اخباربرترنفت و پتروشیمی

خام‌فروشی بیشتر به اقتصاد کشور ضربه مى زند یا خام‌سوزی و خام‌خوری؟

به گزارش صنعت كار،بررسی آمارهای منتشر شده از سبد تولید انرژی فسیلی در کشور برای سال ۱۳۹۸ نشان می دهد که از مجموع ۷ میلیون و ۷۳۰ هزار بشکه در روز، گاز سهمی ۶۷ درصدی و نفت سهمی ۳۳ درصدی را از آن خود کرده است.

افزایش تولید که به دنبال آن شاهد افزایش صادرات خواهیم بود در حوزه تولید گاز به خوبی قابل رویت است.

افزایش تولید در این حوزه منجر به جهش صادرات گاز کشور شد که در شرایط تحریمی نقش مهمی در ارزآوری ایفا می کند.

 

نادیده گرفتن مصرف واحدهای انرژی بر

اما در بخش مصرفی نیز، ۶۴ درصد از انرژی تولید و توزیع شده به عنوان سوخت یا این که در بخش توزیع مورد استفاده و تلف می شود.

در بخش مصرف علاوه بر مصارف خانگی نباید مصرف واحدهای انرژی بر از جمله واحدهای آلومینیوم سازی، سیمان و فولاد را نادیده گرفت.

اما بخش های دیگر مانند خوراک‌های پتروشیمی سهمی ۱۰ درصدی و صادرات سهمی ۱۸ درصدی و تزریق به میادین سهمی ۸ درصدی را از آن خود کرده اند.

نکته قابل توجه در این بین منطق قیمت‌گذاری و توزیع این حامل‌های انرژی در کشور است.

متاسفانه شاهد این هستیم که بخش عمده ای از این منابع با قیمتی بسیار نازل در بخش های خانگی، نیروگاهی و صنعتی می سوزد.

خام‌سوزی و خام‌خوری

با توجه به آمار فوق می توان گفت برخی از صنایع با رانت حاصل از بخش انرژی می توانند به حیات خود ادامه و در بازارهای صادراتی قدرت نمایی کنند.

به عنوان مثال برخی از کارشناس به ویژه کارشناسان بخش خصوصی معتقدند اگر رانت انرژی از تولیدکنندگان بزرگ کشور مثل فولاد یا آلومینیوم گرفته شود، با قیمت تمام شده محصولاتشان توان رقابت در بازارهای جهانی را نخواهد داشت.
درنتیجه بسیار بدتر از خام فروشی که سهم ۱۸ درصدی دارد، موضوع خام سوزی و خام خوری است که سهم ۶۴ درصدی از منابع انرژی تولید شده کشور را به خود اختصاص داده است.

 

منبع: خبرگزارى صنايع

انتهاى پيام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا