منبع: ايرنا

انتهاي پيام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا