اخبارخودرو

توسعه خودروهای برقی نقشه راه جدید خودروسازان ایرانی

به گزارش صنعت كار، هرچند توافق ایران و چین در حوزه خودروسازی محدود به چند بند بوده که ایجاد شهرک صنعتی تولید خودرو یکی از این بندها است اما شنیده ها حاکی از آن است که براساس برنامه ریزی ها همکاری ایران و چین در حوزه تولید خودروهای برقی به صورت گسترده ادامه خواهد یافت.

چین در حال حاضر یکی از بزرگترین سازندگان خودروهای برقی است و آمارهای منتشره شده از آخرین روزهای سال گذشته میلادی انجمن خودروسازی چین نشان می دهد که استفاده روزافزون از خودروهای برقی و انرژی جدید در این کشور، باعث کاهش مصرف بیش از ۵۰۰ هزار تن بنزین در سال شده است.
چینی ها برای سهولت رانندگی با این خودروها نزدیک به ۱۵ هزار کیلومتر راه و بزرگراه در سراسر چین به ایستگاه های شارژی این خودروها مجهز کرده اند و با این حساب در حدود هر ۴۸ کیلومتر یک ایستگاه شارژ وجود دارد. این در حالیست که سالانه صدها هزار ایستگاه شارژ خودروهای برقی در چین ساخته می شود و کار ساخت این ایستگاه ها در شهرهای بزرگی نظیر پکن و شانگهای با متقاضیان فراوان به سرعت در جریان است.
پیش بینی شده بود تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی به اندازه ای ایستگاه شارژ برای خودروها ساخته شود تا بتواند نیاز 5 میلیون خودرو برقی چین در سراسر کشور را برآورده کند این در حالیست که گفته می شود تاکنون ۶۰ درصد از کل اتوبوس های ناوگان اتوبوسرانی چین الکتریکی شده اند در حالی  که این رقم در سال ۲۰۱۵ میلادی تنها ۲۰ درصد بود.
در حال  حاضر حدود ۵۵ درصد از فروش خودروهای انرژی جدید دنیا متعلق به بازار چین است. برای تأمین تقاضای فزاینده این خودروها، دولت چین طرحی را تصویب کرد تا صنعت خودروهای با انرژی های جدید را تقویت کند که از جمله اقدامات ایجاد زیرساخت ها از جمله امکانات شارژ و تقویت همکاری بین المللی است.
در همین حال خودروسازان داخلی در چند وقت اخیر نسبت به تعریف پلتفرم هایی جدید با هدف تولید خودروی مشترک اقدام کرده اند که نمونه آن خودروی جدید سایپا و ایران خودرو است که قرار است به زودی برای تولید آن به صورت برقی برنامه ریزی شود.
در همین حال سایر خودروسازان نیز با توجه به نقش فزاینده این خودروها در سیستم حمل و نقل، در تلاش برای توسعه این دسته از خودروها هستند به طوری که گروه بهمن نیز به تازگی از برنامه ریزی برای تولید یک خودروی تمام برقی خبر داده است.
کارمانیا به عنوان سردمدار ورود خودروهای برقی به ایران نیز در نیمه دوم سال گذشته از مونتاژ یک خودروی چینی برقی در ایران خبر داد که این روند کم و بیش در سایر خودروسازان نیز دیده می شود.
حال با اجرای این توافق می توان نسبت به توسعه خودروهای برقی در صنعت خودرو امیدوار بود. هرچند برخی معتقدند این توافق تهدیدی برای صنعت خودرو به شمار می رود اما فعالان این حوزه با تاکید بر این که می توان هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کرد این توافق را زمینه خوبی برای رشد و توسعه صنعت خودرو می دانند.
بیوک علیمرادلو، مدیرعامل گروه بهمن هرچند هرگونه ارزیابی در خصوص این سند را به زمان دیگری موکول می کند و معتقد است که برای نتیجه گیری از این سند زود است اما می گوید: این توافق یک تفاهم نامه کلی است و زمانی که به قراردادهایی تبدیل شود می تواند دستاوردهای بهتری داشته باشد.
وی می افزاید: به طور قطع صنعت خودرو چین در سال های بعد نقش مهم تری در این صنعت ایفا خواهد کرد و ایران نیز به تبع شرایط ایجاد شده به اختیار و یا به اجبار در سال های گذشته بسیاری از خودروسازان داخلی به سمت همکاری با چینی ها حرکت کردند.
علیمرادلو با اشاره به همکاری گذشته این شرکت با چینی ها اظهار می کند: امیدواریم در کنار توسعه همکاری با چینی ها با دیگر شرکای خارجی خود نظیر مزدا و ایسوزو همکاری داشته باشیم .
مدیرعامل گروه بهمن در پاسخ به این که برخی این توافق را تهدیدی برای صنعت خودرو می دانند، اظهار می کند: باید کار و توافق پیش برود تا بتوان در مورد آن اظهار نظر کرد اما به طور قطع تهدیدی در کار نیست ضمن آن که ما این گونه همکاری ها را تهدیدی نمی بینیم.
منبع: خودروكار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا