اخباربانک و بیمه

آیا طلا چراغ سبز برای صعود قیمت خواهد گرفت؟

به گزارش صنعت کار، این فلز ارزشمند شروع خوبی در سه ماهه دوم داشت و قیمتش هفته گذشته حدود یک درصد افزایش یافت. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا ۱۳ دلار و ۴۰ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش یافت و در ۱۷۴۴ دلار و ۸۰ سنت بسته شد اما برای کل هفته حدود یک درصد افزایش نشان داد. طلا اوایل هفته گذشته حدود ۵۰ دلار بالاتر از جمعه قبل بود و نزدیک به سطح ۱۷۶۰ دلار معامله می شد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA به کیتکونیوز گفت: به نظر می رسد بازارها پس از پوشش اخبار بانک مرکزی آمریکا، متوجه شدند که بانک مرکزی آمریکا تا سال آینده صبر خواهد کرد تا معلوم شود موضعش در خصوص موقتی بودن تورم اشتباه بوده است یا خیر. چنین تغییری در فضا، رشد سریع بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله را محدود خواهد کرد.

به گفته مویا، آنچه هفته گذشته متفاوت بود این بود که به نظر می رسد بانک مرکزی آمریکا مجاب شده که باید تا سال آینده صبر کنیم تا معلوم شود درباره تورم نظر اشتباهی داشته ایم. پیش از این بازارها تلاش می کردند به پوشش ریسک تورم بپردازند. اکنون این مسئله به آینده موکول شده است.

تغییر در فضای بازار ممکن است در ادامه از قیمت طلا پشتیبانی کند به خصوص آمار تورم آمریکا سه شنبه هفته جاری منتشر می شود و با توجه به آمار شاخص قیمت تولیدکننده که رشد قوی نشان داد، ممکن است افزایش را نشان دهد.

به گفته جیمز نایتلی، اقتصاددان ارشد بین المللی موسسه ING، شاخص قیمت تولیدکننده آمریکا بر مبنای ماهانه یک درصد رشد کرد و نرخ تورم سالانه را به ۴.۲ درصد رساند که بالاترین سطح از سپتامبر سال ۲۰۱۱ بود. این رقم بسیار بالاتر از پیش بینی نرخ رشد ۰.۵ درصدی توسط اقتصاددانان بود و به ریسک صعودی شدن شاخص قیمت مصرف کننده افزود.

تحلیلگران به کیتکونیوز گفتند: رشد قویتر از حد انتظار شاخص قیمت مصرف کننده ممکن است باعث یک دور دیگر صعود بازده اوراق قرضه شود. اما اگر طلا بتواند سطح ۱۷۵۰ دلار را حفظ کند، پتانسیل بهبود قیمت تا سطح ۱۸۰۰ دلار وجود دارد.

مویا اظهار کرد: اگر آمار تورم در هفته جاری داغتر شود، ممکن است عاملی برای بالاتر رفتن بازده اوراق خزانه شود که برای طلا بد خواهد بود. اما بمحض این که این رویداد سپری شد و اگر طلا همچنان نزدیک سطح ۱۷۵۰ دلار باشد، چراغ سبزی برای بالاتر رفتن قیمتها خواهد بود. پس از انتشار آمار شاخص قیمت مصرف کننده، پتانسیل صعودی بیشتری برای طلا وجود خواهد داشت. خبر خوب برای طلا این است که احتمالا در سه ماهه اول به کف قیمت نزول کرده است و فضایی را مشاهده خواهیم کرد که قیمت طلا به افزایش ادامه می دهد. و اگرچه ممکن است رکورد قیمت بالایی که طلا در اوت سال گذشته به ثبت رساند را مشاهده نکنیم اما طلا ممکن است دوباره به سمت مرز ۲۰۰۰ دلار حرکت کند.

هوز زود است درباره روند چگونگی روند احیای اقتصادی تصمیم بگیریم زیرا ریسکهای زیادی هنوز به قوت خود باقی مانده اند. بعلاوه به محض این که روند احیای اقتصادی در سایر نقاط جهان اوج بگیرد، ارزش دلار به میزان قابل توجهی ضعیف خواهد شد.

به گفته استراتژیستهای شرکت تی دی سیکیوریتیز، عوامل حمایت کننده از قیمت طلا، تقاضای فیزیکی بالاتر و تجدید خرید طلا توسط بانکهای مرکزی خواهد بود. تقاضای قوی چین و هند به همراه تجدید علاقه بانکهای مرکزی همگی حمایت کافی از قیمت طلا برای حفظ روند صعودی دوران کرونا فراهم خواهند کرد. با توجه به افزایش عظیم بدهی دولتی و روند سریع رشد نقدینگی در کشورهایی که ارز آنها به عنوان ارز ذخیره به شمار می رود، بانکهای مرکزی ممکن است خرید طلا را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش دهند.

با این حال ادوارد مویا خاطرنشان کرد رکورد بالای جدید برای طلا تا زمانی که تقاضا برای دارایی امن به سمت رمزارزها می رود، بعید است. اگر حباب رمزارزها بشکند اوضاع برای طلا فرق خواهد کرد اما ارزیابی چنین اتفاقی دشوار خواهد بود. اگر حباب رمزارزها شکسته شود، پیش بینی صعود طلا به سطح ۲۲۵۰ دلار واقع گرایانه خواهد بود.

فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در شرکت بلو لاین فیوچرز بدبینی بیشتری داشت و خاطرنشان کرد طلا در وضعیت فعلی که تحت تاثیر روند سریع رشد اقتصادی قرار دارد نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد. طلا تنها زمانی عملکرد خوبی پیدا می کند که رشد تورم و رشد اقتصادی کندتر را مشاهده کند. ما در چنین فضایی نیستیم. اگر طلا به پایین ۱۷۰۰ دلار نزول کند، در سطح ۱۶۸۰ دلار با تقاضای خرید روبرو خواهد شد. وی در ادامه افزود: تنها عامل نامعلوم تاثیرگذار بر رشد قیمت، طلا شعله ور شدن تنشهای ژئوپلیتیکی خواهد بود.

آمار اقتصادی هفته جاری

پیش بینی می شود گزارش شاخص قیمت مصرف کننده که روز سه شنبه منتشر می شود رشد ۲.۵ درصدی سالانه را در مارس نشان دهد.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، آمار اقتصادی دیگری که هفته جاری منتشر می شوند، شمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری، خرده فروشی آمریکا، شاخص تولید ایمپایر استیت نیویورک، شاخص تولید بانک فدرال رزرو فیلادلفیا و تولید صنعتی در روز پنج شنبه و مجوزهای ساخت و شروع ساخت خانه در روز جمعه خواهند بود.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا